Halusin ottaa sitä historiaa korostavan nimen tälle kirjoitussarjalleni jo lähes 10 vuotta sitten, kun silloin aktivismini alkuvaiheessa tutustuin paljon LaRouche-liikkeen sisältöihin - Olen päättänyt, että tätä nimeä on aivan hyvä kuljettaa mukana näissä kirjoituksissa edelleenkin.
Sitten aiheeseen! >> Tällä kertaa ihka ensimmäistä kertaa tässä musiikkiaiheisessa kirjoitussarjassa tulee esittelyyn kotimainen kappale: Paperi T:n "Paniikki", jossa kertosäeosuudet laulaa Chisu.
Kappaleen hyvin esoteeriseksi osoittautuva sisältö sopii myös ajankohtaisesti julkaistavaksi näin Pyhäinpäivänä.
Paperi T on niitä harvoja räppäreitä, joita siedän tai tässä tapauksessa jopa tykkään juuri tämän kappaleen takia - Hän on oikealta nimeltään Henri Pulkkinen, joka hip hop -artistiuden lisäksi toimii DJ:nä, runoilijana ja on Radio Helsingin musiikkipäällikkö.
Kerron ensin muutaman tiedon itse "Paniikki"-kappaleesta: se esiintyy Paperi T:n tänä vuonna ilmestyneellä toisella täyspitkällä albumillaan "Kaikki On Hyvin", ja se julkaistiin myös singlenä. Singleversio menestyi listoilla melko vaatimattomasti, mutta tuo albumi kuuluu tämän vuoden menestyneimpiin oltuaan Suomen virallisen albumilistan ykkösenä menneenä kesänä.
Tämän "Paniikki"-kappaleen tyyli ja sanoma on erityisen paljon mieleeni, ja nyt sitä useampaan kertaan kuunneltuani ja sen musiikkivideota katseltuani täytyy todeta sen olevan yllättävän valveutunut ja asioista perillä oleva kokonaisuus kaikkineen ns. valtavirran popmusiikiksi! - Siksi onkin erittäin hienoa, että voin valita sen tähän kirjoitussarjaani ensimmäisenä kotimaisena kappaleena.
Musiikkinsa osalta tässä biisissä on itseäni erityisesti viehättävänä ominaisuutena todella onnistunut kiteytys 80-luvun new wave- / synthpop -genrestä - kuin olisi osattu koota muutamien sen ajan brittibändien parhampia musiikkielementtejä yhteen, ja sekös hivelee sieluni kasaripoppinurkkausta.
Hip hopin tällainen siirto epätyypilliseen kontekstiin on myös kiva assosiaatioleikki sinänsäkin.
Poimin seuraavaksi muutamia esimerkkejä niistä 80-luvun kappaleista, jotka mielestäni eniten muistuttavat tavallaan esikuvina tätä "Paniikki"-kappaleen musiikkityyliä - varmaankin havaitsette te muutkin yllättävän selkeitä yhtäläisyyksiä näiden kanssa:
-- A Flock of Seagulls: "Transfer Affection"
-- The Human League: "The Lebanon"
-- Ultravox: "Dancing With Tears In My Eyes"
-- New Order: "True Faith"
-- ELO: "Calling America".
Tuo viimeisenä mainittu ei kuitenkaan ole ns. puhdas "new wave" -genren edustaja, vaan kyseessä oli 70-luvun suosikkiyhtye, joka pyrki tuolla kappaleellaan uudistamaan tyyliään 80-lukulaiseksi, ja mielestäni onnistui siinä erinomaisesti.
Tämän "Paniikki"-kappaleen alustusluonnehdintaa:
Lyriikoidensa osalta kerrotaan tarinaa ilmeisesti vakavan masennuksen tai muutoin itsetuhoisesti ajattelevan syrjäytyneen ihmisen äänellä, missä sellainen pohdiskelija pyrkii kuvailemaan maailmaa ja omia kokemuksiaan sellaisesta suostaan käsin - Koko kappaleen kontekstissa tässä ilmeisesti halutaan tehdä yhteiskuntakritiikkiä havainnollistamalla alistavan ja tuhoavan yhteiskunnan syytä aiheuttamassa tämänlaisesti sairastuvia ihmisiä; myös monenlaiset traumavaikutukset voivat olla syynä.
Chisun laulama kertosäe "Ei oo hätää, ennen kun ei oo hätää. Paniikki alkaa vast’, kun kaikki menee hyvin" on hyvällä tavalla monimerkityksellinen sekä yksilön että yhteisön suuntaan; katsotaan sitä tarkemmin alempana, kunhan olen ensin analysoinut biisin musiikkivideon kohta kohdalta auki auttamaan sitä ruodintaa.
Kokonaisilmeen tarkastelussa musiikkivideossaan hyödynnetään Twin Peaksin viime vuotisen kolmannen tuotantokauden tyyliä visuaalisesti, mikä sopii tähän biisiin sisältönsä vuoksi erinomaisesti.
Musiikkivideon selkeästi keskeisenä elementtinä havaitaan olevan punainen piste tai täplä, jota havainnollistetaan monina erilaisina versioina pitkin koko videota - Heti videon alkuun näytetään ennen musiikin alkamistakin valkoisella pohjalla punaista täplää.
Mikä onkaan tämän punaisen täplän merkitys ja sisältö?... Se paljastetaan hyvin suoraan videon puolivälin kohdassa, missä etusormella painetaan punainen täplä silmien väliin nenän yläpuolelle, ja samalla silmät avautuvat - on syytä kertoa se sisältö kokonaan auki nyt ennen videoanalyysiä:
Punaisen täplän ja sen variaatioiden roolina on videossa havainnollistaa esoteerisen tiedon ja henkimaailman piirissä olevaa käsitettä ns. "kolmannesta silmästä" (engl.: third eye), jonka sisältöä kuvataan ihmismielen sisällä portiksi korkeampaan tietoisuuteen ja parempaan ymmärrykseen omasta itsestä ja maailmasta. Symbolisesti tämän sijaintia / olemassa oloa on kuvattu juurikin silmien väliin nenän yläpuolelle sijoitettavalla silmällä tai täplällä.
Toisin sanoen tämän "kolmannen silmän" aktivoiminen tarkoittaa valveutumisen tiellä korkea-asteisempaa ymmärrystä ja tietoisuutta >> Niinpä tämän paljastuksen avulla koko musiikkivideon leveydeltä sen merkityksen havainnollistamista monista erilaisista näkökulmista voidaan jatkoanalyysissä hyvin ymmärtää!
Esim. miten "kolmannen silmän" aktivoiminen tai sen sulkeminen / suljettuna oleminen ilmenee erilaisissa käytännön tilanteissa ja ajatteluprosesseissa.
Kun ko. symboliikka on täten havaittu ja ymmärretty koko musiikkivideon keskeiseksi teemaksi, niin nyt voimmekin seuraavaksi käydä kohta kohdalta läpi sen, miten tätä "kolmannen silmän" symboliikkaa ja sisällöllistä merkitystä käsitellään videolla - lopulta havaitaan, että sitä on käsitelty tosiaan poikkeuksellisen valistuneella ja juurikin "kolmas silmä" kokonaan auki olevalla tavalla.
Itse asiassa!: En ole aikaisemmin nähnyt kotimaisessa musiikkivideossa näin suorasukaista ja vallankumouksellista sisältöä hyvässä tarkoituksessa. Kaikki siinä on niin selvää ja niin hienoa, kunhan tietää miten ko. symboliikan koodikieli avautuu ymmärrettäväksi. Siksi sen koodikielen avaaminen hyvin tarkassa syynissä seuraavaksi on todella tärkeää!:
Videoanalyysi kohtauksittain kronologisesti (punaisen täplän merkitykset):
1. Punainen täplä puun rungolla & punaisella valaistut metsän puurungot: Annetaan ymmärtää, että "kolmannen silmän" edustama korkeampi tietoisuus on itse asiassa kaikessa Maapallon elävässä olevaa elämänvoimaa eli ns. jumalallista energiaa.
2. Punainen täplä seuraa ihmiskäden verisuonia: Sama em. jumalallinen energia on myös ihmisruumiin energiaa ja siten "kolmannen silmän" korkeampi tietoisuus on valmiina luonnostaan pakattuna potentiaalina ihmismielessäkin, jota Maapallolla vain ihminen pystyy hyödyntämään itsensä ja ympäristönsä hyväksi lajityypillisesti.
3. Punainen kuu (täplä): Viitataan tämän myötä juuri siihen, että koko Universumi on tämän jumalallisen energian mukaista rakennetta, rytmiä ja syklejä, ja ihmistietoisuus on täten yhtä sen kanssa, koska se omaa potentiaalia "kolmannen silmän" avaamisesta johtuviin ominaisuuksiin ja sisältöihin.
4. Punainen silmä aukeaa: Havainnollistetaan symbolisesti, miten "kolmannen silmän" sisältämät potentiaalit heräävät eloon ja toimintaan ihmisen avatessa sen mahdollisuudet käyttöönsä.
5. Punatäpläisinä esiteltäviä ravintoaineita; punaista juomaa lasissa, josta jää punarinkulainen tahra valkoiselle liinalle sekä ketsuppikenno, johon kastetaan kahta ranskanperunaa: Tuo "kolmannen silmän" edustama jumalallinen energia ja korkeampi tietoisuus voidaan valjastaa ihmisen käyttöön yhteisölle ravintoa, teollista hyvinvointia ja käytännön keksintöjä toteuttavana ideoiden resurssialtaana ja edistymisen potentiaalina.
Ranskanperunoiden lukumääränä oleva kaksi symboloi esoteerisellä tasolla numerologian lukua yksitoista eli visuaalisesti juurikin "11". Se tarkoittaa ns. mestarilukua, joka symboloi tietoisuuden valaistumista ja porttia "kolmannen silmän" edustamiin potentiaaleihin ja sisältöihin - Tässä Teal Swan selittää ko. mestariluvun merkitystä: 11:11 What does it mean?
Nämä kohtaukset yhdessä siis tarkoittavat symbolisesti sitä, miten ihmisen elinvoimaa ja kollektiivisemmin yhteisön hyvinvointia ja edistymistä voidaan parhaiten ylläpitää, kun "kolmannen silmän" potentiaalit on avattu käyttöön systemaattisesti ja tarkoituksellisesti.
6. Sydän, joka toisessa kohtauksessa suolataan: Sydän edustaa jumalallista elämänvoimaa ja -rytmiä fyysisellä tasolla ja sen suolaaminen puolestaan sitä, miten yhteiskunnassamme on "joku", joka huonoilla ajatusmuodoillaan ja toimintatavoillaan "suolaa" eli tekee sille haittaa ja tuhoa.
7. Punakorkkinen punaviinipullo avataan herkästi punakyntisillä sormilla: Punaviini edustaa myös elämänvoimaa ja samalla siis yhteyteensä potentiaaliksi varastoitua "kolmannen silmän" sisältöä. Viinipullon herkkä ja huolellinen avaaminen symboloi siksi sitä, miten esim. juuri kohdassa "5" esiin tuotua yhteisöllistä ja ihmisen itsensä hyvinvointia on tarkkaan vaalittava kohdassä "6" esiin tuotua "suolaamista" eli haitantekoa vastaan.
8. Palavaa tupakkaa suoraan ylhäältä päin nähtynä: Ihmisen yhteisöllisen hyvinvoinnin ja edistymisen fyysisenä symbolina on monesti käytetty myös tulta, mikä otetaan tässäkin esille näin palavan tupakan avulla.
LaRouche-liike on usein kuvannut tämän tulen voimaa ja merkitystä "Prometheuksen tulena", missä kreikkalaisen mytologian mukaan Prometheus kaappasi Zeukselta Jumalan tulen hyödyntääkseen sitä oman kansansa ja koko ihmiskunnan hyvinvoinnin kehittämiseen.
Niinpä "kolmannen silmän" potentiaalit ovat myös em. kohdan "5" mukaisesti jumalallisen tulen energiaa, mikä yhteisöjen arkikäytännössä tarkoittaa tietenkin energialla pyöritettävää teollista hyvinvointia kaikkine infrastruktuureineen - Tämäkin on ollut kauan LaRouche-liikkeen erityisesti tähdentämä seikka talouden ja ekonomian järjestämiseksi oikein.
9. Punainen ruusu, jonka päälle valuu norona vettä: Eräs toisenlainen tapa kuvata jo edellä esiteltyä teemaa siitä, miten "kolmannen silmän" jumalallinen energia esiintyy tavallaan kaikissa elävissä olennoissa osana Universumin rakennetta, ja miten sitäkin on toki vaalittava ihmisten toimesta huolellisesti; siksi symbolina elävää kasvia edesauttaen osoitetaan "kasteleva vesinoro".
10. Lerpattava punainen hyytelököntti, joka lätsähtää alas toisessa kohtauksessa: Tässä siirrytään kuvaamaan sitä, miten "kolmannen silmän" avaamisen mahdollistamien potentiaalien eli jumalallisen energian hyväksikäyttö on toki myös vaikeaa ja haasteellista - lerpattelu tarkoittaa sitä, ettei "siitä" voi aina saada helposti käsitystä, ja alas lätsähtäminen tarkoittaa, että välillä tapahtuu epäonnistumisia ja virheitä luonnostaan "sen" hyväksi käyttämisessä; ihminenkin, kun kuitenkin on myös epätäydellinen olento.
11. Punainen kynttilä suoraan ylhäältä päin, josta sammuu liekki: Niinpä tässä kohtauksessa havainnollistetaan sitä, että jo em. ongelmien ja hankaluuksien tultua esille on aina myös olemassa vaara, että se "Prometheuksen tuli" eli "kolmannen silmän" avaamisen mahdollistamat potentiaalit saattavat kadota pois käytöstä huonossa tapauksessa...
12. Musta piikki, joka on painamaisillaan verta valuvaa reikää etusormeen: Siksi myös tämä kohtaus havainnollistaa osana sitä, miten ihmisen "kolmannen silmän" potentiaalien käytössä hankaluus voi olla yhtäältä toimenpiteiden kivuliaat ja raskaat haasteet, ja toisaalta tämä voi symboloida myös sitä, miten "musta paholainen" voi olla se, joka ne haasteet osaltaan aiheuttaa - siis "joku", jolla on käytössään haitallisia ajatusmuotoja ja toimintatapoja.
Tähän väliin eroteltuna kertosäkeen toistuvat kohtaukset ensimmäistä kertaa kertosäettä laulettaessa:
---- Chisu punaisessa asussa esiintyy sisältä punaiseksi vuoratussa pallotuolissa: Pallotuolin sisus symboloi "kolmannen silmän" mukana olevia sisältöjä ja potentiaaleja ko. jumalallisen energian hyödyntämiseen. Chisu vaatteineen ko. tuolissaan symboloi olemuksellaan ihmiskuntaa tai osaa siitä (ehkä ihmistä lajinakin), joka on löytänyt ne potentiaalit ja sisällöt käyttöönsä, ja sisäistänyt ne täysin olemukseensa kokopunaisen asun osoittamana.
13. Chisun laulavaa naamaa silmät suljettuna: Jatkossa videon aikana Chisun kasvoja esitellään usein: tässä vaiheessa havainnollistetaan sitä, miten "kolmatta silmää" ei ole vielä avattu, ja siten ihminen on "silmät suljettuina", ja hän ei ole vielä valaistunut käyttämään ko. jumalallisen energian potentiaaleja.
14. Punainen huulipunapuikko avataan, ja heti perään Chisu maalaa sillä ylähuultaan: Tällä havainnollistetaan seuraavaksi symbolisesti "kolmannen silmän" avaamisprosessia, missä huulten maalaamisen edustamana ihmisen fyysinen olemus valmistetaan ko. jumalallisen energian käyttöön ottoa varten.
15. Punareunuksinen pyöreä kellotaulu hajotetaan vasaralla: Tilanne voidaan nähdä kahdella tavalla: Ensinnäkin se on taas yksi tapa varoittavana esimerkkinä havainnollistaa sitä, miten "kolmannen silmän" avaamisessa ja ko. jumalallisen energian käyttöön ottamisessa on vaarana mm. eteen päin menevän prosessin pieleen meno eli esim. ko. jumalallisten energioiden käytössä tapahtuva väärinkäytös tai tuho.
Toisaalta tällä voidaan havainnollistaa myös sitä, miten jumalallisten energioiden käytössä aikatauluihin liikaa tuijottaminen voi olla haitallista, ja siksi "aika" on siltä osin tuhottava pois käytöstä prosessin tieltä...
16. Chisu rimpuilee jaloillaan em. punavuoratussa pallotuolissa: Rimpuilu symboloi jo edellä esille tulleiden vaikeuksien, haitantekojen yms. takia aiheutuvaa ihmisen / ihmiskunnan hätää ja tuhoprosesseja. Mutta Chisun tukeutuminen siinä pallotuolin sisäosiin symboloi sille vastavoimana juuri "kolmannen silmän" sisältämiin potentiaaleihin turvautumista ja antautumista.
17. Vasemman käden nimettömään vedetään sormusta, jossa on punainen kruunu: Sormus symboloi "kolmannen silmän" sisältämiä jumalallisen energian pontetiaaleja. Sormuksen nimettömään vetäminen on puolestaan viittaus naimisiin menolle, joka tässä tarkoittaa sitoutumista "kolmannen silmän" edustamaan valaistumiseen ikuisesti, millaisena naimisiin menoa tavataan pitää.
Yleensähän käytännössä valistuminen / valveutuminen onkin sellainen prosessi myös ihan oikeasti, ettei siitä ole enää koskaan paluuta vanhaan, kun sen on kokenut ja siinä edistynyt.
18. Kauko-ohjaimesta painetaan punaista "Power"-nappia punakyntisellä etusormella: Hyvin suoraa symboliikkaa siitä, miten "kolmannen silmän" potentiaalien käyttöön ottaminen tuo ihmiselle ja yhteisölle paljon voimaa ja energiaa. Nappulan painaminen on niiden enegioiden käynnistämistä toimintaan, ja punaiseksi lakattu kynsi tarkoittaa "kolmannen silmän" avanneen eli valistuneen ihmisen / yhteisön olevan tekemässä sitä toimenpidettä.
--- 19. Etusormella painetaan punainen täplä silmien väliin nenän yläpuolelle, ja samalla silmät avautuvat: Tässä tulee nyt se ennen videoanalyysiä mainittu kohtaus, jossa paljastetaan tämän videon koko mitassa esiintyvän punaisen täplän symbolinen merkitys kuvaamaan "kolmatta silmää" potentiaaleineen, sisältöineen ja energioineen.
Silmien avaaminen heti täplän maalaamisen perään on "kolmannen silmän" ominaisuuksien pariin pääsyn myötä tapahtuvan valaistumisen / valveutumisen symboli.
20. Chisu punaisessa pallotuolissa hakee turvaa sen seinistä painamalla kätensä sivuilleen: Edelleen tähdennetään sitä, miten tämän "kolmannen silmän" potentiaalit ja energiat ovat myös turva ihmiselle / yhteisölle - em. tapaan siis käytännössäkin voimaa ja valtaa.
21. Tomaatti puristetaan kädessä rikki niin, että sen siemensisältö purskahtaa ympäriinsä: Tomaatti on "kolmas silmä", ja tomaatin puristaminen on niitä em. haasteita, mitä "kolmannen silmän" edustamia potentiaaleja vastaan voi kuitenkin jatkuvasti tulla.
Puristamisesta aiheutuvan siemenmassan ulos roiskuminen kuvaa kuitenkin sitä, että niiden haasteiden ja ongelmien paineessakin ko. jumalallinen energia siltikin saa mahdollisuuksia levittää vaikutustaan yhä laajemmalle.
22. Pyörivä punainen omena, joka pysähtyessään sisältää kaksi haukattua kohtaa poskellaan: Raamatullinen viittaus Aatamin ja Eevan tilanteeseen syödä kiellettyä hyvän ja pahan tiedon puun omenaa.
Tässä videon sisällössä tämä siis tarkoittaa seuraavaa: ensinnäkin on selvää, että omena on taas yksi symboli kuvaamaan "kolmannen silmän" potentiaaleja ja sisältöjä. Omenasta haukkaaminen puolestaan tarkoittaa juurikin niiden ottamista ihmisen ja ihmisten käyttöön.
Raamattuvertaus tarkoittaa puolestaan tähän yhteyteen laitettuna sitä, miten ko. uskonnollinen tulkinta "omenan" kiellettävästä syömisestä kuvaa uskonnon tapaa olla rajoittava elementti "kolmannen silmän" edustamien energioiden ja potentiaalien käyttämisen tiellä.
Omenan pyöriminen edustaa silloin sitä, että tämä uskonnollinen kieltoelementti tekee "omenan haukkaamisesta" vaikeaa. Sitten omenan pysäyttäminen ja haukkaaminen tarkoittaa sitä, että on kyseenalaistettava ko. uskonnollinen rajoittaminen ja otettava sen ohitse käyttöön ko. "kolmannen silmän" edustama jumalallinen voima joka tapauksessa.
Näin ollen uskonnot tulee nähdä Universumin tarjoaman lahjan eli "kolmannen silmän" käyttöön otossa vääränä kontrollimekanismina haitaten ja estäen ihmisen & yhteisön hyvinvoinnin ja edistymisen prosessia tarpeettomasti.
23. Chisu jauhaa purkkaa, missä on vaaleanpunainen purkkapallo suunsa edessä: Laulun lyriikoissa puhutaan samoilla hetkillä "räjähdyksestä", millä viitataan yhteydessään olevassa kontekstissa "kolmannen silmän" avaamisesta johtuvaan jumalallisen energian käyttöön ottoon ja leviämiseen kuin tavallaan siinä tapahtuisi räjähdys.
Silmät auki ja huulet maalattuina esiintyvät Chisun kasvot tässä yhteydessä em. analyysin perusteella siis tarkoittavat "kolmannen silmän" avaamiseen valmistettua ihmistä, ja purkkapallo symboloi sitä jumalallisen energian "räjähdystä", joka tällaisen valaistuneen ihmisen käytössä on pian tapahtuva.
24. Näytetään punaista räjäytysnappulaa, jota painetaan punakyntisellä sormella, ja välittömästi perään punainen silmä sulkeutuu: Sen jumalallisen energian "räjähdysmäinen" leviäminen "kolmannen silmän" avaamisen seurauksena havainnollistetaan selkeästi, ja punaisen silmän sulkeminen luomella tässä yhteydessä tarkoittaa samalla kuitenkin sen energian kanssa varovaisena, vaalivana, huolellisena ja suojelevana toimimista - Toimenpiteet teki em. tapaan valaistunut ihminen.
25. Punaisessa pallotuolissa istuessaan Chisu lausuu lyriikan "Boom": Tämä on varsin suorasukainen symbolinen havainnollistus siitä, miten ihminen / ihmisyhteisö tai ihan ihmisyksilökin (Chisun hahmo) "kolmannen silmän" sisällöt (pallotuolin sisusta) käyttöön ottaessaan voi aiheuttaa jumalallisten energioiden "räjähdysmäisen" leviämisen - Eli elämän kehittymisen eteen päin.
26. Lasinen pikari suoraan ylhäältä päin, johon kaadetaan punaista juomaa (viiniä): Kun "kolmas silmä" on avattu, niin sen mukaiset potentiaalit sisältöineen ovat valmiita ihmisen / yhteisön käyttöön; punaisen nesteen kaataminen pikariin on tämän toimenpiteen aloittamisen symboli.
27. Seurataan Chisun kasvoilla nenän vartta ylöspäin matkaavaa punaista pistettä (laservalopiste), mitä Chisu itse tarkkaan tuijottaa: Kun "kolmas silmä" on näin avattu, niin se alkaa sijoittua toiminnallisesti oikeaan kohtaan ihmisessä sekä yksilön että yhteisön kannalta katsottuna. Pisteen nouseva trendi samalla kuvaa sitä, miten tämä aiheuttaa lisääntyvää (nousevaa) valveutumista, ja sen tarkka havainnointi edustaa siitä yhä enemmän saatavan jumalallisen energian huolellista ja suunnitelmallista käyttöön ottoa.
Tähän väliin eroteltuna kertosäkeen toistuvat kohtaukset toista kertaa kertosäettä laulettaessa:
---- Chisu esiintyy sisältä punaiseksi vuoratussa pallotuolissa edelleen: Chisun elehtiminen tuolin sisällä eli "kolmannen silmän" energioiden ja sisältöjen piirissä kuvaa sitä, miten vapautunut ihminen on kokemaan omaa itseään siinä tilanteessa, ja alkaa saamaan osaltaan sen takia enemmän aikaan myös ulospäin yhteisön hyödyksi.
---- Chisun laulavaa suuta valaistaan punaisella laservalopisteellä, ja molemmat silmänsä ovat auki: Tämä symboloi "kolmannen silmänsä" auki avanneen ihmisen toiminnallista moodia, jossa avatut silmät havainnollistavat tietoisuuden olevan esteetön ottamaan vastaan ja käsittelemään kaikkea tietoa, ja jossa punaisen täplän valaisema suu kertoo sellaisen ihmisen olevan valmis ja kykenevä jakamaan sitä tietoa kaikilla kommunikointitavoilla ympärilleen muille ja kokonaisille yhteisöille hyödyksi.
29. Uudella punaisella kynsilakalla maalatulla sormen kynnellä riivitään pois toisen sormen kynnen kulunutta ja vanhaa kynsilakkaa: Kuten edellä jo toin ilmi, niin tässä videossa punaisella lakatulla kynnellä on symbolimerkitys kuvaamaan "kolmannen silmänsä" avannutta valaistunutta ihmistä tai ihmisyhteisöä.
Niinpä tästä suorana johtopäätöksenä nähdään, että uusi kynsilakka symboloi parannettua versiota valistuneesta ihmisestä / ihmisyhteisöstä ja vanha kynsilakka on taantunut versio ihmisestä / ihmisyhteisöstä.
Uudella vanhaa raaputtaminen siis tarkoittaa sitä, miten parannettu versio "kolmannen silmänsä" avanneena tulee pyyhkimään pois taantuneen vanhan tieltään; tämä voi tapahtua pitkässä aikaskaalassa jopa useaankin kertaan, mutta prosessin nopeus ei sinänsä ole määriteltyä...
30. Näytetään suuta, joka on tukittu punaisella suupallolla; jälkimmäisessä kohtauksessa suu lisäksi irvistää: Tässä palataan siihen, mitä haasteita ja ongelmia "kolmannen silmän" jumalallisten energioiden ja potentiaalien parissa voi tulla.
Tässä havainnollistetaan kahta erityistä tilannetta: Punainen suupallo sinänsä symboloi "kolmannen silmän" sisältämien / edustamien potentiaalien väärinkäyttöä pahoihin ja haitallisiin tekoihin.
Samalla suupallon operatiivinen tarkoitus suun eli puheen tukkimisena tarkoittaa "kolmannen silmän" avaamista tai käyttöä estävää toimintaa, joita voivat olla monenlaiset totalitarismin ja tyrannian keinot yhteisöllisesti sekä syrjinnän ja torjunnan muodot yksilökohtaisesti.
Niinpä esim. nykyään yhteisölliseltä kannalta tarkasteltuna ko. "totalitarismi ja tyrannia" ovat mm. nousevaa sensuurin ja ns. poliittisen korrektiuden maniaa. Sitten yksilökohtaisessa tarkastelussa tuo "syrjintä ja torjunta" on esim. juuri valveutuneen ihmisen väärinymmärtämisestä johtuvaa häneen kohdistuvaa pahaa leimaamista ja viholliskuvallistamista.
Irvistävä suu tämän kaiken keskellä tarkoittaakin siksi itsestään selvästi sitä, miten "kolmannen silmän" avaamisen / käyttämisen estäminen tuottaa paljon kärsimystä, pahaa verta, huonoa oloa ja monenlaisia negatiivisia tunteita - Siis myös Paperi T:n ko. lyriikoiden roolissaan havainnollistamaa masennusta ja itsetuhoisuutta.
31. Näytetään pelkistetyllä ja monotonisesti tuijottavalla punaisella naamarilla peitettyjä kasvoja: Edelliseen kohtaan suoraan viitaten voidaan kysyä, minkälaiset yhteisölliset elementit voivat olla niitä, jotka estävät tuota "kolmannen silmän" avaamista ja käyttämistä tai kääntävät sitä kieroon ja harhaan?
Tämän kohtauksen naamari paljastaa sen hyvin: Punainen todellisen "minän" peittävä naamarielementti symboloi suoran tietoisuuden kokemisen tiellä olevaa ismillistä tai uskonnollista ajattelutapaa / ideologiaa, mikä on harhauttavasti ja petollisesti naamioitunut "kolmannen silmän" sisältöjen edustajaksi
Tällaiset "naamarit" ovat siis "kolmannen silmän" pontetiaalien ja sisältöjen leviämisen tielle esteeksi asetettuja kontrolli- ja harhautusmekanismeja, koska ne yleensä vääristävät ja kaventavat sitä tietoa, mikä "kolmannen silmän" sisältöjen ymmärtämisestä muutoin jalostuisi suoraan eteen päin - Tätäkin prosessia olemme nähneet viime aikoina käytännössä hyvin paljon ns. valevasemmiston ja globalismin ideologioissa esim. ilmastoalarmismina, russofobiana, rasismifobiana, monikultturismina, taloususkontona jne...
32. Lähikuvaa iholla olevasta punareunaisesta finnistä, josta puristetaan kahden kynnen väliin mätä valkoinen osa pois: Em. kohtausten valossa voidaankin siis määritellä tässä kohtauksessa havainnollistettu yhteisösairaus - "kolmannen silmän" tavallaan päälle on siis kasautunut sairaus, jossa toteutuu mm. edellisissä kohdissa esitellyt ismi- ja harhautusongelmat.
Kohtaus onneksi havainnollistaa lopuksi, että tämä sairaus on poistettavissa päättäväisellä, toimeliaalla ja tarkalla asenteella!
Seuraavat loput kohtaukset esittävät videon lopussa sitä, minkälaisia vakavimpia vaaroja voi liittyä siihen, kun "kolmas silmä" ei avaudu tai sen avautuminen estetään totaalisesti! >>
33. Näytetään sotkuisten hiusten seassa vaeltavaa punaista täplää (laservalopiste) useammassa toistuvassa kohtauksessa alla mainittujen kohtausten välillä: Havainnollistetaan siis sitä, että "kolmannen silmän" potentiaalit voivat joutua etenemään äärimmäisen vaikeaan ja haitalliseen "maastoon" eli ilmeisesti äärimmäisen rappioituvaan yhteiskuntatilanteeseen.
34. Chisun kasvot ja koko hahmo katoavat sakeaan sumuun: Havainnollistetaan "kolmannen silmänsä" avanneen ihmisen (koko videon ajan Chisun hahmolla symboloituna) katoaminen, eli valistumisen tuhoutuminen. Itse sumu voi symboloida montaakin rappioituvan yhteiskunnan olemusta, kuten tiedon vääristyminen, totaalisensuuri, ymmärryksen lasku barbariaan ja huuhaaseen yms.
35. Seurataan Chisun kasvoilla nenän vartta alaspäin matkaavaa punaista pistettä (laservalopiste), mitä Chisu itse tarkkaan tuijottaa: Em. kohtausten havainnollistamassa rappiotilanteessa siis tapahtuu "kolmannen silmän" potentiaalien eli valaistumisen ja jalostuneen tiedon heikkeneminen / poistuminen, jossa laserpisteen eteneminen nenänvartta pitkin alas pois sijoiltaan on sen symboli tässä kohtauksessa.
36. Näytetään yhtä avointa silmää, joka ei ole punainen: Tässä tarkoitetaan sitä, että ilman "kolmannen silmän" potentiaaleja ja sisältöjä avatun silmän avoimuus tiedolle ja olemiselle on vailla jumalallista energiaa ja sisällöllistä valistumista - Silloin tietoa ja olemista voidaan käyttää kaikella tavalla väärin, huonosti ja tuhoisasti, kun siltä puuttuu kokonaan "kolmannen silmän" avaamisesta seuraavat moraaliset, eettiset ja inhimilliset ominaisuudet.
Symboliikan kiteytys siis! >> Kun silmä ei enää ole punainen, on "kolmas silmä" suljettu kokonaan.
Samalla heti toisessa kertosäkeen kohtauksessa Chisun molemmat silmät ovat uudestaan suljettuina hänen laulaessaan: vaara siis uhkaa ja saattaa aiheuttaa liiaksi sisään päin kääntymisen ja taantumisen.
37. Näytetään Chisun punaisten huulten välistä ulos viivana näkyvää punaista laservalosädettä, ja hän katsoo samalla sivusilmillä varovasti tuijottaen suoraan kohti videon katsojaa: Tässä tulee katsojalle vakava varoitus siitä, miten voi tapahtua "kolmannen silmän" edustamien potentiaalien katoamisessa yhteiskunnasta; suusta ulospäin ilmenevä punainen valosäde on tässä taas toisintohavainnollistus valaistuneen ihmisen jalostunutta tietoa ympärilleen levittävästä kummunikointikyvystä.
Tämän kohtauksen esittäminen heti edellisen kohtauksen perään ja juuri ennen alla olevaa seuraavaa kohtausta kertoo tuon kommunikaatiokyvyn katkaisu- ja tuhoutumisvaarasta! - Chisun huolestuneen vakava ilme- ja katsekombinaatio kertoo siitä, että hän mielessään sanoo julki: "Nyt olkaa tosi tarkkana! Valistumisen ja jalostuneen tiedon levittämisessä kommunikaation tuhovaara on nyt ilmeinen uhka!"....
38. Heti perään näytetään kynsilakattomalla sormella älypuhelimen punaisesta painikkeesta puhelun katkaisupainallusta: Verrattuna edellä esiteltyihin lakattuihin punaisiin kynsiin tässä siis ko. ihmisen sormi on "kolmannen silmänsä" kokonaan avaamatta jättänyt ihminen. Hänen suorittamansa toimenpide on symbolisesti "kolmannen silmän" edustamien potentiaalien ja sisältöjen täydellinen hylkääminen. Samalla hän siksi antaa käskyn jalostetun tiedon poistamiselle ja antaa siten tilan täydellisesti barbarialle ja huuhaalle!
39. Välittömästi sen perään näytetään kappaleen ja videon vihon viimeisenä kohtauksena punainen ydinpommin räjähdys: Tämä on seuraus "kolmannen silmän" edustamien potentiaalien ja sisältöjen täydellisestä hylkäämisestä: ihmisyys pervertoituu barbariaan ja totalitarismiin, jossa toiminta voi johtaa totaaliseen sotaan, joka puolestaan voi päättyä kaiken tuhoavaan ydinsotaan!!....
"Paniikki"-videon loppu on siis yhtä vakava varoitus ihmisille kuin aikoinaan vuonna 1984 Frankie Goes to Hollywood -yhtyeen "Two Tribes" -videon loppukohtauksessa nähty tilanne (käykääpä katsomassa se, koska en selitä sitä tässä sanoin).
Paperi T:n esiintymiset videolla em. kohtausten väleillä ovat seuraavanlaisia, ja käytännössä jokaisessa kohtauksessaan samaa tematiikkaa toistavia: Paperi T seisoskelee ja vaeltelee räpätessään öisen pimeissä metsäisissä ja linnoitusta muistuttavissa maisemissa, joita valaistaan vaihtelevasti ja vuorotellen valkoisella ja punaisella valolla heittimien tapaan.
Tämä kuvaa sitä, miten Paperi T kipuilee ja pohdiskelee masennus- / itsetuhomoodissaan noiden videoanalyysin "kolmannen silmän" edustamien elementtien keskellä; eli tarjolla "masentuneelle" / "itsetuhoisellekin" on silti valaistumista ja tiedon jalostumista (valkoinen valo) ja "kolmannen silmän" edustamia potentiaaleja ja jumalallista energiaa (punainen valo).
Vedetään sitten lopuksi yhteen näitä kaikkia edellä olevia analyysejä ja tarkastellaan samalla niitä osana biisin lyriikoita:
Kappaleen räppiosuuksissa lyyrikoiden rinnastaminen noiden "kolmannen silmän" tematiikkoihin videossa kertoo tyypillisestä länsimaisesta tilanteesta, jossa yksilö kokee olevansa sairastuneen ja totalitarisoitumassa olevan yhteiskunnan hylkäämä ja sairastuu itse sen reaktiona mm. masennukseen tai itsetuhoisuuteen.
Samalla potentiaali renessanssille "kolmannen silmän" avaamisen kautta on olemassa, mutta se kohtaa paljon vaaroja, joista eräs osa johtuu tavallaan noidankehämäisesti siitä, kun näitä masennukseen / itsetuhoon sairastuneita on osaltaan hidastamassa tai jopa haittaamassakin prosessia monilla tavoilla...
Chisun laulamassa kertosäkeessä kohta "Ei oo hätää ennen kun ei oo hätää" tarkoittaa yhteiskunta-analyysiä, jossa todetaan hyvin oivaltavasti hädän olemuksesta kaksi totuutta:
Ensinnäkin yhteiskunnan taantumisen ja rappioitumisen vaaran kuuluukin herättää hätää ja huolta, vaikkakin videon kuvastossa ilmennettyjen valaistumisen mahdollisuuksien ja vaarojen katsannoissa sen hädän roolia tulee pohtia tarkkaan; voi nimittäin olla, että sitä hätää käytetään juuri vääriin tarkoituksiin ja väärin perustein, kun "pelastus hädästä" voi naamioitua petollisesti ja väärin "kolmannen silmän" sisältöjen harhauttavaksi edustajaksi - eli näin voivat toimia mm. ismit ja yksilökohtaisesti myös väärät karismaattiset johtajat...
Toisaalta tuo kertosäkeen osa tarkoittaa myös sitä, että riittävän pahasti taantuneessa ja rappioituneessa yhteiskunnassa ei enää osatakaan kokea hätää siitä tilastaan - Sivistys on siinä vaiheessa niin totaalisesti tuhoutunut, että ihmiset eivät enää ymmärrä hädän turvaavaa ja säilyttävää olemusta, kun ei ole enää mitään, mistä pitää huolta ja hätää. Tavallaan siinä vaiheessa pitäisikin hädän olla kaikista suurin, niinkuin kertosäe antaa ymmärtää.
Totalitarismit ovatkin tyypillisesti sellaisia yhteiskuntia, joissa moraalin, etiikan ja inhimillisyyden ominaisuudet ovat sumentuneet paljolti pois julkisesta tietoisuudesta ja kaikkialla systeemissä vallitsee silloin hädätön "normaalius" vailla ymmärrystä.
Sellaisen systeemin romahtaminen omaan mahdottomuuteensa voi sitten johtaa barbariaan ja totaaliseen sotaan....
Kertosäkeen kohdassa "Paniikki alkaa vast ku kaikki menee hyvin" tähdennetäänkin sitä, että hätään oikeastaan onkin ihan kunnon syytä vielä silloin, kun on vielä jotain, minkä menettäminen olisi vakava ja kallisarvoinen tuhon kohtalo - Toisaalta tämän voi kääntää myös siten, että turhasta panikoiminen voi johtaa virheellisiin johtopäätöksiin toiminnasta ja asenteesta, ja siten se voikin päin vastoin edesauttaa juuri sen menettämistä, mikä on vakava ja kallisarvoinen tuhon kohtalo!....
Eli videon visuaalisen sisällön mukaisesti kiteytettynä: "kolmannen silmän" edustamia potentiaaleja ja sisältöjä tulee opetella tuntemaan ja ymmärtämään todella kunnolla, jotta osaa tehdä oikeita valintoja mm. "tarpeellisen paniikin" ja "haitallisen paniikin" väleillä!....
Lopuksi voin oikeastaan todeta, että tämä "Paniikki"-kappale on hyvin merkittävä kulttuurihistoriallinen ja yhteiskunnallispoliittinen merkkipaalu Suomen koko historiassa, ja musiikkivideonsa on sisällöllisesti ehkä jopa kaikkien aikojen paras Suomessa tähän mennessä tehty musiikkivideo! - Ihan oikeasti!
Yleisesti nämä arvot tullaan tunnustamaan kuitenkin todennäköisesti vasta paljon myöhemmin tulevaisuudessa.......silloin, kun riittävän laajasti ja runsaasti "kolmas silmä" on auennut yhteiskunnassamme - kukaan ei tiedä, miten kauan siihen menee vielä aikaa....
Paperi T ft. Chisu: "Paniikki" - Video
Lyriikat: "Näyttää ihan elämältä, mut tuntuu pidemmältä
Kyl säki tiiät sit ku susta tuntuu ite tältä
Tietää elävänsä ku tuntee kuolevansa
Ku tuntee elävänsä tietää kuolevansa
En haluu pelotella, mut vaikee erotella
Saa jotain puuduttavaa, tuuduttavaa ehotella
Jos kaikki muutki saa delaa ni miksen minä
Muistatsä aikaa ku hautajaiset viel itkettivät
Vain valo meissä vilahtaa
Kannattaako nuolasta jos haluaa et tipahtaa?
Härän seläs kunnes härän selkä katkee
Anyway, Hemingway, aurinko myös laskee
Ei oo hätää ennen kun ei oo hätää
Paniikki alkaa vast ku kaikki menee hyvin
(Ha ha haa)
Paniikki alkaa
Ei oo hätää ennen kun ei oo hätää
Paniikki alkaa vast kun kaikki menee hyvin
(Ha ha haa)
Paniikki alkaa
Iskee joka kevät joka vuosi vähän pahempana
Vähän lähempänä, vähän laajempana
Älä pelkää tulevaa, se on pelkkää tulevaa
Nii hyvät ku huonotki jutut tullaa vielä kusemaa
Isos Siltasessa isoo Buranaa
Me kuollaa nuorena tai ainaki nii luvataa
Mut suunnitelmat kaikki meneeki nii erillail
Vaik kaikki loppuis aina samallail
Niin se maailma alkaa viimeistään kai avautuu
Siinä vaiheessa ku elo silmissäsi takautuu
Ja vaiks se ei kuulostais räjähdykselt
Se ei meinaa etteikö se ei sitä olis, boom
Ei oo hätää ennen kun ei oo hätää
Paniikki alkaa vast ku kaikki menee hyvin
(Ha ha haa)
Paniikki alkaa
Ei oo hätää ennen kun ei oo hätää
Paniikki alkaa vast kun kaikki menee hyvin
(Ha ha haa)
Paniikki alkaa
Paniikki alkaa vast ku kaikki menee hyvin
Paniikki alkaa vast ku kaikki menee hyvin
Paniikki alkaa vast ku kaikki menee hyvin
Paniikki alkaa vast ku kaikki menee hyvin
Ei oo hätää ennen kun ei oo hätää
Paniikki alkaa vast ku kaikki menee hyvin
(Ha ha haa)
Paniikki alkaa
Ei oo hätää ennen kun ei oo hätää
Paniikki alkaa vast kun kaikki menee hyvin
(Ha ha haa)
Paniikki alkaa".
No comments:
Post a Comment