Saturday, April 10, 2010

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Ultravox - Vienna

Tällä viikolla brittiläisen Ultravox -bändin biisi Vienna on ollut erittäinkin ajankohtainen ja päätin ottaa sen esille tämän otsikon alla. Aikaisemminhan olen tuonut jo esille ko. bändiltä kahteenkin otteeseen tässä kirjoitussarjassa biisit; White China, The Thin Wall, The Voice ja Hymn, jotka olivat jo omana aikanaan tarkkanäköistä Illuminati-, vapaamuurari- ja NWO -symboliikkaa - kritiikkiä sisältäviä. Olen muuten havainnut niissä yhä lisää tuota symboliikkaa opittuani Illuminatin ja NWO:n piirteistä koko ajan enemmän ja voi olla tarpeen analysoida ko. biisejä ja varsinkin kolmen viime mainitun videoita vielä lisää...

Myös tämä Vienna -biisi voidaan lukea jossain määrin NWO:n olemuksesta kertovaksi, mutta ajankohtaisuus määräytyy tällä kertaa kuitenkin toisin; Nimittäin ko. biisiä on yritetty kampanjoida netissä viimeinkin Britannian singlelistan ykköseksi tämän viikon lähinnä nettilatausten perusteella ja tulos on selvillä huomenna illalla tämän viikon brittilistan julkistamisen yhteydessä. Tässä on ko. kampanjasta tietoa bändin kotisivuilta.

NWO -ajankohtaisuus tulee biisissä ilmi mielestäni välillisesti: Kyseessähän on eräänlainen sosiaalinen kommentointi sellaisen henkilöhahmon kautta, joka on tunteiltaan jollainlailla vieraantunut ja särkynyt sekä sielultaan sen takia kuolemassa. Mehän tiedämme, että Illuminati on pyrkinyt jo koko Toisen maailmansodan jälkeisen ajan manipuloimaan länsimaisen yhteiskunnan sosiaalista rakennetta ja luonnetta tuottaen tarkoituksella sellaisia olosuhteita, jossa syntyy ihan sivutuotteenakin monenlaisia "vieraantuneita ja särkyneitä" sieluja, suorastaan henkistä kuolemaa.

Vienna -biisi kuvastaa eräällä tavalla juuri sitä ja muutenkin ajan henki suosi biisin alkuperäisenä julkaisuaikana synkkien ja introspektiivisten aiheiden valintaa lyriikkoihin ja musiikin suhteen muutenkin trendikkäintä oli ottaa vaikutteita mm. juuri saksalaisesta mannermaisesta ahdistuksesta - vieraantuneisuudesta (Mm. krautrock ja Kraftwerk) maustamalla sitä vaihtelevasti edellisen vuosikymmenen dekadenteimmilla ja säihkyvimmillä tyyleillä; glamrock, punk / uusi aalto ja disco. Räikeimmillään juuri tuohon aikaan moisesta koktailista syntyi uusromantiikka eli New Romantic -liike, johon myös Ultravox osaltaan liitettiin. Se genre taisi olla lähes niitä viimeisiä "itse synnytettyjä" popsuuntauksia, mutta senkin sitten jo silloin varsin suurelta osin Illuminatin omistama musiikkiteollisuus otti huomaansa hyväksikäytettäväksi massamanipulointiin ja rahasammoksi.

Tarina menee tuossa Viennan listasijoituskampanjan taustalla niin, että biisin julkaisemisvuonna tammikuussa 1981 sen listamenestyksestä tuli sen vuoden isoimpia puheenaiheita Britannian popmusiikissa; biisiltä jäi nimittäin jopa viiden viikon ajan saavuttamatta ykkössija singlelistalla koko ajan kakkossijalla nököttämällä ensin John Lennonin takia (Ymmärrettävä listaykkösputki hänen Joulukuussa 1980 tapahtuneen murhansa seurauksena) ja heti perään huumorilaulelmallaan "Shaddap You Face" Joe Dolce esti Viennan pääsyn ykköseksi, kunnes biisin listahuippu alkoi hiipumaan. Monet ovat todenneet, että kyseessä oli yksi kaikkien aikojen epäoikeudenmukaisimmista ykkössijalta paitsijäämisistä. Olihan ko. biisi sen vuoden taiteellisesti korkeatasoisimpia julkaisuja ja eräs sittemmin jopa koko 80 -lukua leimanneen syntsapopaallon uuraauurtavimmista singleistä.

Nyt tämä nettikampanja yrittää korjata tilanteen ja kyseessä on itse asiassa hyvin samanlainen kampanja kuin minkä avulla viime jouluviikon Britannian singlelistan ykköseksi onnistuneesti taottiin Rage Against The Machine -bändin "Killing In The Name" (Huom! Myös hyvä NWO:n vastainen biisi!), mikä näin eväsi uusimman X-factor -voittajan pääsyn ko. pallille. Päivitän tämän kirjoituksen loppuun huomenna vielä sen, miten Ultravoxin kävi....

Sitten tarjoan ko. biisin Youtube -videon lyriikkoineen ja livevideot samasta palvelusta ensinnäkin juuri ko. vuodelta 1981, missä bändi esiintyi Yhdysvaltain kiertueellaan St. Albansissa. Sitten bändin fanit jo tietävätkin, että Ultravox teki viime vuonna comeback -kiertueen ja he itse asiassa jatkavat sitä tänä vuonna (Tulevat lähimmillään Ruotsiin, harmi) ja tältä kiertueelta ko. biisistä bändin tyylinäyte on myös tuossa alhaalla viime vuodelta ja pääsemme näin vertaamaan ko. aikakausien välillä mm. bändin vokalisti Midge Uren laulutaitoa, jota on pidetty popmusiikin parhaimpiin kuuluvana.

Ultravox: Vienna (Video), Live: (Vuodelta 1981), Live (Live Aid 1985) Live: (2009 Manchester Apollo) ja Top of the pops -performanssi

Lyriikat:

"We walked in the cold air -
Freezing breath on the window pain
Lying waiting

A man in the dark in the picture frame
So mystic and soulful.
A voice reaching out and a piercing cry

It stays with you until
The feeling is gone
only you and I
This means nothing to me
This means nothing to me

Oh Vienna -

The music is weaving -
Haunting notes pizzicato strings

The rhythm is calling
Alone in the night as the daylight brings a cold empty silence
The warmth of your hand and a cold grey sky
It fades to the distance.

The image is gone
only you and I
This means nothing to me

This means nothing to me

Oh Vienna -

This means nothing to me

This means nothing to me

Oh Vienna".

Päivitys sunnuntaina 11.4.2010 klo. 21:10: Nyt on Britannian uusin tämän viikon myyntiin perustuva singlelista julkaistu ja voin esitellä tuloksen: Voi ei, ko. biisiä ei näy edes top 100 (Huom., linkki ei ole pysyvä, vaan lista päivittyy viikoittain) parhaan joukossa. Eli näyttää menneen todella pahasti persiilleen koko kampanja. No, yritys hyvä 10 ja biisi on kuitenkin merkittävä osa popmusiikin historiaa! Mielenkiintoista olisi kuitenkin tietää, miten ja miksi tässä kampanjassa mentiin näin pieleen verrattuna vastaavaan Rage Against The Machine -kampanjaan viime Joulukuussa.

No comments: