Monday, February 23, 2015

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Prodigy - Firestarter

Tässä tulee jatkoa aikaisemmin tänään aloittamalleni trilogialle musiikkisarjassani; edellisessä osassa (Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Apollo 440 - Astral America) käsittelyssä oli Yhdysvaltojen rappion luonne. Tässä osassa jatkan samaa teemaa, mutta yhä rankemmalla tavalla - Nimittäin nyt esittelyvuorossa on hyvin shokeeraava ja yllättävä yhteiskunnallispoliittinen kannanotto juuri Yhdysvaltoja vastaan, jota moni ei ko. "laulun" julkaisuaikana vuonna 1996 sitä varmaankaan sellaisena osannut mieltää kuitenkin erittäin ilmiselvistä merkeistä huolimatta >> The Prodigyn "Firestarter"!

Ko. biisi kuvaa aivan selkeästi mm. kaikki sittemmin George W. Bushin ja Barack Obaman hallintokausilla tapahtuneet sen valtion sotilaalliset, geopoliittiset ja sisäpoliittiset pahuudet sekä osoittaa räjähtävällä tarkkuudella niiden takana olevan sairaan mielen ja rappioituneen kulttuurin luonteen - Kyse on kauhun kuvastoilla pelaavasta nihilistisen huutavasta varoituksesta! Tämä on huomattavan erikoista, kun kuitenkin tuon kappaleen julkaisuaikana elettiin nykyaikaan verrattuna vielä suhteellisen "kohtuullista" tai "vaaratonta" Bill Clintonin hallintokautta Yhdysvalloissa.

Katsotaanpa kuitenkin tässä välissä vähän sitä, mikä bändi The Prodigy on - Kyseessä on musiikillisesti englantilaisen Liam Howlettin (säveltäminen, tuottaminen ja kosketinsoittimet) kuin sooloprojekti, mutta jossa ovat osallisina myös Keith Flint (laulu ja tanssiminen live-esityksissä) ja Maxim Reality (mc, beatboxaus ja laulu).

He aloittivat nelimiehisenä yhtyeenä 90-luvun alussa, jolloin he olivat osa silloista Britannian ravekulttuuria ja elektronisen dancemusiikin nousua suureen suosioon eri tyylilajeineen - Heidän kaksi ensimmäistä albumiaan (Experience ja Music for the Jilted Generation) olivat siinä katsannossa uraa uurtavia, joista ensimmäinen menestyi useine singlehitteineen hyvin lähinnä vain Britanniassa, mutta jälkimmäinen ponnisti jo paljon paremmin myös Euroopassa suuren yleisön suosioon ja oli yhtyeen läpimurto myös Suomessa. Yhdysvalloissa bändi oli vielä tuolloinkin huomionarvoinen lähinnä vain dancemusiikkilistoilla ja -piireissä ilman valtavirtamenestystä. Itselleni tämä vähemmän tunnettu yhtyeen vaihe oli jo tuttu alusta saakka ja koin heidän biisinsä hauskoina ja innovatiivisina.

Tämä Firestarter-biisi oli yhtyeelle suuri käännekohta monessakin mielessä - Ensinnäkin siitä tuli yllättäen heidän suurin hittinsä, kun se meni heti julkaisusta listaykköseksi ensin kotimaassaan Britanniassa keväällä -96. Sitten suuri menestys toistui ympäri Eurooppaa ja viimein yleensä varsin konservatiivisena tunnetulla Yhdysvaltain hittilistalla (Billboardin Hot 100 -lista) se kampesi itsensä sijalle 30 saakka. Varsin erikoinen saavutus näinkin provokatiiviselta ja kummalliselta singleltä!

Toisekseen musiikillisesti tämä single toi The Prodigyn esille rohkeasti ja räväkästi rock- ja dancemusiikkivaikutteita toistensa kanssa sekoittavana kokeilijana. Seuraavan vuoden -97 kesälle viivästynyt kolmas albuminsa "The Fat of the Land" kiteytti tämän uuden suuntansa ja se sisälsi myös tämän Firestarter-kappaleen. Albumin menestys oli tyrmäävän yhtenäistä - Se meni listaykköseksi lähes kaikkialla länsimaissa mukaan lukien Yhdysvallat. Sittemmin bändin menestys on ollut hillitympää ja tulevana / alkaneena keväänä odotellaan bändiltä taas uutta albumia.

Firestarter-kappale on siis suorasukainen ja raju Yhdysvaltojen pahuuden paljastaja, mutta miten se ilmenee? - Se selviää kappaleen musiikkivideota katsomalla, jossa yhtyeen laulaja-tanssija Keith Flint on pukeutunut Yhdysvaltojen lippua kuvaavaan paitaan. Tämä ei tosiaan ole mikään sattuma tai kiva tehokeino, vaan tarkoituksella Keith Flint esittää hahmoa, joka on Yhdysvaltojen kulttuurirappion ja pahuuden luonut sairas mieli; symbolisesti voidaan sanoa vaikkapa kyseessä olevan itse Saatanan, joka on kietonut Yhdysvallat valtaansa.

Kappaleen kaikki lyriikat ovat tämän Saatana-hahmon suora ja rehellinen tunnustus, jossa hän (Keith Flint laulamalla) toteaa edustamansa Yhdysvaltojen olevan juuri sitä mitä sanoillaan tarkoittaa - Kovismainen ongelmien aiheuttaja ja villitsijä, pelkoon ja vaaraan addiktoitunut mielten räjäyttäjä, saastaan hullaantunut ja kertosäkeen mukaan sanalla sanoen tiivistetysti: "Kiero tulensytyttäjä" - eli sotaisa ja aggressiivinen sekä siinä seinähullu.

Yhteiskunnallisesti kollektiivinen vaikutus moisesta pahuudesta tulee sanoituksessa myös ilmi: Yksilön kautta kokemana synnytetty yhteisöpaha on kuin tuntemasi "viha sitä narttua" kohtaan tai kuin "kipu, jota maistoit". Moinen "Saatana" sitten tietysti haluaa saastuttaa koko yhteisön, kun se osoittaa: "Sinäkin olet kiero tulensytyttäjä" - Tämä kuvaa sitä, kuinka rappiolla ja pahuudella on taipumusta levitä kollektiivisesti tietyissä yhteiskunnan alasajoskenaarioissa...

Musiikkivideossa tätä pahuuden kiteytystä korostetaan hyvin kolkolla kuvausmiljööllä - Hylätyssä metrotunnelissa kuvattuna tunnelma osoittaa Keith Flintin esittämän Saatana-hahmon kumpuavan syvältä Helvetistä ja elämän ulkopuolisesta syvyydestä. Tätä havainnollistusta tukee myös musiikin kireä ankaruus ja minimalistinen kovuus; äänet ovat kuin itse Saatanan soittamia hyvyydestä puhtaaksi viljeltyjä mantroja ja loitsuja jatkuvasti luuppaavalla toistolla. Videon lopussa Keith Flintin esittämä Saatana-hahmo viimein vihjaa itseään pään irti leikkaamisella - Eli moinen pahuus olisi siis vain omaan mahdottomuuteensa kaatuvaa...

Yhdysvalloistahan totesin tuossa edellisessä tämän trilogian osassa, kuinka se maa on "mieleltään" kuin kaksi toisilleen ristiriitaista ja vastakkaista olemusta toteutuneena yhtä aikaa - Tämän Firestarter-kappaleen pahuuskiteytys voidaan siksi todeta sinä länsieliitin hegemonia- ja pakkomielletoiminnan psykologisena alkusyynä, joka on tuonut Yhdysvaltoihin oligarkia-imperiaalisen toimintakulttuurin vastoin sen alkuperäistarkoitusta antioligarkkisena ja antimonarkkisena missiona.

Monarkian ja oman kotimaansa rooli tässä pahuudessa ei ole myöskään jäänyt The Prodigyltä huomiotta tai he eivät ole osoittaneet yksinomaan Yhdysvaltoja ko. Saatana-hahmon temmellyskentäksi - Firestarter-singlen kansikuvassa havaitaan nimittäin jotain oleellista; siinä on kuin monarkkisena muotokuvana esitetty ilmiselvästi Britannian kuningatar Elisabeth II:sta muistuttava hahmo, joka on "tulensytytysaikeissa".

Eli sittenkin taitaa olla The Prodigyn pojillakin olleen tuolloin hajua myös siitä pahuuden pääsylttytehtaasta, ja joka tapauksessa tämä biisi on ollut hyvin profetiaalinen, kun katselemme täältä nykykatsannon länsieliittilietsonnallisten Ukraina-kriisien ja muiden tuhoprosessien keskeltä tämän kappaleen sanomaa!...

Yhteen vetävästi voidaan myös sanoa, että Firestarter-kappale on kuin kummitusjuttuna kirjoitettu poliittinen pamfletti, jossa on kaikki faktat aivan oikein, mutta ne tuodaan esille ihmismielen syövereistä ja mielikuvituksesta kumpuavien primitiivisten olotilojen ja alkuhahmojen kautta kerrottuna.


The Prodigy: Firestarter - Video 

Lyriikat: "I'm the trouble starter, punkin' instigator. 
I'm the fear addicted, danger illustrated. 
I'm a firestarter, twisted firestarter. 
You're a firestarter, twisted firestarter. 
I'm a firestarter, twisted firestarter. 
I'm the bitch you hated, filth infatuated. 
Yeah! I'm the pain you tasted, fell intoxicated. 

I'm a firestarter, twisted firestarter. 
You're the firestarter, twisted firestarter. 
I'm the self inflicted, mind detonator. 
Yeah! I'm the one infected, twisted animator. 
I'm a firestarter, twisted firestarter. 
You're the firestarter, twisted firestarter. 
I'm a firestarter, twisted firestarter starter".

No comments: