Viime aikoina yhteiskunnallispoliittiset esseeni / analyysini / yhteenvetoni ovat olleet jossain määrin tekotauolla täällä blogissani. Yksi syy siihen on ollut se, että olen viime viikkoina tykännyt toimia sellaisten sisältöjen kanssa hyvin aktiivisesti lähinnä vain Facebookin statuspäivitys- ja vuorovaikutusympäristössä, missä aihepiirin käsittelytapani on ollut kerätä linkkeinä sisältöjä talteen ja luonnostella niiden perusteella ajatuksiani aihioiksi tulevia (blogi)kirjoituksiani varten.
Ensi viikolla ajattelin alkaa tuottamaan saadun aineiston pohjalta tekstejä tänne blogiini ja lisää myös Verkkomediaankin... Sitä ennen palaan tässä hyvin sopivalla tavalla musiikkisarjani pariin, missä olen tiettyjen pop- ja rockbiisien avulla tuonut jo muutaman vuoden ajan yhteiskuntakritiikkini pointteja ja tutkimustuloksia esille. Monet musiikkisarjaani seuranneet ovat varmasti huomanneet, että useimmin näytille poimimani artisti / yhtye tässä mielessä on ollut brittiläinen syntikkapopin - uuden aallon (New Wave) pitkänlinjan uranuurtaja Ultravox. Heidän lyriikoissaan on ollut monien biisien kohdalla hyvin älykästä ja paikoin varsin suoraakin poliittista ja yhteiskunnallista kritiikkiä - kommentointia. Sama koskee bändin musiikkivideoitakin 80 -luvun alkupuolelta.
Ultravox on ollut tämän kesän ajan taas varsin ajankohtainen, sillä heidän vuodesta 2009 alkaen käynnissä ollut comeback -moodinsa on tuottanut viimein viime toukokuussa julkaistuksi uuden albumin "Brilliant". Kyseessä on bändin ns. klassisen ja kaupallisesti menestyneimmän kokoonpanon (Billy Currie, Midge Ure, Chris Cross ja Warren Cann) uusi julkaisu jopa 28 vuoden tauon jälkeen!
Tämä Brilliant -albumi on ollut tänä kesänä minulle antoisa ajankuvan "soundtrack", josta on voinut havaita mm. juuri sen, kuinka tällä kokoonpanolla aikaansaatu sekä musiikki että lyriikat ovat edelleen vanhaan hyvään malliin upeasti tuotettuja ja sisältörikkaita. Ainoa, mikä on nyt poissa 1980 -luvun alun aikoihin verrattuna on kaupallinen menestys; tosin voidaanhan Brilliant -albumin heti julkaisun jälkeistä korkeinta listasijoitusta Britannian albumilistalla sijalla 21 pitää varsin hyvänä saavutuksena bändiltä, joka oli pysynyt jopa kahden sukupolven ajan poissa kuvioista.
Otan tältä uudelta albumiltaan tässä esille biisin "Rise", joka on lyriikoiltaan albumin suorasukaisin kannanotto nykyiseen länsimaiseen ekonomispoliittiseen rappiokulttuuriin. Musiikillisesti se esittelee bändin Kraftwerk -vaikutteita ja on siten kaikkein "teknosoundisin" albumin biiseistä. Ultravox on luopunut nykyään kokonaan musiikkivideoiden teosta, joten pystyn siksi kommentoimaan - analysoimaan tuttuun tyyliini vain alle lainaamiani biisin lyriikoita.
Kokonaisuutena biisin lyriikoita voidaan pitää ikään kuin sosiopaattisen - psykopaattisen yhteiskuntatoimijan tunnustuksena - transaltanttisen eliitin yhteiskunnallispoliittisten taloususkonto- ja imperiaalimenetelmiensä antihumaanisti moraalittoman, harhaisen ja sairaasti ahneen sisällön kuvauksena. Lyriikoiden hahmo kertoo minämuodossa kaikista niistä valehtelemisen, harhauttamisen, propagandistisen puheen - promotoinnin ja kiiltokuvaksi puleeratun johtaja- ja asiantuntijakulttivalheen muodoista yhteyskuntarappiomme ikeessä.
Kertojahahmo lupaa petollisesti kaikkea hyvää ja kaunista, joka tuo meille "joka asiasta parasta" ja sitä ei ole lupa kyseenalaistaa, koska se on lisäksi "taivaallista", "jumalallista"... Siksi kertojahahmo jopa väittää, että hänellä on kyky luoda uskonnollisluonteisia ilmestyksiä, joiden avulla "me" voimme harjoittaa rukouksenomaista palvontaa ja olla näinkin kertojahahmosta ja / tai hänen kauttaan systeemistäkin sekä sen takana agendoivasta salaliittoeliitistä totaaliriippuvaisia...
Kuulostaa varmasti tutulta ja tuollaisen lyriikkasisällön pontimena onkin ollut mitä ilmeisimmin etenkin Barack Obamaan liittynyt messiaaninen hypetys edellisen vaalikampanjansa aikana kaikkine "Yes We Can" -sloganeineen ja sen vastapainoksi Obaman hallinnon paljastunut hyperpetollisuus. Toki tämä on liitettävissä myös muiden maiden ja johtajien vaalipropagandaisiin valheisiin, mikä on ollut esim. täällä Suomessakin valitettavan räikeästi tyypillistä vaikkapa viime eduskuntavaaleissa ja sen jälkeisissä hallituksemme toimissa.
...Kertojahahmo jatkaakin laulun kertosäkeessä --> Meidän tulisi muka pidättyä uskomaan ko. katalan "johtajan" toitotukseen saattaa "meidät" muka menestyksen nousuun ja todisteena siitä on muka "kädenpuristus, iso hymy ja hyvän tyypin profiili" hyvin pinnallisesti ja manipuloidusti. Se meidän pitäisi muka niellä empimättä tai jättää piiloon käsittelemättä medialoisteen alle (neontaivas). Juuri näin valtamedia on meille glorifioinutkin propagandistisesti Barack Obamaa, David Cameronia, Jyrki Kataista jne...
Valhe, petos ja antihumaani saasta on kuitenkin koko ajan pinnan alla vertautuen suorastaan yksi yhteen oikeaan aikamme transatlanttisen eliitin manipuloimaan poliittiseen kulttuuriin taloususkonnollis-imperiaalisten agendojensa maksimoimiseksi ja yhteiskuntiemme alistamiseksi siksi neofeodaaliseen turmiokierteeseen julkisivulla esitetyn menestys- ja kiiltokuvavalheen sijaan.
...Kertojahahmo jatkaakin laulussa paljastaen --> Minä petän ja valehtelen, jotta usutan sinut (meidät) uskomaan muka siihen, että annan kaikkia tarvitsemianne tavaroita / asioita, mutta mikä onkin vain petosta sen avulla tuottaa lopulta vain minulle kaikkia minun tarvitsemiani tavaroita / asioita...
Tässä kuvastuukin täydellisesti länsimaisen rahatalouden petos ja valhe: Velkapyramidiponzi, jossa on voitu mm. kaupata johdannaisvivuttamalla huonolaatuisia asuntolainoja valheellisesti priimoina, jotta investointipankkiirien eliitti on voinut vetää sen avulla itselleen "megavoittoja" - Yhteiskuntaa tuhoavia poksahtelevia velkakuplia... Loppu onkin historiaa, kuten sanotaan...
Mitä tästä kaikesta on seurauksena? Biisin lyriikat antavat siihen oikeastaan täysin selkeän vastauksen --> "Ei tietoa siitä, että kuinka ja miksi...", "Kuoleman ja elämän eli moraalin ulkopuolella..." ja "Epäonnistuu vastaamaan toiveisiin ja tavoitteisiin...". Ja eliitti ko. kertojahahmon muodossa nauraa silti vain "paskaista nauruaan" seinähullun tyyliin...
Siis kuka, mitä ja millä tavoin?... No, puolin ja toisin; eliitti luisuu epäonnistumiseen, koska se on ylläpitänyt omaan mahdottomuuteensa vajoavaa taloususkonnollis-imperiaalista järjestelmää - kartellia moraalittomasti. Kansalaiset uhkaavat alistua siinä perikadon vaaraan, koska eivät ymmärrä ja ovat ko. medialoisteen (Punainen neontaivas) alla valheessa eläviä harhailijoita ilman tietoa kuinka ja miksi.
Laulun loppu on dramaattinen --> Musiikin efektoitu loppuhäivytys kuvastaa sitä ko. systeemikriisin perikadollista ominaisuutta, joka suistaa järjestelmän turmioon kuin saastan putkia pitkin jätekaivoon. Tämä on tarkoituksella harkittu herätyspotku meille kansalaisille --> Estä perikato ottamalla selvää kuinka ja miksi sekä palauttamalla moraali!
Mainitsen vielä, että palannen poimimaan Ultravoxin biisejä esille tuolta uudelta albumiltaan ja mieleni tekee myös lisätä jo esille ottamiini ensimmäisiin ko. bändin biisipoimintoihin lisää asiaa, koska ne ovat muutama vuosi sitten jääneet vielä melko vähälle sisällölle tämän musiikkisarjani etsittyä silloin vielä muotoaan... Lopuksi ennen ko. biisin ääniraitaa ja lyriikoita yhä ajankohtainen video viime vuodelta, missä Ultravoxin vokalisti-kitaristi-kosketinsoittaja Midge Ure kertoo protestilaulun roolista konseptina nykyisissä maailman melskeissä: Festival of Politics 2011 - Interview with Midge Ure on 'Protest Songs'.
Ultravox: Rise - ääniraitavideo ja live-esitys syyskuulta 2012
Lyriikat:
"I give to you the best of everything
I'm here to grow your little monuments
Oh oh, don't dare to doubt me all the joy I bring
It's heaven sent
Hold on, i've come to help you rise
With a handshake, big smile, good guy profile
Take it now or leave it 'neath the flash of a neon sky
I'll cheat and lie
To give you all the things you need
To help you get the things I need for me
I bring you revelations openly
I set the word of god to make you pray
Oh oh, don't think to thank my world for anything, anyway
Hold on, i've come to help you rise
With a handshake, big smile, good guy profile
Take it now or leave it 'neath the flash of a neon sky
I'll cheat and lie
To give you all the things you need
To help you get the things I need for me
Hold on, i've come to help you rise
To give you all the things you need
No how or why
No live or die
Fail to comply
Red neon sky
Hold on, i've come to help you rise
With a handshake, big smile, good guy profile
Take it now or leave it 'neath the flash of a neon sky
I'll cheat and lie
To give you all the things you need
To help you get the things I need for me
Take it now or leave it 'neath the flash of a neon sky
To give you all the things you need
To help you get the things I need for me.".
Sunday, August 05, 2012
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Ultravox - Rise
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment