Thursday, December 26, 2019

Kaija Irmeli Olin-Arvolan kuolema Joulupäivänä 2019 - hänen merkityksestään yhteiskunta-aktivismille ja omalle elämälleni

Eilen Joulupäivän aamuna monen muun lisäksi minunkin juhlamieltä järkyttämään hyökkäsi tieto Kaija Irmeli Olin-Arvolan (huom.: tätä Wikipedia-artikkelia ei ole vielä päivitetty tällä kuolematiedolla tätä kirjoittaessani...) sen aamuisesta kuolemastaan, kun hänen miehensä Kari Arvola ilmoitti siitä Facebookissa. 

Kaija Irmeli oli tunnettu pontevana ja periksiantamattomana yhteiskunta-aktivistina, runoilijana, kirjailijana ja toimittajana, jolle vähäosaisten puolustaminen ja taistelu muutoinkin paremman yhteiskunnan puolesta oli elämänsä merkittävimpiä kantavia teemoja ja toimintamuotoja useiden vuosikymmenien ajan.

Hän osasi myös hyödyntää tänä someaikakautena erinomaisesti mm. Facebook-alustaa ja vaihtoehtomedioita (Vastavalkea) aktivisminsa pohjana ja yleensäkin ajatuksiensa jakamisessa meitä kaikkia valistamaan - tässä on Kaijan kirjoituksia Vastavalkean arkistossa.

Hän oli aivan viimeiseen saakka hämmästyttävän ja yli-inhimillisenkin uuttera kirjoittajana ja toimittajana hänen elämänsä omista vaikeuksistaan ja tragedioistaan huolimatta. Tätä kuvaa esim. se, miten ilmeisesti jopa vielä viimeisen tunnin aikana ennen kuolemansa hetkeä hän päivitti ahkerasti Facebook-sivulleen juttuja!

Minulle Kaija Irmeli Olin-Arvola muodostui täällä somessa (etenkin siis Facebookissa) itse asiassa tärkeimmäksi sellaiseksi ihmiseksi, jota en edes ehtinyt koskaan kasvotusten tapaamaan - monta kertaa viime vuosina minulla oli mielessäni se, miten hienoa olisi tavata hänet reaalielämässäkin, mutta nyt sille ei voi enää mitään.

Uskon, että hän olisi ollut kasvotustenkin tavattaessa kauniin ystävällinen, huippuälykäs keskustelukumppani ja kannustava asenteeltaan.

Kaija Irmeli olikin varmasti erityinen ihminen monelle muullekin somessa ja tietenkin myös reaalielämässäkin, kun hän mm. oli niin kiinnostunut kanssaihmisten ajatuksista ja näkemyksistä, ja hänen omilla ajatuksillaan oli tietoisuutta laajentavaa voimaa.

Minua joka kerta hämmästytti se, miten hän niin aktiivisesti promotoi minunkin ajatuksiani ja tuntemuksiani FB- ym. tekstejäni niin uutterasti jakamalla, tykkäämällä ja kommentoimalla. Hänestä tulikin minulle hyvin tärkeä ystävä ja tuki somessa (Facebookissa).

Olen Kaija Irmeli Olin-Arvolalle aina erittäin kiitollinen tällaisesta asenteestaan ja ystävällisyydestään minua kohtaan, ja tulen pitämään hänen muistoaan sydämessäni oman elämäni loppuun saakka kallisarvoisesti.

Lohdullisesti voin sanoa, miten hän tulee onneksi inspiroimaan em. kaltaisen persoonansa ansiosta kanssaihmisiään myös tuonpuoleisesta käsin pitkälle tulevaisuuteenkin, ja tämän yritän pitää itsekin mielessäni vaikeina aikoina niin yhteiskunnallisessa katsannossa kuin oman elämäni puitteissa.

Lisäksi nyt tiedän ketä pitää esikuvana siitä, miten viedään taistelu paremman yhteiskunnan puolesta viimeiseen hengenvetoon saakka! - On myös hyvin erikoista se, miten hänellä oli jo eläessäänkin minulle niin merkittävä ja vahva vaikutus, vaikken häntä siis henkilökohtaisesti päässyt tapaamaan.

Tämä siis tuli nyt mieleeni eilisen surullisen päivän positiivisena lopputulemana Kaija Irmeli Olin-Arvolan kuolemassa, mutta täytyy toki todeta, että onhan monia muitakin hienoja esimerkkejä vastaavista ihmisistä omilla tavoillaan olemassa niin FB-kavereissani kuin yleisemmin Suomessa ja maailmalla.

Arki maailmanparantajana ja ihmisenä kasvamisessa jatkuu tästä tietenkin eteen päin yhtä voimakasta ja merkittävää kokemusta rikkaampana!

No comments: