Ryhdytäänpä sitten pohtimaan elämämme olemusta ei pelkästään ihmiskunnan, vaan myös sen suhteen mitä vaikutuksia ihmiskunnalla on ollut elinympäristöönsä ja kulttuuriin. Havaitsemme tässä sen, kuinka elinympäristö ja kulttuuri kuvaavat ihmiskunnan nykyistä traagista tilaa; brittiläisen systeemin kuristavaa otetta. Pohditaan samalla sitäkin, mikä voisi olla tie ulos kohti parempaa tästä surullisesta maailman tilanteesta. Tätä varten olen päättänyt tutkia asiaa eri sfäärien avulla; niistä etenkin noosfääri.
Venäläinen tiedemies (geologia ja geokemia) Vladimir Vernadsky kehitti Eduard Suessin biosfääri -termistä sfäärikonseptia edelleen ja samalla hän kehitti käsitteen noosfääri (tai noösfääri). Tärkeä vaikuttaja konseptin kehittämisessä oli myös Pierre Teilhard de Chardin. Vernadskyn idea oli jakaa maapallon luonne ja kehitys kolmeportaisesti vanhimmasta uusimpaan; geosfääri, biosfääri ja noosfääri (Geosfäärin lisäksi on tietenkin huomioitava myös ilmakehä ja siinä etenkin sääilmiöt sisältävä troposfääri, joka toisaalta on juuri osa biosfääriä). De Chardinin idea oli noosfäärin avulla kuvata ihmisten kollektiivista tietoisuutta, jossa ihmismielien interaktiivisuus ja verkostot toistensa kanssa muodostavat noosfäärin dynamiikan. Havaitaan myös, että kunkin noiden kolmen sfäärin välillä on vuorovaikutussuhde, jossa edistyneempi sfääri muokkaa alempaa sfääriä olemuksellaan ja toiminnallaan. Biosfääri muokkaa geosfääriä sekä kemiallisesti että fyysisesti biologisilla toiminnoillaan. Yhtälailla noosfääri muokkaa biosfääriä, jossa ihminen on ainoa eläin vaikuttamassa asiaan. Tässä on Lyndon LaRouchen Executive Intelligence Review -lehdestä noosfääriä koskeva artikkeli.
Itse ymmärrän noosfäärin juuri tuona ihmisten yhteisenä tietoisuutena (suomennettu usein; kollektiivisen tietoisuuden kerrostuma) kaikkine kulttuurillisine ilmenemismuotoineen, jossa interaktiivisuus ihmismielten välillä ja sosiaalisten verkostojen avulla määrittää noosfäärin toimivuutta ja terveyttä. Noosfääri vaikuttaa tällöin biosfäärin olemukseen järjestämällä ja muokkaamalla ihmisten kulttuurillisen käyttäytymisen kautta toteutuvia toimintoja, ideoita ja keksintöjä. Suoraan havaittavia vaikutuksia ovat siinä mm. ympäristön suunnittelu ja rakentaminen ja epäsuorasti vaikuttavia ovat esim. kirjallisuus, musiikki ja kuvataide, jotka ihmisten mieliä muokkaamalla vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen niin kollektiivisella kuin yksilön tasolla. Kulttuurievoluutio on noosfäärissä tapahtuvaa kehittymistä, eräänlaista ko. sfäärin upgreidaamista.
Tässä kohtaa on hyvä huomata ns. gaiateoria. Sen mukaan maapallon kaikki toiminnot ja elementit elävät sekamelskaisessa suhteessa toinen toisiinsa, missä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monet väittävät, että tässä mielessä se ja tuo Vernadskyn teoria ovat ristiriidassa. Minun mielestäni asia pitää ymmärtää niin, että molemmat ovat toisiaan täydentäviä; kaikki tosiaan vaikuttaa kaikkeen vaihtelevilla tavoilla, mutta kaiken sen "massan" keskellä nuo mainitut sfäärit ovat myös havaittavissa. Ne jäsentävät sekamelskaa samalla tavalla kuin meteorologi jäsentää ilmakehän troposfäärissä tapahtuvia sääilmiöitä ja prosesseja käytettävissä olevien termien ja kuvaajien avulla; kaaoksessa on havaittavissa säännöllisyyttä ja elementtejä.
Toisin kuin monet yleisesti luulevat, niin sääkään tai ilmasto ei ole ilmiönä ollenkaan niin kaoottinen ja sekamelskainen (Toisaalta ei kuitenkaan täysin säännöllinenkään). Sääilmiöiden prosesseissakin on havaittavissa säännönmukaisuuksia ja siinä muoto seuraa funktiota jopa orjallisella tarkkuudella. Esim. kaikki pilvilajit ovat selkeästi havaittavien tiettyjen prosessien visuaalisesti näkyviä lopputuloksia eikä mitään totaalisen sattumanvaraista kaaosta. Siksi esim. satelliittikuvista nähtävät pilvimuodostelmat ovat niin kauniita ja rakenteellisesti luonnon omaa taidetta. Inspiraation lähde siis jo sinänsä.
Tässä mielessä esim. jäljitellyt sääkartat ja ukkosmyrskyt (esim. elokuvia varten, joissa sää on keskeinen osa juonta) ovat monesti niin kökön näköisiä, koska ei ole ymmärretty ym. asiaa ja on luultu kaaoksen olevan painoarvoltaan suurempi kuin se todellisuudessa on. Ukkosta kuvallisesti jäljitellessä onkin hyvä muistaa nyrkkisääntö; ukkospilvi näyttää sitä rakenteellisemmalta ja muodokkaammalta mitä voimakkaampi se on (sadekohdan alla kaikki on tietenkin blurraantunutta).
Tuo ym. mielessämme voimme havaita vastaavanlaista elementillisyyttä ja dynamiikkaa myös noosfäärissä ja sen suhteissa muihin sfääreihin. Kaikkien niiden kesken on myös kaikki kaikkeen vaikuttavaa vuorovaikutusta. Ihmisten kulttuurillisessa evoluutiossa eli noosfäärin kehittymisessä keskeistä on ihmisten aivojen ja siellä olevien järjen ja sielun käyttö; ne ovat uusia ideoita tuottavia käsitteitä ja prosessi kuvaa tässä dynaamista tapahtumaa, missä ko. idea aiheuttaa muodon eli esim. konkreettisen keksinnön tai toimintatavan todelliseen maailmaan; esim. ideatasolta arkkitehtisuunnitelmaksi muodostunut piirros. Noosfääri tuottaa näin biosfääriin (loppu)tuotoksia, joilla on vaikutusta sekä suoraan että välillisesti myös geosfääriin ja troposfääriin. Voidaan sanoa myös se, että ihmisen kohdalla geosfääri, troposfääri ja biosfääri vaikuttavat myös toiseen suuntaan; ihminen kykenee ottamaan vaikutteita, vaikutelmia ja muistettavia kokemuksia itseensä noista kaikista sfääreistä ja muokkaamaan ko. saaduista aineksista uusia ideoita noosfäärin käyttöön ja sen kehittämiseksi. Nykyinen maailman ja ihmisyyden tilanne haittaa paljon näitä sfääriprosesseja.
Nyt onkin tärkeää huomata se, kuinka viimeaikaiset ongelmat etenkin niin biosfäärissä kuin noosfäärissä ovat merkki noosfäärin sairastumisesta. Sairaus ilmenee ihmiskunnan itsensä taantumisena ja seurauksena on koko planeetan systeemin kannalta kieroon mennyt kehitys. Se vaikuttaa noosfäärin olemuksessa ja toimintakyvyssä ja siitä on seuraukset sekä suorasti että epäsuorasti muiden sfäärien olemuksiin niitä huonontavasti ja jopa tuhoavasti. Seuraavaksi kuvaan näitä traagisia prosesseja muutamien esimerkkien avulla ja sen avulla mitä olen tässä kirjoitussarjassa tuonut esille.
Aluksi on syytä tarkentaa syvemmin tuota noosfäärin sairastumisen luonnetta. Sairastumisen alkuperäinen syy on havaintoni mukaan länsimaisen ihmisen käyttöön ottama brittiläinen systeemi. Olen aikaisemmissa tämän kirjoitussarjan osissa kuvannut ko. systeemin olemusta ja kehittymistä kaukaa historiasta saakka. Keskeinen seikka tässä on se, että ko. systeemi haittaa tasapainoa geosfäärin, biosfäärin ja noosfäärin väleillä sairastuttamalla noosfäärin. Brittiläinen systeemi painottaa ja suosii sellaisia asioita, jotka muodostavat noosfääriin turmelluttavaa ja jumittavaa sakkaa. Se sakka on noosfäärin sairauden aiheuttava "bakteeri" ja mainitulla tavalla taantunut ihmiskunta on ko. bakteerin kasvualusta nykyisessä tilassaan. Bakteerin aiheuttamat oireet noosfäärissä vaikuttavat kaikkiin muihin sfääreihin ja ko. sfääreissä sen myötä tapahtunut muutos vaikuttaa takaisin noosfääriin sitä lisää sairastuttaen ja näin syntyy myös eräällä tavalla itse itseään saastuttava kiertoliike. Tämä sairaus ja prosessi on nyt keskeytettävä.
Otetaanpa askel askeleelta tarkempia esimerkkejä. Noosfääriä turmelluttavan sakan syntyminen eli ko. "bakteerikannan" ilmestyminen ja kasvu: Brittiläinen systeemi vaikuttaa ihmiskuntaan ja ihmisiin seuraavalla tavalla. Systeemi suosii oligarkkisen rakenteen muodostumista talousjärjestelmään, joka suosii esim. fasistisia tms. autoritaarisia, imperialistisia ja / tai diktatuurillisia politiikan keinoja systeemin ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Tässä prosessissa ilmenee helposti seuraavaa. Raha on kohtuuttomana itseisarvona ja se ympärillä oleva liiallinen kilpailu kanavoidaan eliitin ohjattavaksi ja eliitin hyödyksi; syntyy totaalinen rahanvalta. Siitä seuraa keinotekoisesti syvennettäviä luokkajakoja ihmisten ja ihmisryhmien välille eliitin ja alammaisten kuilun syventyessä, mikä aiheuttaa sosiaalisia ja mielenterveydellisiä ongelmia heikenneine elinolosuhteineen, kontrastisuuksineen ja epäoikeudenmukaisuuksineen. Näiden pesiydyttyä ihmiskunnan tietoisuuden rakenteisiin (koulutus, mediatieto, sosiaaliset kanssakäymisen muodot, kulttuurin olemukset) seuraa älyllistä ja moraalista rappeutumista sekä sielunpuutetta.
Tämä on ollut länsimaiden kehityslinja jo useita vuosikymmeniä. Tämä on syntynyt, koska ko. systeemin kuvatut prosessit ovat haitanneet ihmisten aivojen kunnollista käyttöä ja kehittämistä. Tuo sakka eli "bakteeri" on sitä, kun nämä rappeutuneet ja sieluttomat aivot alkavat tuottaa noosfäärin ja siten muidenkin sfäärien kannalta tuhoavasti ja haittaavasti vaikuttavia tekoja, ideoita ja keksintöjä kaventamalla sielun ja älyn tilaa. Bakteeri on symbolinen termi ihmisaivojen epäkäynnille, joka ammottaa tietoisuuden syvyyksissä; toimintaa jumittava puuttuva pala kunkin aivon dynaamisessa kokonaisuudessa on nimeltään tuo bakteeri ja niiden kasvualusta on näiden aivojen muodostama ihmiskunnan kollektiivinen tietoisuus eli noosfääri. Sairaus ilmenee noosfäärin sekä kollektiivisina että yksilöllisinä oireina keskittyen alueellisesti etenkin länsimaihin. Sairautta edesauttava ja synnyttävä ravinne on brittiläisen systeemin ihmiskunnan rakenteisiin kiinnittynyt olemus. Sairastuneet eivät helposti huomaa tilansa vakavuutta tai osaansa ko. kokonaisuudessa, koska kyseessä on aivoperäinen mielisairaus kollektiivisella tasolla. Siitä voivat kärsiä kaikki eliitistä ns. rupusakkiin. Eliitti hallitsee sairastuttuaan maailmaa sairaalla tavalla.
Minkälaisia ne noosfäärin sairauden aiheuttamat oireet sitten ovat? Olemme havainneet niitä viime vuosikymmeninä enenevässä määrin. Noosfäärin epäkunto merkitsee aivoperäisenä kollektiivisena sairautena monenlaisia asioita. Sosiaaliset ongelmat ovat yksi: kyky ymmärtää sosiaalisia viestejä ja toimintatapoja moraalisella ja eettisellä tavalla. Tämän kyvyn puute vahvistuu yksilöissä noosfäärin taudin seurauksena ja yksilöt alkavat toteuttaa sen mukaan häiriökäyttäytymistä yksilön ja kollektiivin tasoilla yhä enemmän: Tuhoavia pörssispekulointeja, kansasta välittämättömiä talouden pelastuspaketteja, koulumassamurhia ja massamurhauhkailuja (Suomessa jo useita kymmeniä Kauhajoen tapauksen jälkeen) ym. rikollisuutta, pettämistä ja valehtelua, yliampuvaa omaneduntavoittelua, seksin fyysistä ylikorostamista ja kapitalismin kaupallisia arvoja ihmissuhteissa (dokumentoitu mm. Ihmissuhteet ja tasa-arvo blogissa), olemukseltaan sairastuttavien ja sosiaalisia ongelmia lisäävien ideologioiden syntyminen ja käyttäminen (fasismi, kommunismi, feminismi nykyisessä sukupuolten erottamismuodossa, kapitalismin häikäilemätön imperialistisuus, kuten monetarismi ja globalisaatio, monet uskonlahkot jne.).
Tämän sairauden aiheuttamat kulttuurilliset ongelmat ovat monimuotoisempi ja vaikeampi aihe kartoittaa, koska ne ilmenevät häilyvästi ja monivaikutteisesti sosiaalisten ongelmien kanssa. Sosiaaliset ongelmat tuottavat myös kultuurillisia ongelmia ja kulttuurilliset ongelmat tuottavat sosiaalisia ongelmia. Tässä kohtaa tähdennän kuitenkin sitä, kuinka tämä noosfäärin sairaus ilmenee huonona ja taantuneena kulttuurina, jossa kaikki ihmisen tuottama konkreettinen todellisuus on jollain tavalla puutteellista, viallista ja vaikutuksiltaan huonoa tuon "bakteerin" aiheuttamien oireiden takia.
Ympäristön suunnittelussa ja rakentamisessa tämä ilmenee mm. seuraavasti: Brittiläinen systeemi tähdentää kustannustehokkuutta voittojen maksimoimiseksi ja siten taannutaan käyttämään estetiikan ja kulttuurin sisällön kannalta vajaita menetelmiä ja materiaaleja. Tästä ovat hyvinä esimerkkeinä arkkitehtuuriin kehittyneet modernismi ja postmodernismi, jotka ovat tuottaneet kaikkien aikojen suurimman määrän kaikkien aikojen rumimpia rakennuksia vain viimeisen 100 vuoden aikana. Maisema-arkkitehtuurissa tämä ilmenee esim. kasvillisuuden käytön kaavamaisena ja yksipuolisena toteutumisena. Sairastunut noosfääri ei siis kykene kunnolla ylläpitämään ja kehittämään idearikkaita visioita, kun brittiläisen systeemin taloususkonto pakottaa samalla yksipuolistaviin ja rumentaviin näkemyksiin asioista osaltaan juuri tuon kustannustehokkuuden ja taantuneen mielikuvituksen takia.
Brittiläisen systeemin aiheuttama noosfäärin sairaus konkretisoituu siis tuolla tavalla visuaalisesti ympäristössä jopa yli 100 vuoden potemisen tuloksena. Tähän on laskettava myös itsessään vähemmän visuaaliset ympäristöongelmat eli saasteet ja ilmastonmuutos, jotka vaikuttavat suoraan biosfäärissä tuhoavalla tavalla. Ilmastonmuutos on ollut Lyndon LaRouchen vähättelemä ja hän on myös hyökännyt ympäristöaktivismia vastaan. Tässä on nyt hyvä tutkia tätä seikkaa. Kyse on ymmärtääkseni siitä, että brittiläisen systeemin oligarkit ja eliitti ovat havainneet ilmastonmuutoksen olevan hyvä kiristyskeino ja menetelmä edesauttaa ja ylläpitää oligarkkista systeemiä; eliitti pyrkii mm. ohjaamaan ihmiskuntaa käyttämään tehottomia energiamuotoja (tuulivoima), pyrkii saamaan siitä maksimaalisia voittoja ja luo tahallaan liiaksi dramatisoituja mielikuvia tilanteesta, kuten Al Goren dokumentti Epämiellyttävä totuus.
Eliitti ujuttaa kollektiiviseen tietoisuuteen tämän avulla myös ideologiaa, jonka mukaan ihmisiä on liikaa (pitäisi vähentää populaatiota) ja ilmastonmuutosta voidaan torjua ainoastaan alentamalla elintasoa. Elintason alentaminen toimii hyvänä tekosyynä luoda mahdollisimman jyrkkä ero eliitin ja alammaisten välille. Loppuviimeksi se toimii myös tekosyynä jopa niin, että ihmispopulaatio vähenee omia aikojaan olosuhteiden alennuttua kuolettavalle tasolle. Se vähentää kansanmurhien tarvetta. Nykyinen talouskriisi on nyt tätä auttava prosessi monella maailman kolkalla. Talouskriisi saattaa olla jopa tietoisesti sitä varten suunniteltu prosessi eliitin juonimana.
Samalla ympäristöaktivistit ovat olleet osittain naiveja ja nielleet nämä ilmastonmuutoksen torjumista koskevat propagandat pureksimatta huomaamatta niihin piiloutuneita vaaroja brittiläisen systeemin eliittisaatanoiden tuottamina juonina. Tätä vastaan Lyndon LaRouche on. Itse tiedostan kuitenkin ilmastonmuutoksen olemassaolon, sen torjumisen tarpeen ja itse asiassa se on juuri tuo troposfäärissä ilmenevä brittiläisen systeemin aiheuttaman noosfäärin sairauden yksi oire. Sekin oire paranee oikeasti vasta sitten, kun itse noosfäärin ongelma poistetaan; brittiläinen systeemi. Näen siis ilmastonmuutoksen tilanteen nyt eri tavalla kuin mitä brittiläinen systeemi uskottelee meille; tekstini loppuun mennessä huomaatte miten.
Oireita tästä noosfäärin sairaudesta kulttuurissa nähdään myös siinä, kuinka kaikki nykyinen taide ja viihde ilmenevät ihmiskunnan keskuudessa. Kuten olen havainnollistanut, niin tämä noosfääribakteeri turmelee ihmismielten kykyä älyllisesti ja moraalisesti. Tämä rappeutuminen näkyy myös siinä, kuinka ihmiset kykenevät vastaanottamaan ja tuottamaan taidetta ja viihdettä. Tärkeää nykyisessä länsimaisessa kulttuurissa on huomata juuri tuo viihteen osuus ja merkitys. Sopivasti annosteltuna viihde on ihmisille oivallinen hyvinvointia lisäävä kulttuurin osa. Nykyisessä tilanteessa sen sijaan brittiläinen systeemi on valjastanut viihteen eliitin menestymistä edesauttavaksi teollisuuden alaksi ja samalla alammaisia orjuuttavaksi kontrolli- ja tyhmentämiskoneistoksi.
Brittiläisen systeemin eliitti on havainnut, että ehdollistamalla ja addiktoimalla ihmiset suurelle määrälle sopivan tyhmentävää viihdettä, saadaan heidät pysymään ns. ruodussa ajattelematta liikaa tällaisia asioita, joita olen nyt tuonut ilmi. Suurin osa länsimaisista ihmisistä haluaa edelleen käyttää vapaa-aikaansa mieluummin mm. Idolsin, Big Brotherin sekä Kauniiden ja rohkeiden katsomiseen kuin analysoida tai edes huomata tätä ihmiskunnan katastrofaalista tilannetta ja toimia sitten sitä vastaan etsien parannuskeinoja. Tätä noosfäärin sairauden oirehtimista edesauttaa myös se kulttuurillinen seikka, että laajat ihmismassat on saatu pitämään sellaisesta musiikistakin, joka yhtäältä vähentää kykyä havaita ja tuottaa esteettisiä olemuksia ja nautintoja (hip hop ja rankin metalli) ja toisaalta ehdollistaa brittiläisen systeemin traagiseen eetokseen; menestymis- ja rahapakkomielle, alakulttuurien ihannointi huumeineen ja rikoksineen sekä tasapäistävä tyhmyynnyttäminen (hip hop ja nyky-r n' b). Sama pätee paljolti kirjallisuuteenkin, josta Käymälän Sven on antanut esimerkin äskettäisen Finlandiapalkinnon voittajan Sofi Oksasen Puhdistus -kirjan "arvion" muodossa.
Noosfäärisairautta itse asiassa myös tehostetaan parhaillaan tietoisesti levittämällä huumeita ja korostamalla eriarvoisuutta, jossa tämä talouskriisi ja sen hoitotapa (rahan luominen tyhjästä pelastuspaketteihin, mikä pahentaa tilannetta edelleen luomalla eliitille pelastautumismahdollisuuksia ja huonontamalla kaikkien muiden mahdollisuuksia) on oivallinen tuhoa aiheuttava käsikassara; mm. George Soros on peiterahastojensa ja -säätiöidensä avulla juurruttanut viime vuosina niin huumekulttuuria kuin taloudellista epävakaisuutta ympäri maailman vanhaan Brittiläisen imperiumin Kiinan ooppiumsotkun tapaan nykyimperiumin hyväksi. Tässä on viimeisimpiä tietoja George Soroksen huumeseikkailuista LaRouche PAC -sivustolta: A B C. Lisäksi mainitut poliittiset sekasorron levittämiset ja edesauttamiset mm. Georgian ja Mumbain esimerkkien tapaan luovat kasvualustaa noosfäärin heikentämiselle ja sen sairauden voimistamiselle. Ilmeisesti New World Order -projektin läpivienti helpottuu, kun kansat eli noosfääri on riittävän sairastunut.
Mitä sitten voitaisiin tehdä tämän sairauden parantamiseksi? Olen havainnut kaksi tasoa, joilla parantamista voidaan tehdä. Yhtäältä voidaan vaikuttaa oireisiin, mutta se ei vielä kunnolla poista itse ongelmaa eli sairautta. Sen lisäksi tarvitaankin myös itse sairauteen suoraan vaikuttamista, sen poistamista. Yllä mainitun valossa tarkastellaanpa viimeiseksi sitä, mitä parantamistoimia tarvitaan noille kahdelle tasolle. Oireisiin voidaan vaikuttaa tuottamalla sellaista kulttuuria, tiedettä ja kaikkea muutakin ihmistoimintaa, joka neutralisoi tuon sairauden aiheuttamia pahoja vaikutuksia. On havaittava se, että vasta-aineen on oltava tarkkaan ja tehokkaasti suunnattua. Tarvitaan sellaisia kulttuuri- ja tiedetuotteita, jotka lisäävät esteettistä, älyllistä ja moraalista tietoa ja kokemusta. Näitä heikentäviä kulttuurituotteita on rajoitettava. On myös suosittava muiden sfäärien kannalta hyviä kulttuuri- ja tiedetuotteita; autojen vähentäminen ja / tai niiden muuttaminen ei-fossiilisia polttoaineita käyttäviksi, magneettisen levitaation hyödyntäminen raideliikenteessä, teollisuuden saasteettomammat tuotantomenetelmät jne.
On lisäksi huomattava se, että kulttuurin ja ihmiskunnan nykytilaa osuvasti kuvaavat kulttuurituotteet eivät enää ole hyviä, koska ne pyrkivät status quon säilyttämiseen. Ne eivät loihdi tietä pois tästä katastrofista, jonka takia onkin keskityttävä luomaan kulttuurituotteita, jotka yhtäältä hylkäävät mahdollisimman runsaasti etenkin 1900 -luvulla luotuja huonoja sisältöjä (brittiläisen systeemin sairastuttava kulttuurisisältö kiteytyy 1900 -luvun tuotannossa) ja jotka toisaalta keskittyvät mahdollisimman runsaasti uuden ja paremman luomiseen. Kulttuurituotteet on myös saatava vedettyä pois mahdollisimman paljon kapitalistisen kaupallisuuden piiristä ja kulttuurituotteita on luotava osaksi elinympäristöä täysin uudella ja paremmalla tavalla; esim. mainostaminen pois julkisista tiloista ja aitoa taidetta tilalle. Tämä toimii lääkkeenä oireisiin ja hyvässä lykyssä haittaa itse taudin kehittymistä; parantuminen voi hitaasti alkaa. Osaltaan jo tämä on siirtymistä pois brittiläisen systeemin piiristä.
Uusi ja parempi tarkoittavat mielestäni esim. menneiden vuosisatojen brittiläisen systeemin ulkopuolella kehittyneiden sisältöjen ottamista evolutiivisen kehittämisen kohteiksi. Tämä tarkoittaa esim. arkkitehtuurissa ja maisema-arkkitehtuurissa niitä tyylisuuntia, jotka ovat olleet vähiten imperialistisen kapitalismin tehokkuusvaatimusten vaikutusten alla ja niitä tyylisuuntia, jotka ilmentävät parhaimmalla tavalla esteettistä monimuotoisuutta vailla modernismin ja postmodernismin huonoja puolia. Musiikissa tämä tarkoittaa mm. sitä, että korotetaan arvokkaaksi ja tavoiteltavaksi populaarimusiikiksi sellaisten menneiden vuosisatojen musiikkinerojen sisältöjä, jotka ilmentävät moraalista ja esteettistä huippua. Aletaan kehittämään niistä lähtökohdista kulttuurievoluutiota eteenpäin.
Tässä kohtaa ilmaisen eriävää mielipidettäni Lyndon LaRouchen mielipidettä vastaan. Lyndon on sitä mieltä, että kaikki popmusiikki pitäisi kieltää kokonaan ja pitäisi keskittyä vain klassiseen musiikkiin. Olen ymmärtänyt Lyndonin kautta lisää klassisen musiikin merkitystä, mutta minun mielestäni sen lisäksi pop- eli viihdemusiikilla on kuitenkin sellainen merkittävä rooli kulttuurissa, että sen avulla saadaan yhtäältä tarpeellista toisenlaista nautintoa arjen keskelle ja toisaalta sen avulla ihminen voi käsitellä vaikeitakin tunne-elämän solmuja terapeuttisesti tehokkaalla tavalla. On kuitenkin huomattava se, että brittiläisen systeemin eetos on korottanut popmusiikin huonoja ominaisuuksia kohtuuttomiin mittoihin, kuten yllä mainitsin mm. hip hopin suhteen ja että jatkossa viihdemusiikinkin tuottamisessa on keskityttävä tuon sairauden oireita vähentäviin tyyleihin. Osaltaan se voi olla terapeuttinen nykytilankuvaamistyyli ja toisaalta utooppinen vastalääketyyli.
Tässä maailman tilanteessa on toisaalta ymmärrettävää, että ihmisiä puhuttelee juuri sellainen popmusiikki, joka kuvastaa sieluttoman - vajaasieluisen elämän imperiumin varjossa viruvaa könttiä. Uuden systeemin myötä noosfäärin parantuessa sellaisen popmusiikin tarve tulee todennäköisesti itsestään vähenemään, mutta toki tapahtumaa pitää auttaa luomalla juuri em. tavalla vastalääkepopmusiikkia ja kaikkea muutakin vastalääketaidetta ja -viihdettä tavoitteena luonnostella "Uuden ajan" maailmaa ja pakotietä sinne tästä nykymaailmasta sen nykytilan kuvaamisen sijaan. Tästä ei päästä eteenpäin, jos ei osata hahmottaa ja rakentaa uutta maailmaa kaikin taiteellisinkin keinoin jo ideatasolla.
Itse olen ollut paradoksaalisesti juuri brittiläisen popmusiikin ystävä. Omaamani suuri tieto- ja kokemusmäärä ko. maan popmusiikista paljastaa nyt jännän piirteen. Ilmenee mm. se, että juuri tällaisen paholaismaisen imperiumin emämaassa sopivissa olosuhteissa on puristunut kaunistakin kulttuuria, koska osa imperiumin sisällä elävistä ihmisistä on tavallaan ollut pakotettuja ilmaisemaan sielullisen olemuksensa tuntoja sen viime hetkillä. Sama koskee Yhdysvaltoja, tuota brittiläisen systeemin valloittamaa ja alkujaan amerikkalaista systeemiä toteuttamaan pyrkinyttä valtiota. Nykyään on valitettavasti niin, että kummassakin suunnassa maailmaa kyetään enää vain lähinnä kierrättämään sieluttomasti 60-, 70- ja 80 -lukujen ideoita ja ehkä nippanappa 90 -luvulta jotain. Sieluton ihminen kykenee vain imitoimaan sielullisia sisältöjä eikä kykene luomaan omaa sielullista sisältöä; irvikuvien muodostumisen suuri vaara. Tätä suuri osa nykyisestä popmusiikista kuvastaa.
Oikeasti hieno musiikki pysyykin lähinnä marginaalissa (tai hajanaisena netissä) eikä enää kykene nousemaan kaupallisen saastan pariin sitä syrjäyttämään, kuten ennen oli vielä mahdollista. Melodioiden ja kertosäkeiden käyttötaitokin on laskenut huomattavasti vuosikymmenten mittaan. Brittiläisen systeemin rapauttava vaikutus on edennyt vääjäämättä tässäkin mielessä. Sen sijaan ko. systeemin vaikutus näyttää olevan paljon heikompaa itäisessä Euroopassa ja Venäjällä, mikä ilmenee mm. sikäläisten maiden länsimaita paremmin säilyneinä ja kehittyneinä kulttuurin piirteinä ja tuotteina. Popmusiikin suhteen tämä on selkeästi nähtävissä esim. Euroviisuissa, missä voitot ovat alkaneet mennä itään. Tämä siitäkin huolimatta, että naapurimaat ovat äänestäneet toisiaan.
Tuo uusi ja parempi tarkoittaa myös sitä, että keksitään aivan uusia menetelmiä ja tyylejä, jotka kuvastavat sitä "Uutta aikaa" ilman brittiläisen systeemin vaikutusta ja jotka ovat myös vastalääkkeitä ko. systeemin tämän hetken huonoille vaikutuksille. Tässä mielessä ko. toiminnalle erinomainen käyttö- ja kasvualusta on internet. Web 2.0 on ennen näkemätön foorumi tähän tarkoitukseen ja siksi sen sensuroimista ja rajoittamista on torjuttava mahdollisimman tehokkaasti. On tietenkin totta, että brittiläisen systeemin huonot puolet ja ko. eliitin propaganda elää ja leviää myös netissä, mutta netti mahdollistaa myös ns. vastapropagandan ja internetissä ne vastahyökkäykset ovat oivallisella tavalla mahdollista tehdä myös ilman väkivallalla maalailua. Vallankumous on veretöntä ja eettistä.
Vastapropagada on netissä sitä, että ottaa siitä kaiken hyödyn irti luomalla sen puitteisiin yllä mainitun tyyppistä vasta-ainekulttuuria, lääkettä noosfäärin sairauden oireisiin ja itse sairauden syyn heikentämiseen. Netin kansainvälisen luonteen takia (niitä ainoita hyviä puolia globalisaatiossa) sitä on mahdollista levittää tehokkaasti sielullisten ihmisten käyttöön ja ujuttaa vasta-ainetta vajaasieluisillekin kehittämään sielujaan edelleen. Sieluttomat ovat kenties täysin menetetty massa, mutta heidän osuutensa koko populaatiosta voi hiljalleen vähetä kunnollisen ja väsymättömän toiminnan seurauksena. Vaarana on, että sieluttomat alkavat imitoimaan ko. materiaalista irvikuvia ja valjastamaan ne imperialistisen kapitalisminsa käyttöön.
Internet on silti kuin kosminen luonnosteluvihko tai suunnittelupöytä, jonne on syytä kerätä kaikki esteettistä, moraalista ja älyllistä kykyä lisäävät - kehittävät ideat aina utopioita myöten. Utopiat ovat itse asiassa yksi ase taistellessa brittiläisen systeemin huonoja puolia vastaan. Tässä on havaittava se, että utopiointi antaa osaltaan avaimet käyttöön ymmärtää Platonin ideaopin ilmenemistä käytännössä, joka on yksi tällainen tärkeä vasta-ainetyyppi brittiläiselle systeemille. Tällainen kosminen "luonnosteluvihko" on tärkeä käyttövaranto Lyndon LaRouchen kuvaaman amerikkalaisen systeemin puitteissa tehtäville maailmanparantamisteoille. Lyndon ei ole tätä vielä riittävästi ymmärtänyt netti- ja muun digitaalisen kulttuurin vastaisuudessaan, vaikkakin hän ja porukkansa ovat ottaneet netin jo hyvin tehokkaaseen käyttöön. Toisaalta omaehtoisen maailmanparantamisopiskelun ja -työn merkitys omalla ajalla ja mahdollisuuksien mukaan itse työssä työajalla ilman nettiäkin on tärkeä keino vastata ko. haasteeseen. On keksittävä uusia tapoja käyttää aikaa hyvän luomiseen. Itse olen pyrkinyt tähän ja esim. kasvivalokuvausprojektini toteuttaa sitä.
Kuten yllä olevasta olette nyt havainneet, niin monet toimenpiteet tässä maailmanparantamisprosessissa eivät ole hätähousuja varten. On puhuttava vuosikymmenien mittakaavassa, koska tuhokin on aiheutunut usean vuosikymmenen kuluessa ja osaltaan jopa satojen vuosien mittaan. Puhuttaessa suoraan itse sairauteen vaikuttavista toimista voimme päästä nopeasti itse asiaan, sillä sairauden syyn poistaminen voidaan tehdä nopeastikin. Ko. sakan eli "bakteerien" poistaminen on kylläkin hyvin hidas prosessi, mutta bakteereja aiheuttavan syyn eli noosfääriin pesiytyneen brittiläisen systeemin poistaminen voi olla haluttaessa nopeakin toimenpide; vaihdetaan systeemiä amerikkalaiseen. Valitettavasti tätä oligarkkisysteemiä vaaliva eliitti ei anna sellaista tehdä. Mikä siis avuksi? Pitääkö alkaa suoraan kapinoimaan vai tyytyä tuohon kulttuuri - tiedevasta-aineilla tehtävään väsytystaisteluun?
Näyttää siltä, että toistaiseksi on tyydyttävä enemmän sairauden oireisiin vaikuttamiseen ja ehkä samalla on vähitellen mahdollista heikentää itse sairauttakin ja sitä aiheuttanutta syytä eli brittiläistä systeemiä. On kuitenkin ryhdyttävä heti töihin ahkerasti ja valmistauduttava reagoimaan mahdollisiin ikäviin yllätyksiinkin! Valitettavasti tilanne on niin paha, että nyt saattaa seurata useita sellaisiakin vuosia, joiden aikana ei ole mahdollista toteuttaa em. parantamistoimia selviytymiskamppailun vallatessa alaa. Niiden käyttö on sijoitettava silloin tulevaisuuteen, mutta siinä mielessä keinoja on silti keksittävä koko ajan tilanteen aina salliessa.
Tavoitteeksi on joka tapauksessa asetettava nyt heti amerikkalaisen systeemin pystyttäminen globaalisti ja katsottava se alkuvaiheen etapiksi jatkoa varten; tämä on myös vähintään vuosikymmeniä kestävä prosessi. On myös niin, että amerikkalaista systeemiä ei kannata soveltaa sellaisena kuin se aikoinaan Yhdysvaltain perustamisen aikoihin ilmeni. Tällä kertaa on tärkeää tähdentää sitä, että mikään systeemi ei enää koskaan saa korostaa liikaa ekonomiaa ja sen seurannaiselementtejä; raha, pörssispekulointi jne. Ainakaan huonolla tavalla. Nyt on vihdoin ymmärrettävä juuri tätä noosfääriä aidosti rikastuttavien ja kehittävien elementtien merkitys myös erittäin tärkeinä. On iskostettava mieliin, että raha ei sisällä arvoa, vaan ainoastaan se voi sisältää arvoa, jota voi tiettyyn rajaan asti ostaa rahalla. Nykytilanteessa rahasta on tehty tärkein arvo, jota voi ostaa ilmasta taiotulla määrällä uutta rahaa. Jopa niin sairaasti, että nykyisestä maailman varallisuudesta ylivoimaisesti suurin osa on tätä taikarahaa. Harmi on se, että se on nyt lähes kokonaan pilaantunutta ja että sitä yritetään silti puhdistaa uudella määrällä pilaantuvaa taikarahaa. Eliitti leikkii ja pelaa monopolia kuin viimeistä päivää.
Noosfäärin terveys ja hyväkuntoisuus on oleellista tasapainon löytämiseksi kaikkien mainittujen sfäärien kesken; noosfäärin tehtävänä on yhtäältä tarjota itselleenkin kunnolliset olosuhteet ja vuorovaikuttaa sitä muille sfääreille hyvän olemassaolon edellytyksinä. Geosfääri ja biosfääri voivat tulla toki toimeen ilman noosfääriä, mutta se tietäisi silloin sitä, että ihmistä ei ole olemassa tai vähennetään ihmismäärää radikaalisti. Nyt kun ihminen on olemassa, meidän on otettava huomioon noosfäärin olemus ja sen vaikutus kaikkiin muihin sfääreihin. Kehittyneimpänä sfäärinä noosfääri on siten maapallon kollektiivinen sielu, joka ohjaa tekojen mielekkyyttä ja terveyttä koko maapallon sfäärisysteemin kannalta katsottuna. Siksi meidän on tunnustettava brittiläisen systeemin sitä sairastuttanut olemus ja siitä on ryhdyttävä pääsemään eroon. Valitettavan vaikeaa se tulee olemaan, koska kaikki sfäärimme ovat niin paljon tuhoutuneita - sairastuneita ja etenkin tuo kollektiivinen sielu.
Mainitut oireisiin vaikuttavat lääkkeet ja itse sairauden poistamiseen tarkoitutut perustavaa laatua olevat muutokset ilmenevät parhaiten amerikkalaisen systeemin puitteissa, koska se systeemi tähdentää juuri oikeita asioita, jotka edesauttavat tuon bakteerin eliminoimista noosfääristä. Amerikkalaisessa systeemissä aivojen kehittäminen moraalin, älyn ja estetiikan kannalta mahdollistuu paremmin, koska ko. systeemin taloudellispoliittisfilosofiset ominaisuudet edesauttavat elinolosuhteiden ja ihmisarvojen parantumista, joilla on suora vaikutus aivojen parantumiseen sekä yksilö- että kollektiivitasolla. Näiden parannuttua noosfääri rikastuu ja kehittyy aikaisempaa paremmin. Lisäarvoja ja kehittynyttä toteutusideaa tulee siitä, että ymmärtää aikaisempaa selvästi paremmin noosfääriä rikastuttavien ja kehittävien elementtien luonteet ja toiminnat; kollektiivisen tietoisuuden kerrostuman vahventaminen kaikkien kulttuuri-tiedetuotteiden ja sielun avuilla esim. yllä kuvatuilla tavoilla.
Optimaalista on ymmärtää se, että noosfääri toteutuu ainoastaan ihmisen kautta, noosfääri on osa kaikkien sfäärien vuorovaikutteista ja dynaamista kokonaisuutta ja kaikki ihmistoiminta on siksi mallinnettava ja sovitettava sekä noosfäärin että muiden sfäärien mukaan. Ihmisen evolutiivinen kehitys tapahtuu biosfäärin lisäksi myös noosfäärissä. Muilla eläimillä ja kasveilla ainoastaan biosfäärin puitteissa. Ihmisen on nykyisessä maailman tilanteessa ajateltava myös itsensä olemusta lajina ja osallisena näitä kokonaisuuksia, koska noosfääri vaikuttaa muihin sfääreihin ja on niiden kanssa vuorovaikutuksessa. Hänen on siksi luotava myös itselleen eli noosfäärille paremmat olosuhteet. Ilmastonmuutos ja kaikkia muita sfäärejä uhkaavat vaarat voidaan poistaa vain sillä tavalla, että noosfääriäkin parannetaan. Elinolosuhteita on siis korotettava toisin kuin brittiläinen systeemi on uskotellut. Korottaminen lähtee kuitenkin luovuudesta; siitä, että osaa nähdä brittiläisen systeemin ehdollistamien ongelmien yli uusiin ratkaisuihin, jotka ovat olleet uinuvia ja estettyjä.
On ymmärrettävä sekin, että etenkin ihmisevoluutio on enemmän luovaa toimintaa kuin Charles Darwinin todentamaa luonnonvalintaa. Darwinilainen näkemys on juuri tämän takia yksi esimerkki brittiläisen systeemin tavasta nähdä asiat; heikommat (alammaiset) on syytä pitää kurissa / poistaa vahvempien (eliitin) tieltä. Luovuuteen ja sen avulla saavutettaviin edistyneisiin tiloihin (noosfäärin upgreidaus) perustuva evoluutiokäsitys on amerikkalaisen systeemin mukainen näkemys, jossa kehitystä tapahtuu keksintöjen ja ideoiden avulla riippumatta liikaa siitä onko yksilö biologisesti (tai pinnallisesti) heikko vai vahva tai eliittiä vai alammaista keinotekoisella brittiläisen systeemin tavalla. Ihminen on tässäkin mielessä erilainen muihin eläimiin verrattuna; evoluutio ei ole ihmisen kohdalla pelkästään darwinilaista valintaa heikon ja vahvan välillä, vaan myös luovuuden käyttämistä kiertääkseen - välttääkseen tuon luonnonvalinnan vaikutuksia ja ilmenemismuotoja. Aivot ovat sen takia ihmisen tärkein evoluution kohde, jossa evoluutio toteutuu noosfäärin rakenteissa olevan kulttuurievoluution avulla. Edellytykset sille evoluutiolle syntyvät brittiläistä systeemiä paremmin amerikkalaisessa systeemissä.
Ainoa moraalinen ja eettinen tapa parantaa noosfääriä onkin luoda nuo olosuhteet paremmalle aivotoiminnalle ja se voidaan tehdä muita sfäärejä säästävällä tavalla eli Lyndon LaRouchen kaavailemalla amerikkalaisen systeemin tavalla suosimalla mm. hyvin tehokkaita, mutta ei-fossiilisia energiamuotoja (ydinvoima, ei autoja vaan raideliikennettä, uusia keksintöjä; vedellä kulkevat autot jne.) sekä kehittämällä tiedettä ja kulttuuria monipuolisesti. Muussa tapauksessa joudutaan brittiläisen systeemin pakottamalle tielle; jopa ihmispopulaation vähentämiseen yli puolella, jotta nykyisen kaltainen meno voisi jatkua, mutta jotta se ei tuhoaisi muita sfäärejä. Siinä tapauksessa noosfääri tuhottaisiin niin totaalisesti, että muut sfäärit eivät enää juurikaan kärsisi noosfäärin sairaudesta. Noosfääri olisi edelleen hyvin sairas, mutta kooltaan vain murto-osa aikaisemmasta ja se ei enää vaikuttaisi muihin sfääreihin. Illuminati- ja New World Order -porukat kuulemma kaavailevat, että tässä mielessä optimaalinen ihmisväestönmäärä maapallolla ei saisi ylittää 500 miljoonaa yksilöä.
Käytännössä tuo tarkoittaisi kansanmurhaprojektien käyttöönottoa, jonka mahdollisuus on jo pilkahdellut esiin internetissä tämän Brittiläisen imperiumin New World Order -projektin puitteissa. Tässä on syytä huomata se, että ihmispopulaation ylimäärä on myös liioiteltua propagandaa; on laskettu, että koko nykyinen populaatio mahtuisi Australiaan tasaisesti levitettynä ja silti jokaiselle löytyisi vielä kohtuukokoinen puutarha. Samoin nyt käytössä olevat liikenne- ja energiamuodot ovat suhteettoman kuluttavia (saastuttavia ja ilmastonmuutosta aiheuttavia) verrattuna siihen, mikä voisi olla mahdollista ja silti se voisi ylläpitää samaa ja parempaakin hyvinvointia kuin nyt. Toki on ymmärrettävä se, että amerikkalaiseen systeemiin siirtymisessä tulee huomioida myös ahneuden vähentäminen kaikkien sfäärien kannalta katsottuna. Hyvinvoinnin säilyttäminen - lisääminen on löydettävä kummastakin päästä; yhtäältä vähempään tyytyminen osan kohdalla johtaa hyvinvoinnin lisääntymiseen ja toisaalta osalle vain konkreettinen olosuhteiden parantaminen tuo enemmän hyvinvointia.
Miettikääpä siis kumpi olisi parempi; suorittaa ihmispopulaation vähentäminen esim. korkeintaan 500 miljoonaan yksilöön eliitin ja luonnon hyväksi vai toteuttaa koko nykyiselle n. 6 miljardin ihmispopulaatiolle ns. upgreidaus uudelle noosfäärin tasolle ja samalla muidenkin sfäärien hyväksi. Minun mielestäni tuo jälkimmäinen on parempi. Ihminen nimittäin toteuttaa lajilleen tyypillistä käyttäytymistä myös noosfäärissä ja ihmislajin evoluution on syytä antaa tapahtua myös siinä suurellakin populaatiokoolla. Evoluutio noosfäärissä on sitä aivojen käytön parantamista, jossa uudet kulttuurin ja tieteen keksinnöt vievät eteenpäin myös tällaisista populaation kantokyvyn pullonkaulakohdista, joita ihmislaji kohtaa muiden eläinten tavoin ja missä tällä kertaa ovat mukana myös muut sfäärit uhattuina. Ihmislajin kohtalonhetkiä käydään parhaillaan läpi, joten tällaisiin asioihin pitää nyt kiinnittää huomiota erittäin tarkkaan ja tehokkaasti sekä ryhtyä toimiin!
Tähän loppuun laitan muutaman tätä aihetta kuvaavan lainauksen:
Lyndon LaRouchen ajatuksia LaRouche PAC -sivustolta: "The Romantic’s silly idea of the “failed individual hero,” but the systemic quality of moral failure of the society itself, a failure merely expressed by the doom which the society itself imposes upon that notable individual figure who does not cause the tragedy, but, rather, lacks the will, personal integrity, and insight to overturn the doom which his, or her submission to the society’s own popular culture has demanded of the leader which it has preferred, and, thus, doomed, for that society’s sake".
"The tragic figure in Classical drama, and in real life history, too, is not the individual, but the society which holds that individual brutally in its grip. The true hero, is he, or she who violates that popular custom which is, itself, the true villain, the virtual Iago, of that history. The intellectual castrati of society tend to breed defective children, and then wonder, “Why?” '
"Nations and their people, in times of greatness, bring forth and select leaders from among them who are the essential instruments by which a people uplifts the spirit of the nation. Decadent nations perpetuate their own self-inflicted ruin by selecting mediocrities or worse as what are considered “more suitable” representatives of themselves. Such has been the essential, true internal history of our United States".
Näistä kahdesta dokumentista (A B - Ensimmäinen on nyt myös suomeksi tekstitetty!) otettuja ajatuksia:
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free". Johann Wolfgang von Goethe 1749 - 1832.
"There are two ways to conquer and enslave a nation. One is by the sword. The other is by debt". John Adams 1735 - 1826.
Nämä kuvaavat brittiläisen systeemin saatanallisuutta ja ovat amerikkalaisen systeemin piirissä kirjoitettuja.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment