Saturday, April 21, 2012

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Paul Hardcastle - 19

On aika toiselle sodanvastaiselle laululle äskettäin aloittamassani musiikkisarjani teemassa tai tässä tapauksessa pikemminkin pitäisi sanoa "laululle", koska kyseessä on tavallaan instrumentaali. Sen tarjoaa brittiläisen Paul Hardcastlen vuodelta 1985 peräisin oleva biisi 19 - Nineteen, johon on otettu voimakkaan sodanvastaisesti teemaksi Vietnamin sota, sen kauheudet ja ko. sodassa taistelleiden Yhdysvaltain(kin) sotilaiden traagiset kohtalot. Ne toimivat esimerkkeinä sen sodan moraalia ja ylipäätään ihmisyyttä rapauttaneesta luonteesta lännessä ja ovat vakavana varoituksena - kritiikkinä myös nykyisten lännen imperiaalisten sotien ja sota-aikeiden suhteen. Nämä seikat tuodaan esille biisissä ns. sampleina eli digitaalisesti lainattuina ja käsiteltyinä otteina Vietnamin sotaa käsitelleestä ABC -televisioyhtiön dokumentista Vietnam Requiem vuodelta 1984. Ne toimivat ko. "laulussa" ikään kuin "lyriikkoina".

Paul Hardcastle tuli tunnetuksi 1980 -luvulla elektronisen pop- ja dancemusiikin artistina - tuottajana, joka haki formaattinsa puitteissa varsin laajalta skaalalta vaikutteita; syntikkapopista jopa ns. Smooth jazzin pariin saakka. Hän oli myös ensimmäisiä voimakkaasti ns. samplaus -tekniikkaa hyväkseen käyttäneitä muusikoita ja se tuleekin hyvin ilmi tässä biisissä. Nineteen -biisi jäi Paulin ainoaksi isoksi hitiksi ja vaikka hänellä oli sen lisäksi kotimaassaan Britanniassa muutamia muita pikkuhittejä vuosien 1984 - 89 välillä, niin muualla hänet tunnetaan pikemmin yhden hitin ihmeenä. Hänen muusiikillaan on kuitenkin ollut vaikutusta mm. myöhemmin 80 -luvulla nousseen uuden dancemusiikkiaallon muotoutumiseen house- ja teknotyyleineen.

Tämä 19 -biisi oli vuoden 1985 isoimpia hittejä saavuttaen useiden eri maiden singlelistoilla ykkössijan jopa useiksikin viikoiksi; mm. Britanniassa biisi oli ykkösenä 5 viikkoa ko. vuoden kevätkesällä. Yhdysvalloissakin biisi menestyi varsin hyvin huolimatta voimakkaasta sikäläistä (sota)politiikkaa kritisoivasta luonteestaan; Nineteen saavutti Billboardin Hot 100 listalla sijan 15. Näin massiivinen poliittisesti virittyneen biisin menestyminen kertookin osaltaan tuon ajankohdan yhteiskunnallisen kantaaottavuuden yhdestä huippuvaiheesta populaarikulttuurin historiassa, kun myös ko. vuonna kuuluisa Live Aid hyväntekeväisyyskonserttitapahtuma oli valtavan huomion keskipisteessä ja monet pop- ja rockmuusikot olivat siinä(kin) ainakin nimellisesti hengessä mukana.

Nineteen -biisin musiikkivideo on ko. musiikin mukaisesti runsas kollaasi otteita tuosta em. dokumentista ja näkymistä Vietnamin sodan aidoista filmi- ja uutismateriaaleista. Keskeisessä osassa niissä on sodan kauhujen näyttäminen räiskyvine räjähdyksineen, tulittavine aseineen sekä loukkaantuneine, kuolleine ja enemmän tai vähemmän seonneine sotilaineen. Hyvin voimakas kannanotto siis shokkiefektin kautta.

Itselleni tämä biisi tuli tutuksi melkolailla välittömästi sen tultua maailmalla hitiksi eli kevätkesällä 1985 --> Biisiä soitettiin koko se kesä Suomenkin silloisessa Rockradiossa hyvin taajaan tahtiin eikä sen kuulemiselta voinutkaan oikein välttyä. Eli siitä muodostui sen kesän tunnusbiisi samaan tapaan kuin vaikkpa The Beatlesin "All You Need Is Love " -biisistä vuoden 1967 kesällä. Taisipa tuo musiikkivideokin olla esillä silloisessa Levyraadissa / Hittimittarissa.

Ensi kuulemaltani tykästyin biisin rohkeaan ja erikoiseen kokeiluluonteeseen ja sen vahvan sanoman ymmärsin varsin oleellisesti jo tuolloin. Muistan, kuinka monet silloiset koulukaverini minä mukaan lukien ihmettelimme aluksi sitä, että kuka ihme tuo Paul Hardcastle oikein on ja eihän hän tunnu ollenkaan esiintyvän tuossa biisissä... No, hänhän ei olekaan laulaja, vaan juuri ennemminkin instrumentaalimuusikko. Kuitenkin oli tuolloin hämmentävää kuunnella tuollaista biisin kollaasiäänimaisemaa, josta ei pystynyt kunnolla erottamaan, mistä lähteestä mikäkin ääni oli ja oliko joku osa artistin laulamaa / soittamaa vai ei... Biisissä tosin on myös selvää naislaulajien taustalaulua ja Paulin luoma synteettinen bassokuvio muine syntikkamelodioineen ovat hyvin omaleimaisia.

Seuraavana on vuorossa biisin "lyriikat" ja musiikkivideo. Top Of The Pops -performanssia ei tähän biisiin löytynyt, mutta laitan kuriositeettina seuraavan vuoden (1986) puolelta ko. herran totp -performanssin biisiin The Wizard, mistä pääsette näkemään minkälainen mies oli kyseessä syntikka- ja kosketinsoitinarsenaaleineen. The Wizard -biisin erikoisuus oli puolestaan se, että siitä tehtiin useaksi vuodeksi juurikin totp -ohjelman tunnusmusiikki.

Paul Hardcastle - 19 (Video)

Lyriikat:

"In 1965 Vietnam seemed like just another foreign war
but it wasn't
It was different in many ways, as so were those that did the fighting
In World War II the average age of the combat soldier was 26
In Vietnam he was 19
In inininininin Vietnam he was 19
In inininininin Vietnam he was 19
In inininininin Vietnam he was 19
n n n n nineteen

The shooting and fighting of the past two weeks continued today
25 miles north-west of Saigon
I wasn't really sure what was going on

Nininini Nineteen, 19, Ni-nineteen 19
19,19,19,19

In Vietnam the combat soldier typically served a twelve month tour of duty
But was exposed to hostile fire almost everyday
Ninininininininininin 19 nininininninin 19
Ninininininininininin 19 nininininninin 19

In Saigon a U.S military spokesman said today more than 700 enemy troops
Were killed last week in that sensitive border area
Throughout all of South Vietnam the enemy lost a total 2689 soldiers

All those who remember the war
They won't forget what they've seen
Destruction of men in their prime
Whose average was 19
Dedededededede-Destruction
Dedededededede-Destruction

According to a Veteran's Administration study
Half of the Vietnam combat veterans suffered from what Psychiatrists call
Post-Traumatic-Stress-Disorder
Many vets complain of alienation, rage, or guilt
Some succumb to suicidal thoughts
Eight to Ten years after coming home almost eight hundred thousand men
Are still fighting the Vietnam War

None of them received a heroes welcome

Ni-ii-ineteen

Saigon Saigon S S S Saigon Saigon S S S S S S Saigon

Nininininininininin Nineteen, 19, Ni-nineteen 19
19,19,19,19
Nininininininininin Nineteen, 19, Ni-nineteen 19
19,19,19,19

Vietnam S S Saigon
Vietnam S S Saigon
Vietnam S S Saigon
Vietnam S S Saigon
Purple heart Saigon
Purple heart Saigon
I wasn't really sure what was going on
I wasn't really sure what was going on".

No comments: