Espoon Tapiolassa on ollut viime vuosina erittäin paljon rakennustoimintaa, joista merkittävin projekti on ollut tietenkin kaikki uuteen Länsimetron linjaan liittyvä. Viime viikolla torstaina 24.10.2013 kuitenkin ensimmäisenä valmistui jo käyttöön reilun vuoden remontoimisen jälkeen entisen Sokos-tavaratalon kiinteistöön luotu uusi tavaratalo, joka sai Kalevala-aiheisesti nimen Ainoa tai AINOA. Se nimi kuvaa itse asiassa Tapiolan koko ns. kaupunkikeskushanketta, jonka kotisivuilla kuvataan sen rakentumista valmiiksi vaihe vaiheelta vuosien 2013 - 2017 aikana.
Aivan aluksi rakennushankkeen tyyliä kuvaten ko. kotisivujen Info-osasta: "AINOAn materiaali- ja väri -valinnoissa on otettu huomioon Tapiolan puutarhakaupungin piirteitä ja kuvituksessa Kalevala-aiheita. Tästä hyviä esimerkkejä ovat AINOAssa käytössä olevat vihreä väri, tammipaneeli ja opasteiden kuvioinnit.".
Sitten ko. rakennusvaiheista tietoja eli Rakentumisosiossaan kerrotaan näistä kolmesta vaiheesta seuraavasti:
Vaihe 1 - 2013 >> "AINOA avattiin 24.10.2013. Tavoitteena on rakentaa elävä ja monipuolinen kaupunkikeskus, jossa on korkeatasoiset joukkoliikenneterminaalit toimivat pysäköinti- ja huoltojärjestelyt, monipuoliset palvelut sekä viihtyisät jalankulkualueet ja kohtaamispaikat.
Alueelle avattiin ensimmäisessä vaiheessa noin 30 erikoisliikettä, useita kahviloita, ravintoloita ja kattava päivittäistavarakauppa.
Tapionaukiolle avattiin väliaikainen bussiterminaali ja Tapiola Park pysäköintilaitoksessa on 450 autopaikkaa, joista 120 Tapionaukiolla ja 331 maan alla.
AINOAn alapuolelle kallioon tulee lisäksi 1600 autopaikan jättimäinen pysäköintihalli, jonka louhintatyöt ovat parhaillaan käynnissä.".
Vaihe 2 - 2015 >> "Tapiolan keskuksen lähituntumaan rakennetaan uusia asuntoja tuhansille ihmisille. Asutuksen lisääntyminen palveluiden ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien yhteyteen on kestävän kehityksen periaatteiden mukaista ja turvaa keskuksen elinvoiman ja elävyyden jatkuvuuden.
Stockmann muuttaa uusiin liiketiloihin ja laajenee osaksi AINOAa. Muutto tapahtuu siten, että tavaratalo ei joudu sulkemaan oviaan vaan pysyy koko ajan auki asiakkailleen.
Länsimetro aloittaa liikennöinnin. Metro-asema Tapiolan liikekeskuksen alla sekä liityntäliikenneasema tuovat paikalle 30 000 matkustajaa päivittäin.
Vastavalmistunut Tapiolan keskuspysäköinti tarjoaa nyt yhteensä runsaat 2000 autopaikkaa.".
Vaihe 3 - 2017 >> "AINOA puhkeaa täyteen kukoistukseen! Kaupunkikeskus tarjoaa tyyliä ja elämyksiä sekä laatua että palveluja kaikenikäisille. Stockmannin tavaratalon nykyiset tilat muokataan erikoisliikkeiksi ja ravintoloiksi uudistuksen kolmannessa vaiheessa. AINOAn ympäristö on osa Suomen suurinta kävelykeskustaa ja täynnä mukavia kohtaamispaikkoja.
Merituulentien bussiterminaali siirtyy sisätiloihin ja välivaiheen bussiterminaali maisemoidaan puistoalueeksi. Metroaseman tuntumaan tulee runsaasti pyörätelineitä.
AINOAn valmis palveluympäristö tulee täyttämään vaativimpienkin asiakkaiden tarpeet. Kolmannessa vaiheessa on liiketilaa tarjolla huimat 40 000 neliötä ja yksittäisiä liikkeitä noin 100 kappaletta.".
Tuo mainittu kuulostaa kovin lupaavalta ja mielenkiintoiselta minunlaisellekin Tapiolassa jo yli 10 vuotta asuneelle, mutta joitakin skeptisyyttä ja epäilyjä herättäviä seikkoja on myös tässä vaiheessa mielessäni. Kuten esim. >>
Tämäkin rakennusprojekti on kietoutunut hyvin vahvasti kaupallisuuden ja kuluttamisen sekä toisaalta viihteen ympärille ja tämä kuvaa hyvin konkreettisesti länsimaiden ylikorostunutta talouden vaikutusta ns. taloususkontona: Sen hegemonian ikeessä on korostunut täten myös se seikka, että innovatiivisin ja keskeisin arkkitehtuuri ja kaupunkisuunnittelu on usein lähtökohdiltaan ostos- ja viihdekeskuspainotteista. Innovatiivisuuttahan tässä uudessa Ainoa-tavaratalossa toki on mm. energia- ja infraratkaisuiltaan.
Yhtäältä tämä ostoskeskuspainotteisuus luo toki juuri sellaisista ympäristöistä hulppeankin hienoja, mutta toisaalta muu ympäristö jää vähemmälle huomiolle aikana, jolloin esim. pitäisi kiinnittää huomiota enemmän infrastruktuurin parantamiselle yleisestikin ja maisema-arkkitehtuurillisten visioiden kehittämiseen myös kauniimpaan ja luovempaan sekä toisaalta vaalivaampaankin suuntaan mm. vanhan arkkitehtuurin arvostamisena ja kulttuurimaiseman hoitona ja suojeluna. Hämeenlinnahan on tässä yksi hyvä esimerkki, josta kerroin viime kesänä. Toisaalta Tapiolassa on myös sellaisia rumia kohteita (Kuten vesiputoustalon ympäristö), jotka saisi räjäyttää vaikka heti pois.
Maisema-arkkitehtuurilliset ja puisto- / puutarhataiteelliset seikat eivät ole Suomessa oikein koskaan päässeet täyteen kokoistukseen niin paljon kuin esim. naapurimaassamme Ruotsissa. Tässä Tapiolan kohentamisprojektissa juuri puistoihin liittyen skeptisyyteni - epäilykseni on suurimmillaan, kun sentään on kyse puutarhakaupungista
>> Kaupunkikeskus Ainoa sisältäisi tuon viimeisen vaiheen tuottamana itäpuolellaan ilmeisesti hienoksi puistoksi kaavaillun viheralueen; en ole nähnyt sitä koskevia suunnitelmia vielä, mutta varsinkin kasvillisuuden käytön suhteen olen siinä pessimistinen >> Tuskin siinä osataan / halutaan luoda oikeasti jotain uutta - rohkeaa - innovatiivista kasvilajivalintojen ja / tai niiden visuaalisuuden suhteen. Harvinaista, näyttävää ja uutta ei tarpeeksi kokeilla - suosita....
Mielestäni Suomen puistosuunnittelussa on ollut yhä liikaa tapana pitäytyä totunnaisessa kasvilajivalikoimassa ja tylsässä massatuotantomoodissa, mitä esim. puiden ja pensaiden valintaan rakennettaville viheralueille tulee ja epäilen tämän koskevan liikaa myös tätä kohdetta. No, aika näyttää sen, oliko näillä epäilyilläni perusteita vai yllätynkö positiivisesti...
Itse en käynyt paikalla ko. avajaispäivänä, mutta sen sijaan viikko sen jälkeen 31.10.2013 päätin valokuvata tämän uusitun tavaratalon ympäristöä ns. sillä silmällä ja tässä esittelen viiden valokuvan avulla lokakuun 2013 tilannetta maisema-arkkitehtuurin / kaupunkitilojen näkökulmista. Itse tavaratalon sisälläkin kävin ja totesin sen monin paikoin suorastaan korumaisen kauniiksi; ehkä jossain vaiheessa teen siitä sisustusarkkitehtuurillisen jutun valokuvineen...
Mainitsen vielä, että Tapiolassa on menossa siis tämän kaupunkikeskushankkeen ja Länsimetro-linjan luomiseen liittyvien infran ja muun rakentamisen lisäksi myös alueen koristevesialtaan paikalle tekojääradan mahdollistavien rakennelmien teko ja se projekti on aivan näinä aikoina valmistumassa käyttöön tulevaksi talveksi.
Näistä kaikista olen jo myös tehnyt jonkin verran valokuvaseurantaa ja palaan niihinkin ajallaan. Sama koskee myös Hämeenlinnassa meneillään olevaa moottoritiekatteen ja siihen liittyvien ostoskeskus- ja asuinrakennusprojektien rakentamista... Tästähän mainitsin jo viime kesänä tässä arkkitehtuuriaiheisessa jutussani: Vanhan empirerakennuksen siirto Hämeenlinnassa: Pääkaupunkiseutu - Hämeenlinna -akselin rakennusprojektien seurantaesittelyt alkuun.
Tässä alla on lopuksi neljästä eri kohtaa Ainoa-tavaratalon vierus- / lähinäkymiä ulkotiloista sekä alimmaisena tavaratalon pohjimmaisesta kellarikerroksesta hallikäytävänäkymää. Käyn vähän läpi kuvien sisältöä seuraavaksi kuvateksteinä. Kaikki nämä valokuvani on siis otettu torstaina 31.10.2013:
Ainoa-tavaratalon ulkotilanäkymiä lokakuussa 2013 >>
Tässä on näkymää Tapiolan keskustorilla itään kohti Ainoa-tavaratalon pääsisäänkäyntiä; tämä näkymä on itse asiassa kaikkein vähiten muuttunut näistä neljästä tässä vaiheessa, koska tuon julkisivun ulkoasu on pidetty hyvin uskollisesti entisenlaisena. Tästä kuvasta oikealla eli vastapäätä tuota Ainoa-tavarataloa on vanha kauppakeskus, jonka tiloista K-supermarket muutti tuohon Ainoa-tavaratalon kellarikerrokseen ja se vanha rakennus siis puretaan ja sen tilalle syntyy Stockmann-tavaratalolle uudet tilat vuoteen 2015 mennessä.
Tässä ja alemmassa kuvassa ovat näkymät vastakkaisiin suuntiin Ainoa-tavaratalon samasta pohjoisseinustan vieressä olevasta kävelykadun pätkästä; tässä itään olevassa näkymässä päätteenä työmaa-alueella on säilytetty hienot vanhat metsämännyt (Pinus sylvestris). Sen sijaan ko. kävelykadulla tuon tavaratalon seinustalta oikealla on poistettu jo lähes ko. seinän korkuisiksi kasvaneet metsämännyt ja hurmevaahterat (Acer platanoides "Faassen's Black") sekä niiden alla kasvaneet marjakuuset (Taxus sp.) ja muut pensaat, joten tämä ulkotila vaikuttaa sen myötä nyt paljon entistä kolkommalta. Kävelykatutilaa on levennetty kasvillisuuden kustannuksella; länsimainen tehokkuus- ja esteettömyysajattelu ylikorostuksena.
Tässä ja ylemmässä kuvassa ovat näkymät vastakkaisiin suuntiin Ainoa-tavaratalon samasta pohjoisseinustan vieressä olevasta kävelykadun pätkästä; tämän länteen olevan näkymän päätteenä ovat hienosti asuinkerrostalot, mutta ko. poistettujen puiden aiheuttama kolkkous hallitsee silti aivan liikaa. Tuon matalamman liikekiinteistön reunaltakin on poistettu metsävaahteroita (Acer platanoides), mutta havaitsin kuitenkin tehdyn siihen ilmeisesti jonkinlaisia uusia istutusaltaita, joita nuo työmaa-aidat rajaavat; aika näyttää, onko niihin tulossa jotain mielekästä kasvilajistoa poistettujen korvaajiksi... Hyvänä pointtina totean, että kävelykadun laatoitus on uusittu ja vaikuttaa ok:lta tähän paikkaan.
Tämä näkymä on Ainoa-tavaratalon pohjoispuoliselle sisäänkäynnille, joka on vastakkaisessa päässä rakennuksen pääsisäänkäyntiin nähden, mikä on siis esillä tuossa ylimmässä kuvassa. Tätä kuvaa ylemmän valokuvan otin tämän kuvan sisäänkäynnin kohdalta oikealle tästä näkymästä katsoen. Tässä etelään suuntautuvassa näkymässä on kasvillisuutta myös poistettu; tuon vihreän työmaa-aidan kohdalla oli aidanteena hurmehappomarjaa (Berberis X ottawensis "Superba"). Oikealla puolella kävelykatua oli tuon valko-puna-keltakirjavan työmaa-aidan rajaamassa kohdassa puolestaan upeita lännenhemlokkeja (Tsuga heterophylla) sekä puistoalppiruusuja (Rhododendron Catawbiense -ryhmä); niiden poisto tuntuu nyt eniten mokalta tässä kohdassa varsinkin, jos ko. paikalle ei tule aikanaan hyviä korvaavia kasveja... Tragikoomisinta olisi, jos samat kasvilajit istutetaan uusina; vanhoja kasveja ei silloin osata arvostaa, vaan istutuksia uusitaan lyhytnäköisesti ja vuosikymmenien mittaisia prosesseja tajuamatta.
Tässä viimeisessä kuvassa on näkymä Ainoa-tavaratalon alimpaan kellarikerrokseen siirtyneen K-supermarketin viereisessä hallikäytävässä, missä kuvaajan takana on tavaratalon itäpuolinen ja maanalainen pysäköintitila autoille. Hienona seinäelementtinä tuossa on otettu ko. kaupunkikeskushankkeen rakennusprojektia kuvaava aikajana kaukaa historiasta tulevaisuuteen, jossa tietyt merkkipaalut kertovat seuraavaa lainauksena >>
Maailman synty:
"Veen emonen, ilman impi,
nosti polvea merestä,
lapaluuta lainehesta
sotkalle pesän sijaksi,
asuinmaaksi armahaksi" ~ Kalevalan ensimmäisestä runosta.
1300-luku: "Kuninkaantie Turusta Viipuriin kulkee Espoon kautta".
1950-luku: "Ainutlaatuisen suomalaisen puutarhakaupungin rakentaminen alkaa Tapiolassa".
2012: "Tapiolan uuden keskuksen ja Ainoan rakennustyöt alkavat".
2013: "Ainoan ensimmäinen vaihe on valmis".
2015: "Länsimetro kulkee".
2017: "Ainoa valmistuu kokonaisuudessaan. Puutarhakaupunki herää uuteen kukoistukseen".
Sunday, November 03, 2013
Kaupunkikeskus Ainoan ensimmäisen vaiheen avajaiset Espoon Tapiolassa lokakuussa 2013: Ulkotilaesittelyä valokuvin
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment