Pitkästä aikaa palaan musiikkiteemaisten kirjoitusten pariin, joita olen tehnyt otsikon "Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia" alla. Niissä olen ottanut esille sellaisia pop- ja rockkappaleita, joiden sanoituksissa ja / tai musiikkivideoissa on tavalla tai toisella hyvää yhteiskunnallispoliittista ja sosiaalista kritiikkiä - kommentointia.
Tällä kertaa tänään otan esille kaksi biisiä, joiden teemat käsittelevät yhteiskunnallispoliittista ja sosiologista sisältöä valveutumisprosessien ja itsetutkiskelujen puitteissa vaikeuksineen ja ihanteineen. Molemmat kappaleet ovat tältä vuodelta eli kyseessä on aivan tuoreet näkemykset länsimaailman viime aikaisten melskeiden sisällä.
Tämä päivän ensimmäinen valinta kohdistuu Midge Uren kappaleeseen "Become", joka on hänen viime heinäkuussa julkaistun sooloalbuminsa "Fragile" ensimmäinen single. Kaupallinen menestyminen on ollut molemmilla kuitenkin vaatimatonta, vaikka Midge Ure on ollut jo 70-luvulta lähtien varsin keskeinen hahmo ja vaikuttaja brittiläisessä popmusiikissa. Britannian albumilistalla "Fragile" saavutti vain sijan 66.
Tämä tietenkin kertoo osaltaan siitä, kuinka nykyisessä massatuotetussa "illuminati-popin" ikeessä laatu ja hyvä sisältö sekä vanhuus / keski-ikäisyys ovat sivuseikkoja tai haittoja; onhan Midge Ure jo 61-vuotias... Silti Ure on edelleen hyvin aktiivinen ja hän on ollut tänä syksynä maailmankiertueella uuden albuminsa tiimoilta.
Tämä Become-biisi on Uren tuotannossa vahvasti paluuta 80-luvun alkupuolen soundiin ja yhteiskuntakritiikkiin, jota bändinsä Ultravox silloin tuotti tyypillisimmillään. Kyseessä on siis mm. Kraftwerk- ja Georgio Moroder -vaikutteita hyödyntävä syntikkapopbiisi, jossa melodialla ja Uremaiseen / Ultravoximaiseen tyyliin mahtipontisen nostattavalla kertosäkeellä on suuret roolit.
Sanoituksellisesti biisi kuvaa henkilöä, joka on jonkinlaisessa oman itsen / sielunsa kriisissä etenkin suhteessa ulkomaailman odotuksiin, ongelmiin ja rappioon. Siinä henkilöhahmo tutkii mahdollisuuksia selvitä alhostaan paremmille vesille yrittäen löytää itseään uudella tavalla, luottaen myös korkeampiin voimiin (Jumalaan / valaistumiseen osaksi maailmaa - universumia) ja siinä tavoite on oman itsensä luominen vahvemmaksi ja paremmaksi ihmiseksi.
Tällainen itsetutkiskelu kuuluu selkeästi osaksi myös sellaista nykytilanteessa olevaa lännen valtaliittojen ja agendojen vastaista yhteiskunnallispoliittista aktivismia, missä väistämättä aktivisti joutuu vastakkain ulkomaailman kanssa sekä joutuu siinä kokemaan hyvin vaikeita ja onneksi myös kasvattavia itsetutkiskelun ja oppimisen vaiheita.
Lisäksi tällaisessa prosessissa joudutaan tilanteisiin, joissa itsensä hyväksytyksi tulemisen ja yhteisöön kuulumisen elementit joutuvat myllerrykseen ja kriisiin eli aktivistista saattaa mm. tulla sosiaalinen hylkiö joissakin katsannoissa ja sosiaalisen hyväksynnän tarve voi nostaa päätään eri tavoin, mitä tämä laulu myös kuvaa erinomaisesti.
Itselläni esim. juuri tänä vuonna tällaistakin on ilmennyt, kun mitä ilmeisemmin suorasanainen aktivismini on karkottanut pois joitakin ihmisiä mm. facebookystävistäni.
Tällainen sosiaalinen vastakkainasettelu / torjunta-asenne tarjotun kaltaista aktivismia vastaan on tietysti aikamoisen typerää, mutta kuvaa toisaalta suomalaisenkin yhteiskunnan rappioituvaa tilaa, missä sosiaalisten konstruktioiden hajoaminen alkaa tai kuvastuu juuri viha- / vastakkainasetteluleireihin polarisoitumisesta ja totunnaista kyseenalaistavien aktivistien harhaisista eristämis- ja mustamaalaamistarpeista.
Totta kai juurikin nykyvaltamedian jatkuva valehtelu ja aivopesu tuottaa myös sellaista kollektiivista alistumista valheiden verkkoon, missä monet ihmiset eivät kykene kyseenalaistamaan sellaisen antisisällön totunnaista harhaa. Siinä asetelma "totuuteen pyrkivä aktivismi vs. se totunnainen valhe" ilmenee toki em. tapaan sosiologisena ja psykologisena haasteena.
Ratkaisuina tällaisiin pitäisi mm. yrittää sietää moniarvoisesti mitä erilaisimpia mielipiteitä ja ronskiakin kyseenalaistamista sekä tietenkin löytää sen avulla yhteistä ja samaa mieltä olevaa arvopohjaa hedelmällistä kehitystä varten, mikä olisi edistyksellisen yhteiskuntaprosessin piirre - Suomessa kuitenkin on tunnettua juurikin nyt se, että tämä ei onnistu enää kunnolla...
Tuo parantava asenne on toki havaittavissa tässä biisissä rivien välistä, kun sosiaalisen konstruktion eheytyminen lähtee myös jokaisen oman itsensä kautta "jokin paremman ja vahvemman" luomisesta omassa persoonassaan ja elämässään - Kyse on ihmisenä ja sosiaalisena olentona kasvamisesta, mikä toki on länsimaiden rappioprosessissa muuttumassa todennäköisesti yhä vain vaikeammaksi varsinkin ihmisyyden tyypillisissä ilmentymissä eli sosiaalisen yhteishyvän, uuden luomisen ja edistyksellisen asenteen korkealaatuisempien prosessien tarpeissa....
Tämän kappaleen musiikkivideo on tietyssä mielessä erikoinen ja sitä on myös kritisoitu huonoksi - Mielestäni kuitenkin parjaaminen on tässä oikeastaan tarpeetonta. Video on nimittäin tehty ilmeisesti kiireessä ilman levy-yhtiön tms. apua eli videon tuottamisesta on vastannut vahvasti Midge Ure itse; ilmeisesti video olisi kuvattu yhdessä päivässä jopa ihan vain kännykkäkameralla tms. ja editointia olisi tehty omalla läppärillä / tietokoneella.
Yhtäältä Uren kaltaiselle pitkän linjan artistille tämä voisi olla osin nöyryyttävää amatöörimaisuutta. Toisaalta tämä on juuri hyvin ajan henkeen sopivaa, koskapa monet "maallikot" / "amatöörit" ovat sosiaalisen median ja mm. juuri Youtuben ansiosta alkaneet tekemään omia kaikenlaisia videoitaan tee se itse -asenteella jo vuosien ajan ja paljon, missä tämä Uren itse tuottama musiikkivideo toimii mukana aivan hyvin.
Lisäksi tuon videon miljöö ja teemoitus on ko. biisin sanomaan nähden aivan oikea! - Siinä henkilöhahmon itsetutkiskeluvaikeudet ja olemisen ihannetavoitteet ovat biisissä juuri sellaisia, mitä usein prosessoidaan mm. luonnossa kulkemalla / samoilemalla >> Yhteys oman itsen sisälle voi parantavassa mielessä löytyä juuri kokemalla vahvaa vuorovaikutusta luonnon ja ympäristön, maailmankaikkeuden kanssa! - Tämän minä tiedän, jos kuka ;)
Midge Ure: Become - Video
Lyriikat: "Still standing on my own
No life no heart no love no home
Still behind the door
Waiting to be accepted
And I can only wait so long
Before I turn from nil to some
Waiting here to be, to be, to be
To become
Chorus: Something good
Something strong
To become what you rely on
Take the chance
To become
Time to go
Time to leave
To believe what you believe in
Make the change
To become
Wait, wait for everything
To change
When everything gets better
Better for my soul (solo?), so low life
Not so rejected
If there's a God above
Then send me love
Take me where I belong
To be, to be
To become
Repeat chorus
There's life for a lifetime
But gone in a moment
If life doesn't move
Then there's nothing to show for it all
Repeat chorus".
Lopuksi >>
Midge Ure on itse asiassa esiintynyt näissä musiikkikirjoituksissani jo aikaisemminkin monta kertaa sekä sooloartistina että useimmin bändinsä Ultravox muodossa - Listaan tähän isona bonuksena nuo edelliset esiintymiskerrat muistin virkistämiseksi lisäkommentein >>
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Ultravox - Rise: Tämä kappale löytyy bändin vuonna 2012 ilmestyneen klassisen / suosituimman kokoonpanonsa paluulevyltä "Brilliant". Biisissä kuvataan korruptoitunutta ja eliittihegemonian pilaamaa henkilöhahmoa, jolla on narsistinen pakkomielle vallan huipulle huijaavilla ja harhaanjohtavilla keinoilla. Tätä tuodaan biisissä esille käänteispsykologisena kritiikkinä - Hahmon esikuvana tulee mieleen esim. Barack Obama.
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Ultravox - Dancing With Tears In My Eyes: Tämä bändin vuoden 1984 "Lament" -albumin suosituin singlebiisi kertoo tarinan ydinvoimalaonnettomuudesta videonsa osalta ja sanoituksissa kerrotaan puolestaan päättyvän tai päättyneen rakkauden aiheuttamasta tuskasta ja sen torjunnasta. Molemmat teemat yhteen nivottuna ovat tavallaan allegorinen kuvaus myös silloisen Kylmän sodan ilmapiiristä lännen ja Neuvostoliiton välillä; yhteiskunnasta oli "rakkaus loppumassa" ja "ydinsodan uhka" oli ilmeinen.
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Midge Ure - When The Winds Blow: Uren soolouran vuoden 1985 debyyttialbumilta "The Gift" ääniraita, jossa on ollut inspiraationa ilmeisesti Britannian ja Argentiinan välinen Falklandin sota - Sanoitus sisältää kritiikkiä juurikin Britannian / lännen imperialistisia agendoja ja voimapolitiikkaa vastaan, missä median manipulaatiot, valheet ja petollisuus osana sitä imperialismia toivotetaan myös romahduksen kautta pois, ja samalla korostetaan yhteisöllisyyden ja yhteishengen tärkeyttä sitä "tuulta" vastaan.
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Ultravox - Vienna: Bändin klassisen / suosituimman eli Midge Uren sisältäneen kokoonpanon ensimmäinen vuoden 1980 albumi "Vienna" tuotti tämän hyvin menestyneen singlebiisin, missä sanoituksessa kuvaillaan runollisesti urbaania ahdistusta ja vieraantuneisuutta. Se puolestaan on juuri eräs osa länsimaiden rappioilmiöitä. Videonsa puolestaan oli aikanaan uraauurtavan näyttävä, missä on paljon elokuvallisia vaikutteita ja silloisen poptrendin eli ns. uusromantiikan visuaalisia ilmiöitä. Videon ohjasi nykyään juurikin elokuvaohjaajana tunnettu Russell Mulcahy. Tämän biisin videossa esiintyy nuorena myös toinen nykyään suosittu elokuva-dokumenttiohjaaja Julien Temple, missä ko. videossa otsallaan kipittää jättiläishämähäkki.
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Ultravox: Myös nämä kolme musiikkivideota tässä kirjoituksessa esiteltynä olivat Russell Mulcahyn ohjaamia >>
- The Voice: Tämä ja tuo seuraavana alla oleva biisi olivat bändin vuoden 1981 albumilta "Rage In Eden", mistä tämä laulu oli ensimmäinen singlelohkaisu. Siinä oli sanoituksessaan aiheena rappioituva yhteiskunta ja laulun henkilöhahmon kautta koetut tunteet ja kansannousun airueet sen ikeessä. Videossa kuvaillaan ko. yhteiskuntarappiota konkreettisesti korruptoituneiden ja eliittihegemoniallisten voimien luomana totalitarismina ja aivopesuna politiikan, oikeuslaitoksen, median, armeijan ja sosiaalisten konstruktioiden puitteissa - Onko kuvattu kansannousu sitä vastaan "soihtukulkueineen" oikea vai väärä vallankumouksen "ääni"...? Verratkaapa vaikkapa juuri Ukrainan tämän vuoden kaaokseen!...
- The Thin Wall: Tämä oli em. albuminsa toinen singlejulkaisu, missä yhteiskuntarappiota ja politiikan pahuutta kuvataan sekä sanoituksessa että videossa kulissien takaisten eliittihegemoniavoimien kautta; itse asiassa etenkin videossaan vilisee suuri määrä salaliittoteorioiden tyypillistä kuvastoa kertoen eliitin korruptiosta, vallanhalusta sekä manipuloivista ja tuhoisista agendoista symbolisesti ja allegorisesti. Videon alussa seinästä läpi tulevat kädet ovat esim. hienoa symboliikkaa yksilöä pihdeissään ja alistamanaan pitävistä yhteisöllisistä / ryhmäpsykologisista tai myös eliittivallan aivopesevistä voimista. Päähenkilö videolla on kuin eliittiasiamies, joka pyrkii eroon eliitin piiristä ja kohtaa turmionsa...
- Hymn: Bändin vuoden 1982 albumi "Quartet" tuotti tämän singlebiisin, jossa jatkui tiukka ja suorasanainen yhteiskunnallispoliittinen kritiikki. Siinä sanoituksessa luonnehditaan eliittihegemonian ikeessä, vallan, ihailun ja suosion metsästyksen vaaroja ja pahuutta. Videossaan puolestaan samassa tematiikassa otetaan viihteen, politiikan ja pankkiiri- / yritysmaailman piireistä henkilöhahmoineen skenaarioesimerkit, joissa hyväuskoiset suosion- ja vallankalastajat joutuvat ko. rappioprosessissa turmioon, ja lopulta koko yhteiskunta hajoaa...
Kolme maailman NWO -agendaa kuvaavaa biisilyriikkaa:
- Ultravox: White China >> Bändin vuoden 1984 "Lament" -albumin aloitusraita, jossa sanoitus on ilmeisen selvästi hakenut inspiraatiota Britannian silloisen Margaret Thatcherin hallinnon vastaisesta kritiikistä. Sitä voidaan käyttää kritiikkinä myös mitä tahansa muuta korruptoitunutta ja saastunutta eliittihegemonian pilaamaa hallintoa ja sen vääryydellä ja valheilla runttaamiaan agendoja vastaan - Sopivuus on siinä selvä länsimaiden (Suomen) nykytilanteen kuvaukseen!
Mainittakoon tässä, että olen nyt korjannut noiden vanhojen musiikkikirjoitusteni linkkivirheet, joita etenkin juuri Youtube-videoissa tulee usein; videoita mm. poistetaan ja taas täytyy linkit uusia. Tästä syystä myös muissa vanhoissa musiikkikirjoitusteni Youtube-linkeissä voi olla virheitä, mutten ehdi nyt kaikkia niitä tarkistamaan...
Sunday, October 26, 2014
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Midge Ure - Become
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment