Saturday, August 20, 2011

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Living In A Box - Living In A Box

Maailman järkyttävä tilanne antaa taas aihetta purkaa pahaa oloa Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntyneen yhteiskuntakriittisen popmusiikin parissa. Tässä osassa esittelyvuorossa on 1980 -luvun loppupuoliskolla menestyneen britannialaisen popyhtyeen Living In A Box ensimmäinen saman niminen hitti. Se paljastaa meille taas kerran aimo annoksen lännen degeneroitumisen piirteitä pankkiirioligarkismilähtöisten ja ihmisyhdyskuntien aivopesutilasta johtuvien seikkojen valossa.

Itse yhtyeestä ja biisistä ensin tuttuun tyyliin hieman tietoa. Yhtye oli kolmijäseninen ja sen johtohahmona toimi laulaja-kitaristi Richard Darbyshire, joka tunnetaan voimakkaan matalasta lauluäänestään. Yhtye on luokiteltu new wave -genreen ollen ajalleen tyypillistä syntikkapoppia, mutta hieman sävytettynä amerikkalaiseen korvaan paremmin uppoavilla silloisilla r&b (jazz - funk)- ja rockmausteilla. Tämä oli melko tyypillistä monille brittibändeille nimenomaan 80 -luvun loppupuolella, josta toisena vieläkin menestyneempänä esimerkkinä mainittakoon yhtye Level 42. Heistä poiketen aivan omilla teillään jatkaneita ajankohdan menestyneimpiä brittiläisiä popyhtyeitä olivat puolestaan kolmikko Depeche Mode, Pet Shop Boys ja Erasure. Aivan oma lukunsa sekä hyvässä että pahassa ko. aikana oli myös tuottajatrion Stock, Aitken & Waterman jatkuvana tulvavirtana loihtimat listahitit.

Ko. kolmikon isoin hitti oli juuri tämä esiteltävä debyyttisingle, joka oli ilmestyessään vuonna 1987 Britanniassa parhaimmillaan singlelistan sijalla 5 ja menestyi erinomaisesti myös Yhdysvalloissa päätyen Hot 100 -listalla top 20 joukkoon. Trio oli ilmeisen arvostettu ammattitaidostaan, koska lyhyen uransa aikana he päätyivät tekemään yhteistyötä mm. sellaisten nimien kanssa kuin Queen -yhtyeen Brian May ja soullegenda Bobby Womack. Yhtyeen hajoamisen jälkeen Richard Darbyshire on tehnyt tuntemattomaksi jääneen soolotuotantonsa ohella biisejä mm. Lisa Stansfieldille.

Omakohtaisesti tutustuin tähän biisiin ja samalla koko bändiin ns. reaaliajassa keväällä 1987, kun tuolloin yläasteikäisenä teininä olin innostunut seuraamaan paljon ja tarkkaan etenkin Britannian popmusiikkia. Ensikosketus biisin videoon tuli erään luokkakaverini videokasetille (Juu, alkaa olla ikää sedällä...) nauhoittaman silloisen jonkun "taivaskanavan" (Taisi olla itse asiassa Sky Channel: Eurooppalainen Musiikki TV ei vielä silloin ollut aloittanut) hittilistaohjelman kautta. Vähän ennen sitä itse biisi oli jo tullut minulle tutuksi keskipitkillä aalloilla kuuluneesta Radio Luxembourgista, jota seurailin noina aikoina aktiivisesti "kasettimankastani". Joka tapauksessa muistan tykästyneeni ko. biisiin heti paljon, mutta sen sisältö ei avautunut vielä kummoisesti.

Nykyään tämänkin biisin sisältö on minulle kristallin kirkas, kun olen sisäistänyt maailman menosta niin paljon yhteiskunnallispoliittisia sisältöjä. Katsotaanpa seuraavaksi sitä, mistä on kysymys: Jo biisin nimikin kertoo, että sen sisältö ottaa kantaa johonkin sellaiseen, joka on olemukseltaan nimenomaan vankila. Yleisesti biisin sisältöä on kuvattu mm. silloisen thatcherismin vastaiseksi kritiikiksi ja jotkut ovat luonnehtineet sitä myös vähäosaisten ja syrjäytyneiden kodittomuudesta kertovaksi. Aivan videon alussa onkin lyhyt näkymä kodittomien ihmisten slummista, joka antaa videolle heti rajun sysäyksen kohti tarkoituksellista yhteiskuntakritiikkiä.

Sisältö on kuitenkin paljon laajemminkin länsimaista rapautunutta tilaa kuvaava, mikä on tällä hetkellä painavana taakkana musertamassa kulttuuriamme alleen... Myös tässä blogissa esitelty termi "maailmankuvavankila" on yhtenevä biisin sisällön kanssa, kun tarkastelemme pankkiirioligarkian puuhaamaa NWO -dystopiaa ja sen tuhoavia, tukahduttavia ja rajoittavia vaikutuksia kansalaisissa ja yhteiskuntakonstruktioissa.

Kuten biisin lyriikat tähdentävät: Olen suljettuna ko. "laatikkoon" eli maailmankuvavankilaan, joka tukahduttaa ja tuhoaa minua eli "en tee mitään", kun lännen rahanvaltakulttuurin edesauttama konformismi ja rajoittaminen kahlitsee niin paljon hengen ja sielun toimintaa luoda käytäntö ja elämä mielekkääksi eli toteuttaa ihmisen syvintä ja oikeinta olemusta olla Luoja. Kuitenkin epäilen jo "jonkun huijaavan" eli havaitsen joidenkin olevan vastuussa tähän degeneraatioon vajonneesta prosessista. Aivan hyvin 1980 -luvulla tämä "joku" oli helppo osoittaa sormella Margaret Thatcheriksi, mutta silloinkin myös hänen tapauksessaan oli kyse enemmän tai vähemmän taustalla piilossa varjohallituksena vaikuttavan pankkiirioligarkismin kätyristä ja siinä historian oppimisen myötä havaittuna nimenomaan paino sanalla enemmän sekä tähdennettynä globalistikokoonpanona: Francois Mitterrand - Margaret Thatcher - George H. W. Bush.

Biisin sisältö kuvaa siis sitäkin, kuinka roolihahmo on alkanut kyseenalaistamaan omaa "vankilaansa"; hän osoittaa aktiivisuuden merkkejä murtautua ulos tuosta "laatikosta" ja ymmärtää siten, että hänen mielensä on tavallaan kaapattu tämän salaperäisen vankilaanlaittajan (Joka on loppupeleissä sekä tyrannisoija että itse tyrannisoitava sellaiseen alistumisensa takia) käyttämän propagandan ja aivopesun hallintaan. Hän "tuntee oman mielensä toiminnan piirteitä tässä valossa". Toisaalta biisi kuvaa sitäkin, kuinka elämää ja henki-sielun sisältöä ko. kahlitsevan ja tukahduttavan "pyörteen toistossa" elävä on ahdingossa ja ymmällään tilanteessaan ja epäilee näkymättömien prosessien vaikuttavan häneen pahalla tavalla "maan alta" ja siinä hän kokee myös "tarvetta paeta" ko. vaikeaa olemisen taakkaa jollakin lailla.

Tämähän kuvastaa juuri sitä elämänkatsomuksen korjaamisen ja yhteiskuntaan uudelleensopeutumisen absurdiutta ja hypervaikeutta, mikä seuraa siitä, kun on alkanut kyseenalaistamaan vallitsevaa virallista totuutta havaittuaan ja ymmärrettyään sen takana piilottettujen haitallisten prosessien ja motiivien olemassaoloa ja käytäntöön manifestoitumista.

Tämä on jokaisen ns. "salaliittoteoreetikon" kohtalo tavalla tai toisella, mutta myös ennen näkemätön kasvun ja itsetuntemuksen paradigmahyppy uudelle paremmalle tasolle kohdata maailma laajemmin ja totuudellisemmin: Oppia tunnistamaan objektien ja tekojen taustoilla vaikuttavien prosessien ja motiivien luonteita etsimällä ja löytämällä perustavaa laatua olevia vastauksia kysymykseen "miksi tekee" sen sijaan, että tyytyisi vain toteamaan ja tarkastelemaan "mitä tekee".

Biisin lyriikat ovat siis selkeitä yllä kuvatussa mielessä, mutta biisin musiikkivideossa tämä on hieman vaikeammin artikuloitua. Videon anti toteutuu kolmelta erilaiselta tasolta, jotka vuorottelevat. Yksi on voimakasvärinen (punainen päävärinä) trion liveperformanssi, mikä häilyy sumeapiirteisenä kuin sen katselija olisi huumattu. Aivan kuin tavallaan aivopesun uhri on kykenemätön kohdistamaan tarkkaan ymmärrystään todellisuuteen keinotekoisen sumuverhohämärtämisen ja -harhauttamisen takia; aistikokemus on horjuva ja epäselvä ulottuvuuksien ollessa liikaa rajoittuneita ja vääristyneitä aistien kautta havaitusta olevaisesta "miksi tekee" -prosessien ja -motiivien sisältämään metafysiikan suuntaan.

Toinen taso on kokoelma bändin jäsenten normaalilta vaikuttavan elämän kuvausta Lontoon kaupungin kiireisessä arjessa, mutta merkillisin yksityiskohdin; on kerrostalosta putoavia pahvilaatikoita, nopeutettua liikettä ja normaalista kontekstistaan irrotettuja objekteja (hedelmävati kaupungin kadulla). Eli nämä kuvaavat jonkin olevan poissa tolaltaan arjessa, mikä on ko. piilotetun pahuuden voiman aiheuttamaa horjumista olemisessa väärään suuntaan.

Kolmas taso on juuri tuon "maailmankuvavankilan" käsitteellistä havainnollistamista suljetun valkoseinäisen huoneen eli "laatikon" avulla. Siellä elämä tapahtuu mm. huoneen täydellisessä eristyksessä ja eräällä huoneessa olijalla on pahimmillaan jopa pahvilaatikkokin päässään kuvaamassa täydellistä ehdollistumista huoneen ilmentämään pseudotodellisuuteen. Toisena huoneen kokemisen mahdollisuutena on pakotettu kokeminen katsoa sen ulkopuolista todellisuutta vain tarkalleen määriteltyjen "taulujen" eli aukkojen kautta, jotka muokkaavat propagandana laatikon sisälle tulevaa informaatiota. Tämähän on nykyään esim. David Icken paljon käyttämä vertauskuva hänen havainnollistaessaan tätä länsimaiden maailmankuvavankilan kaltaista kollektiivista mielentilaa.

Ko. valkoinen tila on siis kuin hullujenhuone, jossa ns. virallista huoneen rajaamaa todellisuutta pitää yllä videon kuvaamana valtavirran printtimedia, jonka parissa trio pähkäilee ja välillä vain istuskelee pöydän ääressä kykenemättä aktiiviseen toimintaan ko. kollektiivisen tilan halvaannuttamana. Lisäksi lehtien lukemisen tilanteessa vilautellaan räikeästi pukeutunutta kaunotarta kulkemassa taustalla, mikä kuvaa liialliseen aistivaraisuuteen rajoittunutta pakottamista kokea näin eläintä itsessämme ylikorostamalla ko. vankilaolemuksen aivopesusisältöä lievittävää utilitaristista ja behavioristista elämänkatsomusta eräänlaisena harhautuksena; luulen olevani vapaa, kun voin valita kivun sijasta nautinnon. Eräs kohtaus huoneessa sisältää myös keinotekoisen puhuvan pään, joka on selvä viittaus harhaanjohtavan ja valehtelevan poliitikon / ns. asiantuntijan rooliin ko. maailmankuvavankilan olemuksen ja toiminnan ylläpitämisessä - "edistämisessä".

Summa summarum: Living In A Box on oikein onnistunutta ja syvällistä näkemystä lännen yhteiskuntasairaudesta pahentuneena tuosta vuoden 1987 tilanteesta vielä paljon lisää tähän päivään mennessä! Oikeastaan tästä maailman havaitsemisen näkökulmasta ei ole enempää sanottavaa tämän biisin kohdalla, koska tarkoitus ei ole kuitenkaan analysoida kaikkea puhki ja pureskella teille kaikki mahdollinen valmiiksi. Jätän teillekin mahdollisuuden tulkita lisää, joten tuttuun tyyliin lopuksi olen poiminut alle sekä biisin musiikkivideon että sen lyriikat:


Living In A Box - Living In A Box (Video)

Lyriikat:

"Woke up this morning
Closed in on all sides
Nothing doing

I feel resistance
As I open my eyes
Someone's fooling

I've found a way to break
Through this cellophane line
Cause I know what's going on
In my own mind

Am I living in a box
Am I living in a cardboard box
Am I living in a box
Am I living in a cardboard box
Am I living in a box

Life goes in circles
Around and around circulating
I sometimes wonder
What's moving underground
I'm escaping

I've found a way to break
Through this cellophane line
Cause I know what's going on
In my own mind

Am I living in a box
Am I living in a cardboard box
Am I living in a box
Am I
living in a cardboard box
Am I living in a box


I've found a way...

Am I living in a cardboard box
Am I living in a box (living)
Am I living in a cardboard box
Am I living in a box (living)
Am I living in a cardboard box
Am I living in a box (living)
Am I living in a cardboard box

Am I living am I living am I living
Am I living am I living am I living

(In a box)

Am I living am I living
Am I living in cardboard box
Am I living in a box
Am I living am I living
Am I living in a cardboard box
Am I living in a box".

No comments: