Jatkan musiikkisarjassani aloittamaani kolmen trilogian sarjaa osalla kaksi, missä valitsin kuvailtavaksi teemaksi infrastruktuurin ja fyysisen ekonomian, josta saa kertoa musiikillisessa muodossa saksalainen elektronisen popmusiikin uranuurtaja Kraftwerk. Biiseiksi valitsin siksi heiltä seuraavat tähän trilogiaosaan >> Autobahn, Neon Lights ja Heimcomputer; kaikissa kappaleissa lauletaan vähän, mutta tunnelmana niillä on päällimmäisenä instrumentaaliluonne. Tämä johdantoteksti tulee jokaisen tämän trilogian kolmen osan alkuun.
Viime trilogiaosassa valitsemani kolme biisiä (Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Orbital - The Box, Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Chemical Brothers - Believe ja Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Aphex Twin - Come To Daddy) otin kuvaamaan kahden viime vuosikymmenen aikana yltynyttä yhteiskunnan rappio- ja dystopiaprosessia, missä fyysisenkin ekonomian toiminta on alkanut kääntymään tarkoitustaan vastaan saastuttajana, alistajana ja riistäjänä sekä tähdellisesti ihmiskunnan toiminnan ylläpitäjänä - organisoijana alkanut taantua perikadon tielle.
Sen sijaan nämä Kraftwerkin kappaleet ovat ylistäviä ja jopa romanttisia kuvauksia yhteiskunnan teknologisesta edistyksestä, jossa juuri infrastruktuuri ja reaalitalous nähdään ylevän humanismin konkreettisina ilmentyminä. Noiden biisivalintojen ilmentäminä liikenneinfra, sähkövalaistus ja tietotekniikka ovatkin keskeisiä yhteiskuntiemme reaalitalouden virstanpylväitä fyysisen ekonomian organisoinnissa.
LaRouche -liikkeen näkemyksistähän muistamme, kuinka juuri infrastruktuuri (Kuten juuri liikenne, sähkö ja tietotekniikka) on tärkeä osa fyysisen ekonomian käytännön toteutumisen mahdollistajia elintoiminnallisesti ja mikä on nyt rappioitumassa tässä nykyisessä rahataloustotalitarismin ikeessä ja imperialististen agendojen seinähulluudessa.
Länsimaiset yhteiskunnat eivät osaa enää kunnolla arvostaa sitä hyvinvointia, joka muodostui kuin ihmeen kaupalla 1900 -luvulla Toisen maailmansodan jälkeen juuri fyysiseen ekonomiaan panostamisen ansiosta ja jota prosessia yhteiskunnallisessa katsannossa hyvinvointivaltion malli eli kansallisvaltioperiaate suojeli toteutumaan. Imperiaaliset ja rahataloudelliset intressit ovat hajottamassa tätä turmioon ja perikatoon!...
Juuri siksi tällä Kraftwerk -trilogialla haluan korostaa sitä, kuinka tärkeää on palauttaa maailmankuva ja yhteiskuntafilosofia em. kaltaiselle edistyksen ja humanismin tielle, missä reaalitalous palautetaan sille kuuluvalle roolille olla yhteiskunnan fyysisen ekonomian organisoija ihmiskunnan elinolosuhteiden pääperiaatteellisena parantajana planeettaamme sopien.
-------------
Poimin nämä Kraftwerkin biisit teema- ja aikajärjestyksessä siten, että tässä keskimmäisenä on heidän usein parhaana pidetyltä vuoden 1978 albumiltaan The Man-Machine kappale "Neon Lights", joka käsittelee kaupunkien infrastruktuurin keskeistä elementtiä valaistusta ja tarkemmin sen roolia kaikissa mainosten, kauppojen, ravintoloiden yms. mainos- ja koriste-elementteinä - "neonvaloina".
Tuon albumin aikoihin Kraftwerk oli jo profiloitunut kokonaan elektronisia instrumentteja käyttävänä "teknopop" -yhtyeenä edellisten kahden albuminsa ansiosta ja tämä Neon Lights -biisi on siitä erinomainen erimerkki. Tämän ajan Kraftwerk onkin suoraa prototyyppiä oikeastaan kaikille 80 -luvulla esille nousseille lähinnä brittiläisille uuden aallon (New Wave) syntikkapopyhtyeille, kuten vaikkapa Depeche Modelle.
Autobahn -albumin ja -biisin jälkeen Kraftwerkin suosio näkyi kuitenkin 1970 -luvun lopulla lähinnä vain albumilistoilla; tämä ko. The Man-Machine -albumi sijoittui Britanniassa sijalle 9 ja Yhdysvalloissa sijalle 130. Näistä sijoituksista nähdään, että vuoden 1975 läpimurron aikainen valtavirtamenestyksensä oli vaihtunut 70 -luvun lopulla lähinnä pienehköjen piirien kulttisuosioksi. Tosin elektronisen popmusiikin suosion räjähdettyä 80 -luvun alussa valtavirtaan juuri tältä Kraftwerk -albumilta julkaistiin uudestaan vuoden 1982 aluksi kappale The Model (Video), joka nousi Britanniassa silloisen syntikkapophuuman mukana jopa listaykköseksi osana heidän sen aikaista Computer Love -biisiään singlen toisena A-puolena.
Itse Neon Lights -biisin sisältö siis romantisoi sähkövalaistusta, missä "neonvalot kaupungissa" nähdään juuri ihanteellisessa valossa ihmiskulttuurin progressiivisena ilmentymänä; neonvalot mainoksissa, kaupoissa, yökerhoissa, näyteikkunoissa jne. ovat keskeinen osa kaupunkikulttuuria, mitä voidaan tulkita Kraftwerkin tapaan hyvin kauniina.
Nykyäänhän myös "neonvalot" ovat alkaneet samaan negatiivista leimaa päälleen länsimaisessa rappiokierteessä; niiden ilmentämänä kaupallisuus ja ihmisten tavarallistaminen on yhä enemmän rahataloustotalitarismin rappiosisältöä eikä niinkään edistyksellistä kaupunkikulttuuria >> Esim. megakorporaatioiden ja suurimpien investointipankkien "neonvalo" -meret suurkaupungeissa (New York, Lontoo jne.) ovat itse asiassa siksi aikamoisen irvokkaita >> Vrt. viime loka-marraskuun vaihteen Sandy -hirmumyrskyssä New Yorkin Manhattanilla ainoana sähkökatkopimeydessä loisti ilkkuen Goldman Sachsin pilvenpiirtäjä.
Tätäkin voitaisiin alkaa ajatella toisin siten, että "neonvalojen" taustalla olevaa rappiokulttuuria vaihdetaan humaanimpaan neorenessanssisuuntaan ja itse "neonvalojakin" voitaisiin alkaa käyttämään enemmän vain kaupunkiestetiikkana pelkän mainostamisen ja tavarallistamisen ilmentämisten sijaan... Lisäksi liikavalaistusta "valosaasteena" tulisi himmentää, jolloin pimeän ajan "valo-varjo" -leikki tulisi hienostuneemmin humaanimmaksi....
Lopuksi biisi sekä lyhyenä musiikkivideoversiona että pitkänä albumiversiona >>
Lyriikat: "Neon lights
Shimmering neon lights
And at the fall of night
This city's made of light".
Kraftwerk: Neon Lights - Video ja ääniraita
Sunday, January 27, 2013
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Kraftwerk - Neon Lights
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment