Sunday, February 12, 2012

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Smashing Pumpkins - Bullet With Butterfly Wings

Tämä viikko on järkyttänyt minua siinä määrin paljon, että musiikkisarjassani on otettava esille todella kovat lääkkeet angstini purkuun. Siinä auttaa nyt yhdysvaltalaisen The Smashing Pumpkins -yhtyeen Bullet With Butterfly Wings -biisi vuodelta 1995. Sen lyriikoissa kiteytetään erittäin oivallisesti myös ja erityisesti nykyisen transatlanttisen maailman pahuuden olemus ja toiminta sekä niiden vaikutus ihmiseen / ihmisiin, jotka ovat eksyneet - joutuneet sen piiriin kohtalokkaan haitallisesti.

The Smashing Pumpkins kuuluu niihin bändeihin, jotka liitettiin ensin 1990 -luvun alussa ns. grunge -aallon piiriin, minkä alkuun pannut voima oli Seattlen kaupunkiin (The Smashing Pumpkins on kotoisin kuitenkin Chicagosta) keskittyneiden rockbändien vastaveto silloiselle vielä vallinneelle 80 -luvun ns. tukkaheville ja toisaalta silloin trendien aallonharjalle hetkeksi nousseelle Britannian ns. madchester- ja indie dance-skenelle sekä osaltaan silloiselle eurooppalaiselle dance-musiikkivillitykselle house- ja teknotyyleineen. Ensin mainittu brittirockaalto jäi tämän grunge -aallon varjoon hyvin pian vuoden 1991 loppuun mennessä, kun grunge-yhtyeistä nimekkäin Nirvana suoritti esiinmarssin popmusiikin valtavirtaan.

Grunge alkoi kuitenkin itsekin haalistua trendinä 1990 -luvun puoliväliin mennessä yhtäältä sen pariin liitettyjen bändien laajennettua ilmaisuaan, toisaalta lukuisten muiden yhdysvaltalaisten bändien tuotettua lisää uudenlaista vaihtoehtorockia ja kolmanneksi Britannian suunnasta nousseen ns. brittipopin vallattua uudelleen asemia yhdysvaltalaisilta bändeiltä etenkin Euroopassa.

The Smashing Pumpkins ja varsinkin bändin johtohahmo ja lyriikoiden kirjoittaja Billy Corgan on kerännyt mainetta synkkänä ja ylimielisenä älykkörockarina. Bändi jatkaa edelleenkin toimintaansa, joskin kaupallinen menestyminen ei ole enää 1990 -luvun ja 2000 -luvun alun veroista. Toisaalta bändiä on arvostettu nykyäänkin hyvin korkealle ja yhdysvaltalaisen pop- ja rockmusiikin koko 1990 -luvun murrosvaiheessa heidät luetaan niiden vaihtoehtorockbändien joukkoon, jotka toivat silloin uudella tavalla Yhdysvalloissa popmusiikin valtavirtaan hyvin kirjavaa, voimakasta ja älyllisesti korkeatasoista yhteiskunta- ja sosiaalista kritiikkiä; karrikoidusti sanottuna jenkkirock ei ollut enää korostetusti vain "tyttöjä, nopeita autoja ja viinaa", vaan myös ahdistusta, sosiaalisia jännitteitä, negatiivisia tunteita, rikkoutuneita suhteita ja yhteisöjä sekä jopa tuhoutuvia maailmoita. Nämä olivat merkkejä siis jo silloin selvästi edenneestä länsikulttuurin rappioitumisesta, jota vastaan ko. bändien sosiaalinen kommentointi nousi.

Tähän vaiheeseen osui terävästi tärkeänä merkkipaaluna myös tämä Bullet With Butterfly Wings -biisi, joka oli ensimmäinen singlelohkaisu bändin kolmannelta albumilta Mellon Collie and the Infinite Sadness. Sekä albumi että tämä biisi olivat suuria arvostelumenestyksiä ja saavuttivat myös huomattavaa kaupallista menestystä; ko. biisi oli singlenä Yhdysvaltojen Hot 100 -listalla sijalla 22 ja Britannian singlelistalla sijalla 20. Itse albumi saavutti sitä suuremman menestyksen; listaykkössijoituksia mm. Yhdysvalloissa ja Australiassa. Siltä lohkaistiin yhteensä 5 hittisingleä (Osassa maita "vain" 4).

Omakohtainen ensitutustumiseni ko. bändiin sattui heidän toisen albuminsa aikoihin pari vuotta aikaisemmin. Olin silloin jo alkanut tykkäämään aikaisempaa enemmän myös raskaammasta rockista, missä mm. juuri tämän bändin musiikki sopi tarkoitukseen hyvin. Heidän musiikkinsa oli sillä tavalla vaihtoehtoista ja älykkäämpää kuin monen muun hardrock- / heavymetal -bändin, että se sopi pohdiskelevaan ja unelmoivaan pirtaani paremmin.

Tämän Bullet With Butterfly Wings -biisin ilmestyessä ihastuinkin heti sen voimakkaan protestiseen, mutta sisällöllisesti älykkään haasteelliseen luonteeseen. Elämässäni oli toki silloinkin ihan riittävästi vaikeuksia ja angstaamisen aiheita, minkä äänimaisemaksi tämä biisi soveltui silloin oivallisesti, vaikka en niinkään vielä tajunnut sen sisältöä nyt tässä kirjoituksessani esitettävään tyyliin.

Mikä siis on biisin avainsisältö tämän nykyisen transatlanttisen kriisin kuvaukseen sijoitettuna? Biisin ensimmäinen ja toinen värssy kertovat heti olennaista --> Maailma imee sinusta elämän pois ja on itsekin menossa tuhoon. Tuhoava voima pitää sinua pilkkanaan salaliittojen takaa sinulle kipua tuottaen, ko. pahuuden pelistä sinulle vääristyneitä jämiä roiskien ja pettäen aina odotuksesi ja tarpeesi sairaasti ja ilkkuvasti...

Kaiken tämän alla uhkaat muuttua alastomaksi eläimeksi inhimillisyytesi kokonaan menettäneenä. Tämä tuhoutuvan kulttuurin kiero sairaus pakottaa sinut kuitenkin vielä teeskentelemään tyhjää ihmiskuorta ja haluat olla osa keinotekoista showta "vielä kerran"... Jokin sisälläsi haluaa kuitenkin vielä siihen muutosta ja se kumpuaa hetkittäin kiivaana hätänä ja totaalisena vaatimuksena...

Olet kuitenkin myös niin epätoivoisesti alistettu tähän pahuuden ikeeseen, että olet ottamassa kylmän ja kovan kyynikon tien talsittavaksesi, missä asenteesi tulee olla kuin "vanhan työn tekijällä"; eli sinun pitää olla systeemille tunteeton huora ja säälimätön suorittaja, kylmä robotti...

Kertosäkeessä tämän seinähullun ja ultrakieron ristiriidan ja maailmankuvavankilan laukaisema koko paha olo tulee huutamalla esiin: OLEN YHÄ KUIN ROTTA HÄKISSÄ HUOLIMATTA RAIVOSTANI!! Sinulle myös todetaan, että menetettyä ei voi enää saada takaisin; olet lopullisesti tuhottu ihminen lopullisesti tuhotussa maailmassa...

Toisaalta sinulle korostetaan ainoaa mahdollista pelastavaa tietä "Jeesuksen nimeen", joka näiden lyriikoiden valossa tarkoittaa sellaista "pelastavaa" ojasta allikkoon -tyyppistä tietä, joka koostuu tyranniseen ja sairaaseen dogmatisointiin, ehdollistamiseen ja konformismiin perustuvasta lahkolaisvankilan luomisesta. Olet siis kuin Saatana-Jeesukselle myytävä ja uhrattava tuote. Tämä "Jeesus" onkin siis todellisuudessa mitä ilmiselvimmin antikristus-Jeesus.

Itse biisin musiikkivideossa korostetaan tätä länsimaailman rappion loogiseen päätepisteeseen vievää tuholuonnetta keskitysleirin kaltaisella maakuoppahelvetillä, jossa ihmisyys on karsittu ja tuhottu kokonaan ja kaikki on tasapäistetty visvaisiksi ja mutaisiksi orjaeläimiksi. Bändi meuhkaa sanomaansa tämän helvetin keskellä. Videossa bändin laulaja Billy Corganin paidassa lukeva "ZERO" -teksti tähdentää tätä holokaustista rappiota toisesta suunnasta; sinä olet tavarallistunut lopulliseen ja täydelliseen rahatalouden singulariteettiin hypertuotteeksi eli absoluuttisen tavaran nollapisteeseen, missä sinulla ei ole enää mitään muuta käyttöä kuin olla uhrilahja rahan jumalalle. Kaikki henki, sielu ja inhimillinen on korvattu öljyn liukkaasti ja veden vuolaasti virtaavalla mustalla paholaisen verellä.

Tämä prosessi on ollut kiihtyvällä tahdilla käynnissä nykyisessä transatlanttisessa maailmassa. Tässä mielessä näistä biisin lyriikoista voidaankin vaihtaa "Jesus" -sanan tilalle sana "Money" ja se kuvaakin silloin entistä enemmän nykytilannetta... Billy Corgan on halunnut kuitenkin leikitellä tavallaan provokatiivisemmin normiuskonnollisella teemalla; kuten laulun nimikin kertoo --> Ns. "pelastus" voi olla piilevästi "luoti perhosen siipiin naamioituna".

Tässä yhteydessä on hyvä poimia musiikkisarjani arkistosta esille toinen melko saman tyylinen protestibiisi, johon tykästyin jo pian sen julkaisuajankohdan jälkeen vuonna 1990 nähtyäni biisin musiikkivideon jollain silloisella ns. kaapelikanavalla TV:stä. Biisissä kuvataan nimenomaan rahanvaltamaailmaa ja sen taloususkontoa totaalisena rappiona ja täydellisenä vihollisena eli erinomaisen yhteensopivasti nykyisen kriisiin pääsyyllisen kuvaamiseen.

Kyseessä on Nine Inch Nails -bändin biisi Head Like A Hole (Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Nine Inch Nails - Head Like A Hole); ko. bändi oli myös 1990 -luvun mittaan yksi niistä em. bändeistä, jotka muuttivat yhdysvaltalaista rockmusiikkia yhteiskuntakriittisempään suuntaan tuoden samalla eri vaihtoehtorocktyylejä popmusiikin valtavirtaan. Tuossa biisissä kuvatunlaisen rappion ja rahanvaltaeliitin kohtaamiseen otetaan alistumisen sijaan toinen asenne, jota kuvaa hyvin sen biisin lyriikoista tämä lainaus: "Head like a hole. Black as your soul. I'd rather die than give you control."!

Loppuun onkin tähdennettävä juuri asenteen merkitystä: Haluammeko alistua tähän etenkin transatlanttisen maailman rappio- ja tuhokierteeseen vai pystymmekö nousemaan sen pysäyttäjiksi ja parantavan voiman luojiksi...?! Seuraavaksi Bullet With Butterfly Wings -biisin musiikkivideo ja lyriikat.


The Smashing Pumpkins - Bullet With Butterfly Wings (Video)

Lyriikat:

"The world is a vampire, sent to drain
Secret destroyers, hold you up to the flames
And what do I get, for my pain?
Betrayed desires, and a piece of the game

Even though I know - I suppose I'll show
All my cool and cold - like old job

Despite all my rage I am still just a rat in a cage
Despite all my rage I am still just a rat in a cage
Then someone will say what is lost can never be saved
Despite all my rage I am still just a rat in a cage

Now I'm naked, nothing but an animal
But can you fake it, for just one more show?
And what do you want?
I want to change
And what have you got, when you feel the same?

Even though I know - I suppose I'll show
All my cool and cold - like old job

Despite all my rage I am still just a rat in a cage
Despite all my rage I am still just a rat in a cage
Then someone will say what is lost can never be saved
Despite all my rage I am still just a rat in a cage

Tell me I'm the only one
Tell me there's no other one
Jesus was the only son, yeah.
Tell me I'm the chosen one
Jesus was the only son for you

Despite all my rage I am still just a rat in a cage
Despite all my rage I am still just a rat in a cage
And someone will say what is lost can never be saved
Despite all my rage I am still just a rat in a cage
Despite all my rage am I still just a rat in a-
Despite all my rage am I still just a rat in a-
Despite all my rage am I still just a rat in a cage

Tell me I'm the only one
Tell me there's no other one
Jesus was the only son for you

[x4]And I still believe that I cannot be saved.".

No comments: