Jatkan musiikkiaiheista yhteiskuntakritiikkiäni instrumentaalibiiseillä, jonka puitteissa kaivan asioita näytille kolmen trilogian muodossa; tässä ensimmäisessä trilogiaosassa hoidan pois alta länsimaisen yhteiskuntarappion dystooppisimpien puolien tarkat kuvaukset. Sitä varten valitsin kolmeksi biisiksi seuraavat: Orbital: "The Box", The Chemical Brothers: "Believe" ja Aphex Twin: "Come To Daddy". Niiden musiikkivideot ovat aiheen kuvaavimmat elementit.
Seuraaviksi trilogiaosien aiheiksi olen kaavaillut alustavasti päinvastoin positiivisten ja humaanien maailmankuvien suuntaan ulottuvat katsannot; yhtenä teknologia ja aineellinen edistys osana ihmiskunnan hyvää kehitystä ja toisena sielullinen ylevöityminen ja kirkastuminen osana ihmisen ja luonnon / maailmankaikkeuden vuorovaikutusta...
Kunkin kolmen trilogiaosan kolme biisivalintaa julkaisen yhdessä sommitellussa pötkössä samalla kertaa vuorollaan, mutta eri blogimerkintöinä. Tämä ensimmäinen kokonaisuus tulee kolmena erillisenä biisiosana tänään sunnuntaina 13.1.2013.
Kolmesta biisistä ensimmäiseksi (ylimmäksi tässä blogissa) valitsin tämän Orbitalin "The Box" -biisin. Siinä länsimaisen yhteiskunnan dystooppista rappiokierrettä kuvataan vastakkainasetteluna ihmissielun ja moisesti perikadollistuvan yhteisön fyysisen manifestaation kesken. Ihmissielua videossa edustaa ujon ja herkän näköinen naishahmo ja perikadollistuvaa yhteisöä kuvaa huomattavasti liikkeeltään nopeutettu kaupunkimiljöön (Lontoo) toiminta; naishahmon liike kontrastoidaan siihen nähden normaaliksi ja nopeutettu liike on siksi runnovaa ja tuhoavaa. Naishahmo yrittää sopeutua ko. miljööseen, mutta epäonnistuu, jää yhteisön ulkopuolelle ja lopulta pakenee...
Videon alussa ko. naishahmo ilmestyy "tyhjästä" Millennium Mills -nimisen tehdasmiljöön pariin, joka metaforisoi sitä, kuinka ihmissielu on joutunut (Videon kuvausaikana; "tulee joutumaan") universaalin hyvyyden ja rakkauden parista uuden vuosituhannen keskelle kapitalistisen taloususkonnon myllyjen jauhamaksi - pahuuden kiroukseen... Videon lopussa ko. naishahmo joutuukin sielultaan katoavaan tilaan yritettyään mukautua ko. uuden vuosituhannen dystopiaan ja rappioon... The Box -biisin melankolinen ja jopa sinfoninen teknoinstrumentaatio kuvaa tätä kohtaloa karvaasti.
Muutoin dystooppisen nopeassa miljöössä naishahmo kokee ainoiksi samaa kieltä ja maailmaa kanssaan manifestoiviksi kasvit ja eläimet (madot, toukat jne.), jotka näyttävät liikkuvan hänen kanssaan samaan tahtiin. Ihmisen luoma muu sen sijaan näyttäytyy vastakkainasetelmallisesti em. tapaan; kiire, roskaantuminen, kummalliset eliittiharrastukset jne. ovat saavuttamatonta ja ruhjovaa energiaa, kun ne pohjaavat moraaliltaan väärään ja kestämättömään pseudojärjestelmään.
Lisäksi (valta)median sisältö osana rappiomaailmaa kiehuu ko. metaforassa yli ymmärryksen runsaudessaan ja tuputtavuudessaan naishahmon tuijottaessa kaupan ikkunan tv-ruutuja. Kuvattu sielu pystyy kuitenkin havaitsemaan mediatulvan keskeltä joitakin avainsanoja, kuten >> "Damaged, Battered, Worn Out" (Ko. rappiokulttuurin eri rapautumismuodot), "Dust Bowl" (Luonnon likaantuminen ja tuhoutuminen ko. rappiokulttuurin ikeessä), "Wake Up" (Ko. rappiokulttuurin ikeestä on herättävä!) ja "Monsters Exist" (Ko. rappiokulttuuria ohjaavat - johtavat sosiopaattiset ja psykopaattiset hirviöt)...
Lopuksi vielä muutama sana itse artistista ja biisistä: Orbital on brittiläinen kahdesta veljeksestä (Phil ja Paul Hartnoll) muodostuva duo, joka oli 1990 -luvulla tekno- ja ravegenren päänimiä tehden useimmiten tunnelmallista ja melko hidastempoista ns. ambient tekno -alalajin elektronista tanssi- ja klubimusiikkia alkaen jo vuodesta 1989. He ovat tunnettuja myös ahkerasta livekeikkailusta, missä heidän show -tunnusmerkkeinään ovat näyttävät videovisualisoinnit, liveimprovisointi ja päässänsä olevat otsalamput kosketinsoitinarsenaalejaan näpelöidessään. Duo jatkaa toimintaansa nykyäänkin ilman kovin kummoista kaupallista menestystä, mutta välissä viime vuosikymmenellä heillä oli monta vuotta taukoa.
Tämä biisinsä "The Box" julkaistiin vuonna 1996 ja siitä tuli duon toiseksi isoin hitti nousten kotimaassaan singlelistalla sijalle 11. Isoimman hittinsä jakavat biisit "Satan" (TOTP -performanssi) ja "The Saint Theme" (Video), jotka molemmat olivat Britannian singlelistalla sijalla 3 vuosina 1996 - 97. Yhdysvalloissa Orbital on jäänyt aina melko pienen piirin marginaalisuosikiksi; tuo The Saint -elokuvan tunnarin uusversionsa on ainoa, joka sai siellä hieman valtavirtahuomiota. Viimeiseksi ko. biisin musiikkivideo >>
Orbital: The Box - video
Sunday, January 13, 2013
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Orbital - The Box
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment