Monday, October 24, 2011

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Sisters of Mercy - Lucretia, My Reflection

Olen tekemässä musiikkisarjaani eräänlaista trilogiaa, missä viimeksi sen ensimmäisenä osana syntyi tämä kirjoitus (Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: ABC - How To Be A Millionaire?) kuvaamaan pankkiirioligarkkisen yhteiskuntasyövän luonnetta ja leviämistä. Nyt toisena osana vuoroon tulee brittiläisen The Sisters Of Mercy -yhtyeen biisi Lucretia, My Reflection. Biisi ilmestyi ensimmäisen kerran vuoden 1987 lopulla bändin menestyslevyllä Floodland, mutta se julkaistiin myös singlenä seuraavan vuoden puolella. Ko. Floodland -albumi sisältää myös kaksi muuta hittisingleä; eli This Corrosion (Video) ja Dominion (Video), joissa on myös hyvää yhteiskunnallista ja / tai sosiaalista kommentointia - kritiikkiä.

The Sisters Of Mercy tuli tunnetuksi ns. goottirockin edustajana ja edelläkävijänä, mikä suuntaus syntyi 1980 -luvun mittaan Britanniassa post punk -suuntauksesta. Tämä bändi oli tuolloin ko. genrekehityksen merkittävimpiä edustajia ja etenkin tuon Floodland -albumin myötä goottirock tuli yhä enemmän suuren yleisönkin tietoisuuteen myös imagollisten / ulkonäöllisten seikkojen suhteen. Tässä Floodland -vaiheessahan bändiin oli nimittäin pestattu hyvin arkkityyppisen goottiulkonäön omannut Patricia Morrison, jonka musiikillinen anti oli kuitenkin olematon.

Bändin ehdoton johtohahmo olikin ja bändin yhä ollessa kasassa on edelleenkin laulaja - multi-instrumentalisti Andrew Eldritch. Hänet tunnetaan popmusiikin yhtenä suurista älyköistä; hän on mm. opiskellut yliopistossa kirjallisuutta ja osaa useita eri kieliä, kuten äidinkielensä englannin lisäksi virheetöntä saksaa ja ranskaa (Tässä on muuten haastattelunäyte saksankielellä; Offbeat Interview with Andrew Eldritch (german tv/english subtitled) 1/3). Tämä oppineisuus ilmeneekin hänen rocklyriikoissaan hyvin selvästi ja se ilmentää myös hyvää valveutuneisuutta maailman tapahtumien - sisältöjen suhteen. Tästä erinomainen esimerkki on myös tämä ko. esiteltävä biisi, jossa sisältö on tarkkanäköisen enteellinen, mutta myös nihilistisen pessimistinenkin...

Biisin lyriikoissa maalataan suorasukainen kuva lännen pankkiirioligarkkisen kapitalismin aiheuttamasta yhteiskuntatuhosta ja sen synnyttämästä vallankumousmentaliteetista. Tämänlainen luonnehdinta on biisissä jopa niin selkeä, että se kuvaa tätä nykyistä(kin) maailmantilannettamme erittäin yhtenevästi. Katsotaanpa tarkemmin --> Biisissä maailman tilanteen alkuasetelma on "imperiumi", joka ensinnäkin alistaa sekä fyysisesti (hot metal) että henkisesti / psyykkisesti (methedrine); tavallaan tämä on symboli myös pakenemiselle olosuhteiden kurjuutta ja epäinhimillisyyttä huumeiden avulla ja huumeet voivat olla myös yleisesti "viihdettä / lännen propagandaa - aivopesua". Toisaalta ko. "imperiumi" on kaatuva omaan mahdottomuuteensa "ison koneiston" jauhaessa "kahden maailman" välistä arvaamatonta välitilaa, josta nousee alistettujen ja kurjistettujen vallankumous. Tuo "kaksi maailmaa" on tietenkin käsitettävissä konseptina eliitti vs. alammaiset tai vanhastaan teollisuusmaat vs. kehitysmaat.

Pessimistisenä enteenä Andrew näkee juuri samantyylisen "uuden pimeän ajan" uhkaa kuin mistä LaRouche -liike (LaRouche PAC) varoittaa. Lyriikoissa varoitetaankin "sattumanvaraisesta ja rujosta väkivallasta", mikä pohjaa "rakkauden katoamiseen" maailmasta ja kaaoksen astumiseen sen tilalle. Tämänlaista kehitystähän on juuri jo havaittavissa nykyisessä maailmantilanteessa. Samalla "syrjäytettyjen" kohtalona on edelleen alistuminen ja "itsensä paljastaminen" ko. "imperiumin" tyrannialle, joka myös paradoksaalisesti korostaa pinnallista ja valheellista "kauneutta" orwellilaisena harhautuksena. Yhtä kaikki "imperiumi" ei tule kestämään tätä omaa kehitystään, kun se mm. kohtaa "suunnatonta vihaa avainasioista perillä olevien taholta" ja valveutuneet pyrkivät siinä prosessissa "katsomaan asioita tarkkaan, niiden lävitse ja totuuteen pyrkien" muodostaen vastarintaliikkeen. Paljastuvat salaisuudet ovat siinä kuitenkin niin hurjia, että se voi "jättää tunteettomaksi" ja "sokeaksi todisteille"...

Huomaammekin näin ollen ko. lyriikoiden sisällöstä, kuinka Andrew kuvaa erittäin yhtenevästi nykytilanteeseenkin siirrettynä nimenomaan myös ns. salaliittoteoreetikon tehtävää ja elämää! Onkin hyvin oletettavaa, että Andrew on kohdannut jo tuolloin 1980 -luvulla joidenkin tällaisten uraauurtaneiden ihmisten kirjoituksia - puheita (Ehkä esim. William Cooper tai jopa Lyndon LaRouche...?) ja jäänyt pohtimaan niitä. Pohdinnan tuloksena on näyttänyt syntyvän joka tapauksessa hyvin selkeä kuva lännen virheellisen "kapitalismin" kaatumisesta tulevaisuudessa yhä vääjäämättömämpään tuhoon johtuen pankkiirioligarkiasairaudesta.

Andrew ottaa tässä biisissä esille myös historian henkilöhahmon Lucretia, joka koki Rooman valtakunnassa surullisen kohtalon. Tuo wikipedia-artikkeli kertoo mm. näin: "Lucretia is a legendary figure in the history of the Roman Republic. According to the story, told mainly by the Roman historian Livy and the Greek historian Dionysius of Halicarnassus (who lived in Rome at the time of the Roman Emperor Caesar Augustus), her rape by the king's son and consequent suicide were the immediate cause of the revolution that overthrew the monarchy and established the Roman Republic.". Andrew siis samastaa itsensä ja "imperiumin tyranniaan alistetut" tähän marttyyrityyppiseen hahmoon, koska ko. "imperiumi" on tulevaisuudessa (nyt) samaan tapaan raiskaava ja tappava kuin mikä oli Lucretian kohtalo ja näin "hänen haamunsa" tulee osaksi ko. tyranniaa vastaan nousevaa tulevaisuuden (tämän hetken) vallankumousta, joka tulee muodostumaan "junan lailla eteneväksi voimaksi"...

Andrew ottaa biisissä käyttöön nimenomaan termin "imperiumi" ja tämä onkin hyvin tarkkanäköinen teko, sillä näin Andrew on tunnistanut oikein jo tuolloin 80-luvulla ko. pankkiirioligarkkisen kapitalismisairauden olevan nimenomaan ylikansallista ja valtiotonta imperialismia. Biisin musiikkivideon miljöö on valittu tässä mielessä myös erinomaisen hienosti, sillä ko. kuvasto näyttää kurjuuden eräänlaista huipentumaa Intiasta puuvillatehtaasta Bombayn kurjilta "nyrkkipajaplantaaseilta". Kyseessä on siis sormellaosoitus lännen sairastuneen kapitalismin yhdestä hävettävimmästä piirteestä eli globalisaation synnyttämästä työpaikkojen siirrosta orjuuttaviin ja riistäviin halpatyömaihin - Sanalla sanoen oikeastaan puhtaasta kolonialismista. Kokonaisuutena globaalin systeemin tällainen kestämätön luonne tulee siis purkautumaan ko. imperiumin kaatumiseen, jonka Andrew "kuuli enteenä" jo tuolloin 80 -luvulla.

Tämän enempää tästä biisistä ei tarvitse sanoa, mutta kerron vielä ennen videolinkkiä ja lyriikoita omasta tutustumisestani ko. bändiin. Ensimmäisen kerran kuulin ko. bändistä juurikin tuon Floodland -albumin ensimmäisen singlen "This Corrosion" myötä. Se oli bändin isoin hitti päätyen mm. Britanniassa top 10 joukkoon singlelistalla. Seurailin tuossa vaiheessa 80-luvun lopulla jo hyvin tarkkaan etenkin brittiläisen popmusiikin kiemuroita ja luonnollisesti sen myötä kaikenlaiset biisit ja artistit sattuivat korviini heti tuoreeltaan ja niin myös tässäkin tapauksessa. The Sisters Of Mercy oli itse asiassa niitä harvoja rankemman rockin bändejä, joista todella tykkäsin jo tuolloin; etenkin tämän vaiheen musiikkinsa oli mielestäni kiehtovan ja voimakkaan visuaalista ja tunnelmallista. Nyt maailman tilanteeseen paremmin perehdyttyäni huomaan heidän biisien lyyrisen sisällön olleen ja olevan hyvin tuhdilla tavalla hienoa ja asioista perillä olevaa, joskin myös jännällä tavalla kryptistä. Lopuksi tuttu linkitys musiikkivideoon ja lyriikoihin -->


The Sisters of Mercy - Lucretia, My Reflection (Video)

Lyriikat:

"I hear the roar of a big machine
Two worlds and in between
Hot metal and methedrine
I hear empire down
I hear empire down

I hear the roar of a big machine
Two worlds and in between
Love lost, fire at will
Dum-dum bullets and shoot to kill, I hear
Dive, bombers, and
Empire down
Empire down

I hear the sons of the city and dispossessed
Get down, get undressed
Get pretty but you and me,
We got the kingdom, we got the key
We got the empire, now as then,
We don't doubt, we don't take direction,
Lucretia, my reflection, dance the ghost with me

We look hard
We look through
We look hard to see for real
Such things I hear, they don't make sense
I don't see much evidence
I don't feel. I don't feel. I don't Feel

A long train held up by page on page
A hard reign held up by rage
Once a railroad
Now it's done...

I hear the roar of a big machine
Two worlds and in between
Hot metal and methedrine
I hear empire down...

We got the empire, now as then,
We don't doubt, we don't take reflection,
Lucretia, my direction, dance the ghost with me...".

No comments: