Saturday, June 27, 2009
Kasviestetiikka ja lapset: Erinomainen esimerkki Espoon Tapiolasta
Lasten kesäkukkaryhmä Espoon Tapiolassa kesällä 2009; itse kyltti idean mainostajana ja ko. kukkaryhmän heijastuma.
Lasten kesäkukkaryhmä Espoon Tapiolassa kesällä 2009; kukkaryhmää vastavaloon kuvattuna.
Lasten kesäkukkaryhmä Espoon Tapiolassa kesällä 2009; kukkaryhmää myötävaloon kuvattuna.
Lasten kesäkukkaryhmä Espoon Tapiolassa kesällä 2009; kukkaryhmä ja lähiympäristöä kalusteineen.
Lasten kesäkukkaryhmä Espoon Tapiolassa kesällä 2009; kukkaryhmä ja yleisnäkymä ympäristöön.
Espoon Tapiola on keksinyt erinomaisen idean kasviestetiikan lisäämiseksi ympäristössään. Se teki paikallisten lasten kanssa 23.5. (Kohde on hallansuojaisessa paikassa mäntyjen alla; huom. aikainen istutusajankohta) tuon kuvissa (Otettu tiistaina 23.6.2009) näkyvän kesäkukkaistutuksen Tapiolan keskustaan. Lajit ovat ryhmässä: isosamettikukka (Tagetes erecta), tulisalvia (Salvia splendens) ja tarhaneilikka (Dianthus caryophyllus). Ne muodostavat erittäin näyttävän pääväriharmoniamosaiikin lisättynä tuolla neilikan valkoiseen taitetulla punaisella. Tuo kukkien värimaailma sopii hyvin lähiväriharmoniaksi noiden toiseksi alimmassa kuvassa nähtävien oranssien puistopenkkien kanssa. Ryhmän mosaiikkimainen sekasommitelma sopii värimaton itsensä sisällä ja ympäristön luonteeseen hyvin ja tietäen lasten istutusmetodien suunnittelemattomuuden tai sanotaanko spontaaniuden, se onkin ollut hyvä lähtökohta. Huomatkaa alimmassa kuvassa myös uusi tapa rajata ns. tilapäisiä kukkaryhmiä; Tehdään turveharkkoja ja ladotaan niistä rajat altaalle. Täytetään sen jälkeen syntynyt allas mullalla. Kaikki geometriset ja vapaatkin muodot ovat mahdollisia. Näin aikaansaatu kesäkukkaryhmä on suhteellisen halpakin toteuttaa ja sen muotoa ja paikkaa voidaan vuosittain vaihdella.
Tällainen lasten avulla tehtävä kukkaistutus on psykologisesti ja yhteisöllisesti erittäin tärkeä idea. Näin uudetkin ihmistaimet saadaan jo varhain mukaan ympäristön arvostamiseen ja kunnioittamiseen tähtääviin kehityssuuntiin. Näin saadaan lapsiin istutettua hienosti mm. estetiikan, kauneuden, muotojen ja värien tajua, vuorovaikutuksen syntymistä luontoon ja ympäristöön sekä mielekkään tekemisen tuntua kanssaihmisten mukana. Tämä idea on ilahduttava poikkeus tässä maailman tilanteessa ja siksi tällaista kannattaakin kopioida kaikkialla Suomen kaupungeissa ja kunnissa; Suosittelen ottamaan tästä oppia mahdollisimman tehokkaasti, laajasti ja varioimaan ideoita eteen päin muihin ympäristötempauksiin ja mm. puiden ja pensaiden istutukseen saakka!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment