Wednesday, July 08, 2009

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Ultravox

Olen jo aikaisemminkin maininnut olevani suuri brittiläisen popmusiikin ystävä. Ja samassa yhteydessä olen tuonut esille muutaman biisin lyriikkojen yllättävän hyvän yhtenevyyden kuvaamaan tätä nykymaailman NWO -tilannetta. Nyt poimin taas samassa mielessä kolme biisiä esille. Kyseessä ovat yhden 80 -luvun suosikkibändini Ultravoxin kolme biisiä; The Voice ja The Thin Wall vuodelta 1981 sekä Hymn vuodelta 1982. Niiden lyriikat ja biiseihin tehdyt musiikkivideot ovat nykytilanteen tajuttuaan hämmästyttävän suorasukaista poliittista kritiikkiä juuri ko. oligarkki-imperiumia ja sen ihmisyyttä halventavia ilmenemismuotoja vastaan! Siinä mielessä nämä biisit ovat huikean kaukonäköistä tajunnanvirtaa.

Meidän on kuitenkin muistettava, että noiden biisien tekoaikana maailmassa oli Kylmä sota länsimaailman ja Neuvostoliiton välillä. Silloin ei myöskään missään ollut mahdollisuutta saattaa kunnolla esille tätä oligarkki-imperiumin koko luonnetta nykyisten mahdollisuuksien kaltaisesti, vaikka toki ko. agendat olivat jo silloinkin meneillään. Juuri kukaan rivikansalainen tai edes julkkispoppari ei niistä kuitenkaan kyennyt tietämään silloin niin paljon, kuten nykyään voi. On siis mahdotonta sanoa, kuinka paljon perillä näiden biisien tekijät olivat tuolloin maailman tilanteesta; ymmärsivätkö he koko agendan luonteen vai vain sen aiheuttamia joitakin oireita ja käytäntöjä ja kritisoivat vain niitä? Voin hyvin kuvitella, että noina aikoina noihin lyriikoihin ja videoihin suhtauduttiin monessa kohtaa lähinnä vain fantasianomaisina dystopiatarinoina vailla selvää linkkiä konkreettiseen todellisuuteen; ajateltiin tosin esim. silloin ajankohtaisia ydinsodan uhkaa ja Pohjois-Irlannin kaoottista tilannetta. Nyt linkit todellisuuteen ovat takautuvasti paljon selvempiä, kun ja jos ymmärtää tämän NWO -agendan luonteen!

Olen havainnut runsaasta määrästä haastatteluja ja kirjoituksia bändin ja etenkin heidän biisiensä pääkirjoittajien Midge Uren ja Billy Currien olevan erittäin hyväsydämisiä ja aikaansa seuraavia ihmisiä. Midge Ure esim. osallistui aina Do They Know It's Christmas -hyväntekeväisyyssinglestä saakka Live Aid (In English) -konserttien järjestämiseen Bob Geldofin rinnalla aisaparina. Hyväntahtoista poliittista aktiviteettia on siis löytynyt ja siinä mielessä heidän ymmärryksensä maailman tilanteesta juuri Britanniasta käsin on ollut jo tuolloin korkeaa luokkaa eikä ole ihme, että sitä ymmärrystä on suodattunut biisien lyriikkoihinkin.

Noista biiseistä voin vielä kertoa muutaman sanan. The Voice: Tämän biisin video on erityisen selkeää sosiaalista ja poliittista kommentointia länsimaisen yhteiskunnan varjopuolista oletetun eliitin luomassa järjestelmässä ja visuaalisesti tätä seikkaa johdatellaan yhteiskunnan eri elementtien kertomilla teemoilla. Lyriikat ovat kryptisempää vuodatusta siitä, kuinka jokin ei ole kohdallaan yhteiskunnassa ja ko. kertojahahmo alkaa sitten tutkia asiaa sisimpänsä kautta ja havaitsee yhteisöllisyyden (The voice - Kansan ääni) tärkeyden näitä "pahoja poliittisia voimia" vastaan. 

The Thin Wall: Tässä tilanne on hieman päinvastoin; video on kryptisempi kuin lyriikat. Lyriikoissa on varsin suorasukaista kommentointia eliitin valtapeleistä ja siitä, kuinka kansaa pidetään yhtäältä ko. pelien ulottumattomissa sumentamalla todellisuutta ja toisaalta luomalla uhkaa ja pelkoa kurin luomiseksi. Videossa on metaforia, kuten kultainen vaahtomuovipallo, joka kuvaa ilmeisesti "oligarkkijärjestelmässä" olevaa mammonan ja vallan houkutusta sekä seinän läpi tulevia käsiä, mikä kuvaa yhteisön tukahduttavaa kuria "oligarkkijärjestelmässä". 

Hymn: Tässä sekä video että lyriikat ovat hyvin selkeää kritiikkiä "heitä" (They) vastaan. "He" ovat tietenkin nykyisen ymmärryksen mukaan ko. oligarkkieliitti hännystelijöineen ja videossa "heitä" kuvaa tuo vihreäsilmäinen "paholaishyypiö". Bändin jäsenet esittävät hahmoja, jotka joutuvat hyväuskoisina "heidän" järjestelmänsä uhriksi: Muuttuvat hyvistä pahoiksi ja tuhoutuvat.

Laitan tuohon alle ko. biisien lyriikat ja mm. YouTubesta löytyvät musiikkivideot. Molemmat kannattaa käydä läpi kunkin biisin kohdalla ja havaita tämä yllättävä kaukonäköisyys ja kritiikki tätä länsimaiden suurinta ongelmaa kohtaan. Eipä taida kenelläkään valtavirran bändillä olla nykyään kanttia ja / tai näkemystä luoda yhtä painavaa taidetta saati valtavirtamedian musiikkikanavilla TV:ssä ja radiossa pistää vastaavanlaisia biisejä soittolistoille.


Ultravox: The Voice (Video) ja Top of the pops -performanssi:

"Native these words seem to me
All speech directed to me
I've heard them once before
I know that feeling

Stranger emotions in mind
Changing the contours I find
I've seen them once before
Someone cries to me

Oh the look and the sound of the voice
They try, they try
Oh the shape and the power of the voice
In strong low tones

Forceful and twisting again
Wasting the perfect remains
I've felt it once before
Slipping over me

Oh the look and the sound of the voice
They try, they try
Oh the shape and the power of the voice
In strong low tones

Sweetly the voices decay
Draw on the lines that they say
I'd lost it once before
Now it cries to me

Oh the look and the sound of the voice
They try, they try
Oh the shape and the power of the voice
In strong low tones
Oh the look and the power of the voice
They try
Oh the shape and the sound of the voice
In strong low tones
Oh the shape and the power of the voice
In strong low...".


Ultravox: The Thin Wall (Video) ja Top of the pops -performanssi:

"The sound is on the visions move
The image dance starts once again
They shuffle with a bovine grace and glide in syncopation

Just living lines from books we've read
With atmospheres of days gone by
With paper smiles
The screenplay calls a message for the nation

Chorus: And those who sneer will fade and die
And those who laugh will surely fall
And those who know will always feel their backs against the thin wall
The thin wall
Thin wall

Grey men who speak of victory
Shed light upon their stolen life
They drive by night and act as if they're moved by unheard music

To step in time and play the part
With velvet voices smooth and cold
Their power games a game no more
And long the chance to use it

Chorus: And those who sneer will fade and die
And those who laugh will surely fall
And those who know will always feel their backs against the thin wall
The thin wall
Thin wall


(Chorus) And those who dance will spin and turn
And those who wait will wait no more
And those who talk will hear the word
And those who sneer will fade and die
And those who laugh will surely fall
And those who know will always feel their backs against the thin wall
The thin wall
Thin wall
The thin wall (Repeat 3 times)

And those who dance
The thin wall
And those who talk
The thin wall
And those who sneer
The thin wall
And those who laugh
The thin wall
And those who know
The thin wall
And those who dance
The thin wall
And those who wait
The thin wall
And those who talk(Fade)".


Ultravox: Hymn (Video), live 1982 ja Top of the pops -performanssi:

"Give us this day all that you showed me.
The power and the glory 'til thy kingdom come.

Chorus: Give us this day all that you showed me,
The power and the glory 'til thy kingdom come.
Give me all the story book told me,
The faith and the glory 'til thy kingdom comes.

And they said that in our time,
All that's good will fall from grace.
Even saints would turn their face,
In our time.

And they told us that in our days,
Different words said in different ways,
Have other meaning from he who says,
In our time:

(Chorus) Give us this day all that you showed me,
The power and the glory 'til thy kingdom come.
Give me all the story book told me,
The faith and the glory 'til thy kingdom comes


And they said that in our time,
We would reap from their legacy,
We would learn from what they had seen,
In our time.

And they told us that in our days,
We would know what was high on high,
We would follow and not defy,
In our time.

(Chorus) Give us this day all that you showed me,
The power and the glory 'til thy kingdom come.
Give me all the story book told me,
The faith and the glory 'til thy kingdom comes


Faithless in faith.
We must behold the things we see.

(Chorus - Repeat 4 times and fade)".

2 comments:

Antti Arah said...

suosittelen katsomaan disturbedin land of confusion biisin videon :)

Mika said...

Kappas, siinähän videossa on hyvin suoraa asiaa ja toimintaa :) Hyvin on videon ohjaaja ymmärtänyt maailman tilanteen luonnetta ja tämä alunperin vanha Genesiksen biisi on myös lyriikoiltaan ajankohtainen. Itseltäni tämä video on jäänyt huomaamatta, koska metallimusiikki ei ole aivan sitä suurinta lempimusiikkiani.

Hmmm., video esitteli näemmä tasalaatuisen määrän G8 -maita, jotka olisivat näitä korporaatiodiktatuurin nukkevaltioita. Iso pohatta kuvasi ko. rahanvaltadiktatuuria, joka kaiken takana pyrkii ohjaamaan liian paljon kaikkea ja liian paljon pahuus sisältönään. Hyvä huomio.

Koen tärkeäksi silti tässäkin tähdentää sitä, että ko. rahaimperiumi on siis luokiteltava Brittiläiseksi imperiumiksi, kuten Lyndon LaRouche on asian analysoinut. Se on tähdellistä, jotta sitä voidaan vastustaa ja saattaa tuomiolle. Tuomittavaksi on valittava oikealla tavalla vihollisista suurin ja perimmäisin, joka ohjaa muita vihollisosia. Näin tuossa videossa tietenkin tehtiin.

Asioita täytyy tutkia ja laittaa kontekstiin lähtemällä liikkeelle laajasta kokonaisuudesta ja katsoa zoomaten, miten pienemmät osat liittyvät koko prosessiin. On väärin tutkia tilannetta pienistä osasista ulospäin, jolloin harhakäsitykset ko. perimmäisestä vihollisesta jäävät liian helposti elämään. Tätä Lyndon sanoo amatöörin virheeksi.

Oman alani kautta ymmärrän tämän erittäin hyvin, koska maiseman eri suunnittelutilanteissa ko. projektia lähestytään aina laajasta kokonaisuudesta sisäänpäin. Silloin prosessi virtaa oikein päin oppimisen ja luovuuden kannalta.

Nyt, kun laaja kokonaisuus hahmotetaan talouspoliittisessa maailman tilanteessa ensin Brittiläiseksi imperiumiksi ja edetään siitä sisään päin, niin prosessin virta tuomita ja tuhota se onnistuu paremmin.