Jatkan musiikkiaiheista yhteiskuntakritiikkiäni instrumentaalibiiseillä, jonka puitteissa kaivan asioita näytille kolmen trilogian muodossa; tässä ensimmäisessä trilogiaosassa hoidan pois alta länsimaisen yhteiskuntarappion dystooppisimpien puolien tarkat kuvaukset. Sitä varten valitsin kolmeksi biisiksi seuraavat: Orbital: "The Box", The Chemical Brothers: "Believe" ja Aphex Twin: "Come To Daddy". Niiden musiikkivideot ovat aiheen kuvaavimmat elementit.
Seuraaviksi trilogiaosien aiheiksi olen kaavaillut alustavasti päinvastoin positiivisten ja humaanien maailmankuvien suuntaan ulottuvat katsannot; yhtenä teknologia ja aineellinen edistys osana ihmiskunnan hyvää kehitystä ja toisena sielullinen ylevöityminen ja kirkastuminen osana ihmisen ja luonnon / maailmankaikkeuden vuorovaikutusta...
Kunkin kolmen trilogiaosan kolme biisivalintaa julkaisen yhdessä sommitellussa pötkössä samalla kertaa vuorollaan, mutta eri blogimerkintöinä. Tämä ensimmäinen kokonaisuus tulee kolmena erillisenä biisiosana tänään sunnuntaina 13.1.2013.
Tässä on ensimmäisen trilogiaosan toinen eli blogissa keskimmäinen biisivalinta; The Chemical Brothers -duon "Believe". Se jatkaa länsimaisen yhteiskuntarappion dystopiasisällön paljastamista - havainnollistamista teollisuuden teemoilla. Itse biisi on melkein instrumentaali; Vokaaleista vastaa Kele Okereke (Tunnettu brittibändistä Bloc Party), missä hän toistaa läpi biisin mm. >>
"I needed to believe in something
I need you to believe in something
I needed to believe something
I need you to believe in something
I needed to believe
I needed to believe".
Musiikkivideon teemassa nuori tehdastyöntekijä alkaa nähdä paranoidisia näkyjä työpaikkansa tehdasrobottien hyökkäyksistä itseään vastaan työnsä ulkopuolella ja tätä teemaa kehitellään radikalisoituen läpi musiikkivideon, kunnes ko. työntekijähahmo luhistuu psykoosiin ja aivovammaan ko. hyökkäysten käydessä ylipursuavan totaalisiksi.
Tämä on selvä metafora nykyaikaiselle orjatyölle rahataloustotalitarismin ikeessä, missä reaalitalouden tuotanto on kellotettu ja riistetty ns. kvartaalitaloudellisiin vaatimuksiin tuloksenaan loppuunajettuja työläisiä moraalittomaksi mataloituneessa yhteiskuntasisällössä. Kyseessä on täten myös eugeniikkainen metafora, missä "heikoimpien" eli moraaliltaan terveimpien kohtalona on kaatua moisen systeemin mahdottomuusvaatimuksiin. Heti videon alkuun korostetaan myös aerobic -kohtauksen myötä sitä, kuinka tätä kaikkea kannattelee suorittamisen ja pärjäämisen pakko negatiivisena elämäntapana.
Okereken laulama em. vaatimus / epätoivo "uskoa johonkin" kuvaa juuri sitä rikkovaa ristiriitaa, mikä vallitsee tämänlaisen taloususkonnollisen tuotantovääristymän ja siinä ihmisen robotiksi välineellistymisen sekä ihmissielun edustaman humaanin olemassaolon - edistyksen välillä >> Teknologia osaltaan kääntyy hyödyttävää tarkoitustaan vastaan "hyökkääväksi", kun sen käyttöpohjana on moraaliltaan kestämätön ja pahuudellinen maailmankuva, kuten taloususkonnollinen rahan kaikkivoivaan magiaan perustuva totaalihegemonia sen aiheuttaa.
Lopuksi taas artisti- ja biisikuvaus >> The Chemical Brothers oli tämän trilogiaosan ensimmäisen artistin Orbitalin ohella 1990 -luvulla tärkeimpiä rave- ja teknogenren artisteja; tämän duon (Tom Rowlands ja Ed Simons) tekemä musiikki on ollut kuitenkin osin raaempaa ja kokeilevuudeltaan villimpää, mutta silti yllättävän hyvin myös kaupallisesti menestyvää sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa.
Jotkut ovat määritelleet duon flirttailleen vahvasti myös rock-elementtien kanssa ja monesti he ovatkin palkanneet rockbändeistä tuttuja vokalisteja laulamaan biiseilleen. Tätä rockaavaa klubi - tanssimusiikkia on nimetty myös termillä Big Beat. Orbitalin tapaan The Chemical Brothers on tunnettu myös ahkerana livekeikkailijana ja heidän shownsa ovat olleet myös visuaalisia kokemuksia näyttävyydessään; paljon videokollaaseja, lasereita yms.
The Chemical Brothers jatkaa yhä nykyäänkin musiikkiuraansa, vaikka heidän menestyksensä kulta-aika jäi 1990 -luvun loppupuolelle - 2000 -luvun alkuun; heidän menestyneimmät hittibiisinsä "Setting Sun" (Video) ja "Block Rockin' Beats" (Video) olivat molemmat kotimaansa Britannian singlelistan ykkösiä vuosien 1996 - 97 aikana ja ensin mainittu menestyi erinomaisesti myös Yhdysvalloissa Hot 100 -listalla. Euroopassa menestyivät kahta em. jopa paremmin myös vuodelta 1999 "Hey Boy, Hey Girl" (Video) ja vuodelta 2005 "Galvanize" (Video). Vaikka duo ei enää ole tunnettu hittibiiseistä, niin heidän albuminsa ovat kuitenkin edelleen menestyneet myös kaupallisesti molemmin puolin Atlanttia.
Tämä esiteltävä biisi "Believe" on duon vuonna 2005 julkaistulta 5. albumiltaan "Push The Button". Biisi julkaistiin myös singlenä, jolloin se sijoittui kotimaassaan Britanniassa hittilistalla sijalle 18. Viimeiseksi ko. musiikkivideo >>
The Chemical Brothers: Believe - video
Sunday, January 13, 2013
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Chemical Brothers - Believe
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment