Jatkan musiikkiaiheista yhteiskunnallis-poliittisen aktivismin sarjaani samaan syssyyn kahdella vanhemmalla laululla, joissa kummassakin on silti erittäin ajankohtainen teema. Molemmat laulut ovat brittiläisen syntikkapopsuuruuden The Human League kirjoittamia. Tässä ensimmäisenä julkaistavaksi valikoin tiettyä kronologiaa noudattaen ko. bändin ensimmäisen eli alkuperäisen inkarnaation debyyttialbumilta "Reproduction" kappaleen "Circus Of Death".
Circus Of Death -kappale esiintyi ensimmäisen kerran bändin debyyttisinglen "Being Boiled" b-puolena vuonna 1978, mutta single ei menestynyt tällä ensimmäisellä kerralla.
Bändin toinen kaupallinen inkarnaatio räjäytti menestyksen ovet itselleen apposen selälleen vuonna 1981, ja sen myötä kiinnostus kasvoi myös tätä bändin ensimmäisen inkarnaation tuotantoa kohtaan; tällöin vuoden 1982 alussa tämä kaksipuolinen single "Being Boiled" / "Circus Of Death" julkaistiin uudestaan ja se saavutti Britannian singlelistalla sijan 6 bändin kaupallisen inkarnaation isoimman hitin "Don't You Want Me" (video) saavuttaman listaykkössijan vanavedessä.
The Human League oli siis kahden ensimmäisen albuminsa aikana vuosina 1979 ja -80 silloisen katsannon mukaan kokeellista ja avantgardea elektronista musiikkia tehnyt yhtye, joka pyrki sulattamaan samaan muottiin tulevan vuosikymmenen valtavirtapopin malliksi prototyyppinä Kraftwerk-, Georgio Moroder- ja brittiläisen new wave -musiikin vaikutteita. Keitos oli oleva siis eräs viimeisistä etapeista 1980-luvun ns. syntikkapophuumaan, jossa itse ko. bändi näytteli myös merkittävää osaa tuon toisen kaupallisemman inkarnaationsa muodossa.
Tähän bändin ensimmäisen inkarnaation kokoonpanoon kuuluivat laulaja Phil Oakeyn lisäksi kosketinsoittajat ja ohjelmoijat Martyn Ware ja Ian Craig Marsh sekä Philip Adrian Wright, jonka tehtävänä oli lähinnä livekeikoilla yhtyeen shown visualisointi filmi- ja diaesityksillä sekä valaistussunnittelulla. Tämä alkuperäinen kokoonpano ei saavuttanut merkittävää kaupallista menestystä, mutta kuitenkin vahvan kulttisuosion ja joidenkin kriitikoiden kehut sekä bändin livekeikalla nähtyään David Bowielta lausahduksen: "Olen nähnyt popmusiikin tulevaisuuden".
Tämä Circus Of Death -laulu on yhtyeen tälle kokoonpanolle varsin tyypillistä protosyntikkapoppia, jossa sanoituksen teemana on imperiaalinen sota sekä sitä juonittelevat eliittihegemonia / -unionitahot - Niinpä se teema sopii aivan täydellisesti kuvaamaan myös esim. juuri tämän vuoden aikaista sodan leviämisen kriisiä sitä juonivan länsieliitin ja kohteena olevan Venäjän välillä polttopisteenään Ukrainan sisällissota.
Tämän biisin sanoitus on jaettu neljään toisistaan erilliseen osaan, jotka kuvaavat eri näkökulmista tätä imperiaalisen sodan ja tuhonnan teemaa - Alussa sanoitus kuvaa tiettyä geopoliittista tilannetta sen sotaisaa juonta tehtailevan eliittipiirin näkökulmasta, missä "tutkitaan kartalta käsistä riistäytyvää tilannetta". Siinä ilmeisesti kahtena imperiaalipäällikkönä rivien välistä ko. juonia punovina paljastuvat juuri länsimaiden ydinpiirit eli USA (Havaijilta tullut "He - hän") ja UK ("Margaret" Thatcher).
Sitten kertosäkeen ensimmäinen muoto kuvaa sellaisen juonittelun jatkeena syntyvän suursodan sisältöä hyvin yksinkertaisesti, mutta kahdesta suunnasta katsoen tehokkaasti >> Se on "kuoleman sirkusta", jonka tuloa edeltää "pelokkaiden ja avuttomien massat" ja joka "jättää jälkeensä kuolemaa".
Kolmas lyriikoiden osa paljastaa sitten sen psykologisen ja sosiaalisen prosessin / konstruktion ko. eliitin mielissä, mikä johtaa moiseen imperiaaliseen tuhontaan; kyse on sotapsykoosista, jossa sitä on oppinut hallitsemaan massojen aivopesuksi "yksi" eli eliitin ydin ja jota käyttää vallan kahvassa "klovni" eli ko. eliitin ohjailema nukkehallitsija. Sotapsykoosi on "huume ja huumaavaa", ja sen luomisen salaisuutta varjelee tämä "klovni" visusti eliittinsä ja imperialisminsa sairaaksi hyväksi.
Tämä kolmas lyriikkaosa lauletaan makaaberin monotonisesti ja toteavasti puheäänellä, joka alleviivaa ko. sisällön karuutta ja kohtalonomaisuutta. Lyriikat ovat siinä jopa totaalisen pessimistisiä, koska kuvattu sisältö olisi niiden mukaan vain "loppuun saakka" eli ihmiskunnan tuhoutumiseen etenevää kohtaloa...
Neljäs ja viimeinen lyriikkaosuus kertosäkeen toisena muotona tuo esille tavallisten ihmisten ja kansalaisten kauhean osan tässä imperiaalipelissä ja sodanlietsonnassa >> Hätähuuto yrittää vielä osoittaa, kuinka koko sotaskenaarioon syyttömät ja viattomat joutuvat tuon "kuoleman sirkuksen" jalkoihin aivan turhaan ja siitä pitää vain päästä eroon!...
Yhteenvetona voidaan siis todeta, kuinka tämä laulu on ollut hämmästyttävän profetiaalinen ja valveutunut, koska se on tavallaan ennustanut täydellisesti viimeaikaiset geopoliittiset vaiheet tämän vuoden eskalaatiossa kohti uhkaavaa Kolmatta maailmansotaa >> Kyseessä on ollut siis vakava varoitus!
Lopuksi tuttu video- ja lyriikkaosuus, jossa musiikkivideona on bändin ensimmäisen inkarnaationsa livekeikkataltiointi ilmeisesti vuodelta 1979 taiteellisena sen ajan hengen mukaisena ns. undergroundfilminä.
Edellä vihjattu toinen ko. bändin laulu tulee toisen kaupallisen inkarnaationsa parista ja palaan asiaan pian omassa kirjoituksessaan...
Ko. bändiltä tässä musiikkisarjassani on jo ollut aikaisemmin yksi kappale >> Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Human League - The Lebanon.
The Human League: Circus Of Death - Video
Lyriikat: "Nine o'clock flight from Hawaii
The trident is just touching down
We're waiting here on the tarmac
Margaret is wearing a frown
He's here to help with a problem
A blood-spattered curse on our land
Please cast your eye over this map, sir
This business is quite out of hand
The circus of death is approaching
Its pathway is painted in red
Before it the frightened and helpless
Behind it a trail of the dead
The narcotic that forges their union
Is a substance known only to one
To the clown it is known as dominion
It's a secret that he'll give to none
The drug which gives the clown power
Means the circus can never be stopped
And his dream can go on unhindered
'Til the last human being has dropped
Spare me and my family
I've done you no wrong
Go away, please let us be
I've known you for too long".
Sunday, November 23, 2014
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Human League - Circus Of Death
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment