Sunday, January 27, 2013

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Kraftwerk - Heimcomputer

Jatkan musiikkisarjassani aloittamaani kolmen trilogian sarjaa osalla kaksi, missä valitsin kuvailtavaksi teemaksi infrastruktuurin ja fyysisen ekonomian, josta saa kertoa musiikillisessa muodossa saksalainen elektronisen popmusiikin uranuurtaja Kraftwerk. Biiseiksi valitsin siksi heiltä seuraavat tähän trilogiaosaan >> Autobahn, Neon Lights ja Heimcomputer; kaikissa kappaleissa lauletaan vähän, mutta tunnelmana niillä on päällimmäisenä instrumentaaliluonne. Tämä johdantoteksti tulee jokaisen tämän trilogian kolmen osan alkuun.

Viime trilogiaosassa valitsemani kolme biisiä (Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Orbital - The BoxBrittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Chemical Brothers - Believe ja Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Aphex Twin - Come To Daddy) otin kuvaamaan kahden viime vuosikymmenen aikana yltynyttä yhteiskunnan rappio- ja dystopiaprosessia, missä fyysisenkin ekonomian toiminta on alkanut kääntymään tarkoitustaan vastaan saastuttajana, alistajana ja riistäjänä sekä tähdellisesti ihmiskunnan toiminnan ylläpitäjänä - organisoijana alkanut taantua perikadon tielle.

Sen sijaan nämä Kraftwerkin kappaleet ovat ylistäviä ja jopa romanttisia kuvauksia yhteiskunnan teknologisesta edistyksestä, jossa juuri infrastruktuuri ja reaalitalous nähdään ylevän humanismin konkreettisina ilmentyminä. Noiden biisivalintojen ilmentäminä liikenneinfra, sähkövalaistus ja tietotekniikka ovatkin keskeisiä yhteiskuntiemme reaalitalouden virstanpylväitä fyysisen ekonomian organisoinnissa.

LaRouche -liikkeen näkemyksistähän muistamme, kuinka juuri infrastruktuuri (Kuten juuri liikenne, sähkö ja tietotekniikka) on tärkeä osa fyysisen ekonomian käytännön toteutumisen mahdollistajia elintoiminnallisesti ja mikä on nyt rappioitumassa tässä nykyisessä rahataloustotalitarismin ikeessä ja imperialististen agendojen seinähulluudessa. 

Länsimaiset yhteiskunnat eivät osaa enää kunnolla arvostaa sitä hyvinvointia, joka muodostui kuin ihmeen kaupalla 1900 -luvulla Toisen maailmansodan jälkeen juuri fyysiseen ekonomiaan panostamisen ansiosta ja jota prosessia yhteiskunnallisessa katsannossa hyvinvointivaltion malli eli kansallisvaltioperiaate suojeli toteutumaan. Imperiaaliset ja rahataloudelliset intressit ovat hajottamassa tätä turmioon ja perikatoon!...

Juuri siksi tällä Kraftwerk -trilogialla haluan korostaa sitä, kuinka tärkeää on palauttaa maailmankuva ja yhteiskuntafilosofia em. kaltaiselle edistyksen ja humanismin tielle, missä reaalitalous palautetaan sille kuuluvalle roolille olla yhteiskunnan fyysisen ekonomian organisoija ihmiskunnan elinolosuhteiden pääperiaatteellisena parantajana planeettaamme sopien.

----------

Poimin nämä Kraftwerkin biisit teema- ja aikajärjestyksessä siten, että tässä ensimmäisenä on heidän vuoden 1981 albumiltaan Computer World kappale "Heimcomputer". Koko albumi on teemoitettu kuvailemaan tuolloin tulollaan olleiden tietokoneiden tulevaisuuden valtakautta. Näinhän sittemmin tulikin tapahtumaan.


Itse Heimcomputer (Tai Home Computer) -biisi on tästä oivallinen esimerkki, missä se kuvaa kotitietokoneiden roolia tulevaisuudessa (Nykyisyydessämme) hyvin tärkeänä. Ko. kappaleen ilmentämä musiikillinen kokeilevuus oli edelleen tuolloinkin Kraftwerkin vahvuus, mutta se oli siirtynyt edellisen albuminsa materiaaliin nähden ehkä hieman enemmän rytmien ja perkussion pariin; joka tapauksessa tavallaan tällä albumillaan he olivat työstäneet aikaisempien 3 albuminsa ideoita entistä omaleimaisemmaksi ja hiotummaksi.

Ko. biisiä ei julkaistu singlenä, mutta tältä Computer World -albumilta singlenä julkaistiin Computer Love -kappale (Ääniraita), jonka toisena A -puolena ollut The Model heidän edelliseltä The Man-Machine -albumiltaan otti huomiossa pääosan vieden singlen vuoden 1982 alussa Britannian singlelistan ykköseksi osana tuolloista syntikkapophuumaa. Itse Computer World -albumin kaupallinen menestys oli sen sijaan keskinkertaisempaa huolimatta Kraftwerkin jo tuolloin hyvin tunnustetusta suuresta edelläkävijyydestään; Britanniassa se sijoittui albumilistalla sijalle 15, mutta Yhdysvalloissa edellistä albumiaan paremmin sijalle 75.

Koko albumin tietokonevallankumousta ennustava tulevaisuusvisio on siis osoittautunut nykyään hyvin paljon Kraftwerkin mielikuvien kaltaiseksi. Ainoa asia, mitä he eivät oikeastaan onnistuneet aivan niin täydellisesti visioimaan tulevaksi on ollut tietotekniikan mahdollistama internet ja sen mukana muotoutunut sosiaalinen media. Toisaalta juuri biisissä "Computer Love" ennakoidaan ihmissuhteiden siirtymistä tietokonemaailmaan; vrt. nettideittailu.

Itse asiassa on erityisen mielenkiintoista ja lohdullisen lupaavaakin havaita nykytilanteessamme juuri se, kuinka sosiaalinen media on edelleen nousemassa yhteiskuntavaikuttamisen keskiöön. Tässä mielessä tietotekniikka (Ja nimenomaan kotitietokoneetkin!) on nimenomaan tärkeä osa infrastruktuuria, koska se sitoo sosiaalisen mediansa avulla ihmismielen potentiaaleja osaksi reaalitalouden organisointiprosesseja. Tämä dynamiikka on kuitenkin vielä varsin paljon lapsenkengissä ja siinä havaitaan siksi paljon mm. kasvukipuilua, joista kenties merkittävin metafyysinen kehityskokonaisuus ilmenee taisteluna valtamedia- ja vaihtoehtomediasisältöjen välillä. 

Toive ja tavoite sen takia tulevaisuuteen! >> Vaihtoehtomedia kaivaa uuraauurtavaa humaania verkostoa "tietokonemaailman" ja fyysisen ekonomian yhdistävässä tilassa työkaluinaan sosiaalinen media ja ihmismielen universaalit potentiaalit...

Lopuksi itse Heimcomputer -biisi saksankielisenä versiona (Kraftwerkilla oli tapana julkaista materiaaliaan "teknokaudellaan" vähintään sekä saksan- että englanninkielisinä versioina) >>

Lyriikat: "Am Heimcomputer sitz' ich hier
Und programmier' die Zukunft mir".

Kraftwerk: Heimcomputer - Ääniraita ja livevideo

No comments: