Saturday, May 28, 2016

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Radiohead - Burn The Witch

Nyt otan viimeaikaisten euroviisukirjoitusteni perään esille erittäin ajankohtaista muuta populaarimusiikkia! > Ajankohtaista sekä äskettäisen julkaisunsa takia että siitä kahden esille otettavan kappaleen erittäin tarkkanäköisten ja syvällisten yhteiskunnallispoliittisen tilanteemme havainnollistusten katsannossa.

Kyseessä ovat brittiläisen Radiohead-yhtyeen tämän kuun alussa julkaistun uuden albuminsa "A Moon Shaped Pool" kaksi kappaletta, joista tässä ensimmäisenä esittelen albumin ensimmäisenä singlenä julkaistun "Burn The Witch" -biisin; toisen kappaleen paljastan pian tämän kirjoituksen perään seuraavassa ko. musiikkisarjani osassa. 

Huomiota herättävä seikka tässä "Burn The Witch" -kappaleessa meille suomalaisille on lisäksi se, että siihen kuuluvan nukkeanimaatiovideon on ohjannut suomalainen Virpi Kettu.

Radiohead on tullut tunnetuksi yhtyeenä, joka on ollut jo vuosikausia sekä kaupallisesti erittäin menestynyt että taiteellisesti vahva, kokeileva ja kompromissiton; harvinaisuus siis parin viime vuosikymmenen katsannossa - Tämä viimeisinkin albuminsa menestyi heti julkaisunsa perään albumilistoilla erinomaisesti saavuttaen listaykköspaikan kotimaassaan Britanniassa. Siitä tulikin siellä heidän jo kuudes listaykkösalbumi vuoden 1997 "OK Computer" -albumistaan lähtien. Tämä "A Moon Shaped Pool" -albumi saavutti top 3 -sijoituksia myös monissa muissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa. Samalla kriitikot ovat olleet albumiin enimmäkseen hyvin tyytyväisiä.

Kyseinen kappale ei kuitenkaan menestynyt singlelistoilla, kun esim. Britannian singlelistalla se jäi vain sijalle 64. Tämä suhteellisen vanhojen bändien tekemien rock- ja vaihtoehtorock-kappaleiden huono hittilistamenestys on ollut tyypillistä viime vuosina, kun singlelistoilla jyllää nykyään erittäin korostetusti nuoret ja uudet artistit, sekä heidän ääriteollisesti tuotetut rap-, r&b-, EDM- ja poptyylit. Rock on itse asiassa poistunut melkein kokonaan hittilistoilta, mutta se menestyy vielä ajoittain erinomaisestikin albumilistojen puolella, sekä joillakin radiosoittolistoilla.

Joka tapauksessa tämä kappale on ollut varsin onnistunut valinta uuden albuminsa ensimarkkinoinnissa, ja kappaleen yhteiskunnallispoliittinen sanoma-kannanotto on lyriikoidensa puolesta erittäin suoraviivainen ja iskevä. Musiikillisesti kappale esittelee bändin uuden albuminsa yhtä kantavaa teemaa, joka on jousisoittimien runsas ja osin sinfoninenkin käyttö yhdistettynä populaarimusiikin keinoihin, kuten tässä biisissä moderniin rumpukonerytmiin.

Katsotaanpa seuraavaksi kappaleen sanomaa tarkemmin omassa analyysissäni:

Biisi on kokonaisuutena yhteiskunnallispoliittisesti totalitarismin ja sosiologisesti ryhmäsidonnaiseen diktatuuriin taantumisen vastaisuus ja varoitus - Tämänlaisen yhteiskuntarappion uhkahan on ollut länsimaissa yksi etenevä vaara, joten tässä kappaleessa sellaisen varoitus on erittäin ajankohtainen ja tärkeä!

Lyriikoissaan ko. varoitus puetaan kuin jo toteutuneen totalitarismin kuvailuun, jossa sosiaalinen konstruktio toteutuu pahasti rappioituneena siten, että

-- ihmiset piilottavat ja tukahduttavat inhimilliset, edistykselliset ja tarpeelliset aikeensa "varjoon" totalitarismiin kuuluvien häpeän ja tabujen tuntojen takia.

-- ihmiset on ohjelmoitu hurraamaan ja puoltamaan "oman puolen" suorittamaa väkivaltaa ulkopuolisia vihollisia eli "noitia" ja ns. syntipukkeja vastaan, ja siinä kansa "hurraa hirttolavoilla".

-- ihmiset leimaavat näitä kuviteltuja systeemin ja totalitarismin sisällön vastaisia "noitia" ja syntipukkeja "punaisin ristin oviin", eli merkkaavat "väärinajattelijoita" esim. tietyillä häpeää tuottavilla ja mustamaalaamista korostavilla leimasanoilla sekä ryhmäpsykologisesti eristämisen ja ulkopuolelle sulkemisen keinoilla.

-- ihmiset välttelevät totalitarismiin sopimattomien sosiaalisten ryhmien ja kontaktien muodostumista, jossa "katsekontaktin puuttumisen" lisäksi puuttuu lopulta myös yhteenkuuluvuus ja solidaarisuus. Tilalle astuu sitten yhä kovempi vastakkainasettelujen asenne, missä poliittisesti epäkorrektit ja syntipukeiksi / "noidiksi" em. tapaan leimatut "viestintuojat ammutaan".

-- ihmiset alkavat sitten "hylkäämään koko järkeään", menettävät siinä kykynsä keskustella "pöytien ääressä", ja siitä on kohtalokkaana seurauksena lopulta se, että ihmiset "eivät enää reagoi" > Se on mielten taantuminen totalitarismin mukaiseen opilliseen konformismiin sekä kunnian ja häpeän tuntojen määrittämiin ryhmäsidonnaisuuden raameihin, mikä kivettää ja tuhoaa yhteiskunnan totalitarismin muottiin lopullisesti....

Niinpä sellaisessa yhteiskuntarappiossa luodaan uutterasti ja projektiivisesti ulkopuolisia viholliskuvia onttona itsesuojeluna, missä kulloinenkin ismillinen ja ryhmävahvistautumissisältöjen opillisuus sanelee niitä ehtoja, miten ne viholliskuvat muodostuvat "noidiksi" >> Nykyisessä länsimaisessa tälla lailla uhkaavasti etenevässä rappio- ja totalitarismikehityksessä näitä "noitia" ovat olleet viime vuosina esim.: "rasistit", "suvakit", "venäjämieliset", "fasistit", "kommunistit", Donald Trump, Johan Bäckmann, Vladimir Putin, "venäjätrollit", muuten vain "trollit", "vihapuhujat" jne.

Huolimatta siis siitä, onko olemassa mitään oikeaa ja todellista syytä heidän "noituudelle" - Ja vaikka jotain olisikin, niin se vääristetään ja yliluonnehditaan totalitarismin opillisen konformismin muotissa irrationaaliseksi viholliskuvaksi, eli joka tapauksessa stereotyyppiseksi "noidaksi".

Mutta kuten Radiohead ko. kappaleessaan laulaa, niin tällainen ismillinen ja ryhmäsidonnainen totalitarismin viholliskuva-ajattelu on siis hyvin herkästi "väärän noidan" tuomitsemista, ja sitten jo harhaisesti ja pian "hurrataan hirttolavalla"! >> Olemme senkin nähneet oikeasti jo tässä länsirappion prosessissa, kuinka leimaava ja tuomitseva syntipukki- ja viholliskuva-ajattelu on voimistunut monissa eri ismien ja joukkovoimautumisen leireissä, sekä tietenkin eliitin ohjaamana valtamedian syyllistämis-, tabunluomis- ja mustamaalaamisleikeissä eliitin intressien turvaamiseksi ja väestön kontrolloimiseksi!

Kaikki ne ovat merkkejä nousevasta totalitarismista!!

Musiikkivideossaan tätä totalitarismin ja joukkoliiketaantuman vaaraa kuvataan nukkeanimaation avulla, jossa "järjen ääntä" edustaa animaatiossa erääseen "mallikylään" tarkastuskäynnille tuleva virkamies. Animaatio maalaa ko. mallikylästä yhtäältä idyllisen tai paremminkin ideaalin kuvan pinnalta katsoen. Toisaalta sen alla vaanii totalitarismille tyypillinen saasta ja viallisuus, jota animaatiossa kuvataan ko. idyllistä / ideaalista poikkeavilla kummallisuuksilla ja irrationaalisuuksilla, kuten "rituaalisen tanssinumeron" ja "verta valuvan päivällisen" muodoissa. 

>> Tätähän totalitarismi juuri oikeastikin on: totaalista "ideaalia", mutta se joutuu ristiriitaan todellisuuden kanssa ja tuottaa siinä tuhoa, irrationaalisuutta, viallisuutta ja epäjatkuvuutta > hajottaa yhteiskunnan, yhteishyvän ja jopa koko olemisenkin sisältäpäin, mutta juhlii julkisivulla kummallisin ja mahtipontisinkin rituaalein.

Olemme nähneet länsieliitin NWO-hankkeessa kaikkine osineen juuri tällaista yhteiskuntarakentamisen muotoa >> tietynlaista ismillistä ja uskonnollista ääri-ideaalia eli oikeammin dystopiaa, joka on parhaillaan joutumassa pahaan ristiriitaan yhteiskuntien oikeiden sisältöjen ja tarpeiden kanssa: juuri sitä on ollut esim. Sipilän hallituksen länsieliittisidonnaisen ohjelman joutuminen ristiriitaan Suomen väestön tarpeiden ja sisältöjen kanssa!

Musiikkivideon lopussa näytetään ns. loppuhuipennuksena suoraviivainen totalitarismin lopputulema symbolisesti >> Järjen ääni (ko. animaatiossa se virkamies) uhrataan totalitarismin sisältöjen ja muodon kunniaksi, eli tuo virkamies poltetaan uhrijuhlassa elävältä - Huomautettakoon kuitenkin, että aivan musiikkivideon loppukohtauksessa paljastetaan tuon virkamiehen pelastautuneen täpärästi; siinä siis annetaan toivoa "järjen äänen" selviytymiselle, mahdollisesti jopa joskus uuteen renessanssiin!...

Tässä musiikkivideossa on itse asiassa muutakin hyvin mielenkiintoista, mitä ei missään muualla ole havaintoni mukaan tuotu esille! - Nimittäin tuon animaation joissakin hahmoissa on jotain perin tuttua.... Huomasin ensinnäkin sen naishahmon, jonka hiustyyli on täsmälleen sama kuin Ukrainan entisen pääministerin Julia Timoshenkon. Lisäksi tuon animaatiokylän päällikköä esittävän hahmon univormussa on vahvasti Ukrainan lippua ja vaakunaa mukailevia sinisen ja keltaisen kuvioita...

Mielestäni tässä voisi olla ihan tietoinenkin kannanotto Ukrainan nykytilaa vastaan oikeistosektorin ja muiden totalitarististen ainestensa vallassa, sekä heidän taholtaan tekemäänsä Itä-Ukrainan (Donbass) venäläisvähemmistön kansanmurhaa vastaan... Ja kuinka moinen esitetään läntisessä valtamediassa juurikin "mallikylän" tapaan pahuuden piilottavana ideaalina, eli "onnistuneena Maidanin vallankumouksena" ja "länsimaisten arvojen voittona"...

Kuitenkin musiikkivideon animaatiosta vastannut Virpi Kettu ei ole tuonut sanallisesti mitään tähän liittyvää esille, vaan on esim. tässä ko. biisin wikipedia-artikkelissa maininnut kappaleen sisällön olevan hänen mielestään kritiikkiä muka maahanmuuttokriitikoita vastaan... 

Muutenkin olen havainnut, että tämän kappaleen lyriikka-musiikkivideotulkinnoissa ovat tilaa ottaneet helpon populistiset ja poliittisesti korrektit arviot, missä mustamaalaamisen kohteeksi ovat joutuneet paradoksaalisesti vastoin tämän kappaleen sanomaa juuri nykyajan "noidiksi" leimatut Donald Trump ja muut sellaiset "nationalistit" ja "oikeistolaiset"... 

Toisin sanoen tämän kappaleen sanomaa voidaan ilmeisen ja valitettavan helposti valjastaa myös monenlaisen propagandan käyttöön eri leireissä ja katsannoissa, ja siten kääntää taas mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi... Ole siinä sitten selvillä siitä, kuka tekee pahaa ja kuka ei, jos et ole poikkeuksellisen hyvin valveutunut ja perehtynyt tähän länsimaiden tilanteen kokonaisproblematiikkaan!?...


Radiohead: Burn The Witch - Video

Lyriikat: "Stay in the shadows
Cheer at the gallows
This is a roundup

This is a low flying panic attack
Sing the song on the jukebox that goes

Burn the witch
The wrong witch
We know where you live

Red crosses on wooden doors
And if you float you burn
Loose talk around tables
Abandon all reason
Avoid all eye contact
Do not react
Shoot the messengers

This is a low flying panic attack
Sing a song of sixpence that goes

Burn the witch
The wrong witch
We know where you live
We know where you live".

No comments: