Monday, May 08, 2017

Brittiläisen imperiumin ikeessä syntynyttä popmusiikkia: New Musik -yhtyeen tuotantoa 1980-luvun alusta

Musiikkiaiheinen blogikirjoitus on tässä taas esittelyssä, mutta en teekään vielä euroviisuaiheista musiikkikirjoitusta, vaikka tällä viikolla viisuja taas lauletaan, ja vaikka olen viime vuosina ottanut viisut yhteiskunnallispoliittisen arvioinnin peiliksi joka kerta - Teen kyllä aikanaan tämänkin vuoden viisuista analyysiä...

Sen sijaan nyt otankin hieman poikkeuksellisesti tässä musiikkisarjassani esille yhdeltä bändiltä useita kappaleita kerrallaan, koska ne kuvaavat niin osuvasti ja tärkeästi nykyistäkin yhteiskunnallispoliittista tilannettamme länsimaissa, vaikka ko. biisit ovat peräisin reilun 35 vuoden takaa > Voin jo heti kärkeen sanoa, että tämä on ollut hyvin piilotettu, mutta erittäin upea helmi löytö!

Kyseessä on vuosien 1977 ja 1982 välillä toiminnassa ollut brittiläinen yhtye nimeltään New Musik - He olivat tuolloin uuden aallon (new wave) ja syntikkapopin trendikkäimpiä yhtyeitä varsinkin suosionsa huipennuksen aikaan vuonna 1980, mutta jo heti seuraavana vuonna he alkoivat jäämään muiden saman genren vieläkin trendikkäämpien ja / tai uudistavampien yhtyeiden varjoon ja jalkoihin; kuten Ultravox, Duran Duran ja Depeche Mode... Pian muukin epäonni astui kuvaan, ja bändi lopetti toimintansa vuoden 1982 aikana heti kolmannen albuminsa perään.

Heillä oli kuitenkin tuon vuoden 1980 lyhyen hittilistasuosionkin lisäksi myös kritiikkimenestystä, mistä tavallaan paras esimerkki on se, kun heidän debyyttisinglensä "Straight Lines" koki vuonna 1979 yllättävän promotoinnin itsensä Frank Zappan taholta, joka BBC:n erään radio-ohjelman vierailevana juontajana otti ko. kappaleen soittoon ilmeisesti silloisista uusista bändeistä esimerkiksi yhtenä varteenotettavimmista...

Merkille pantava on myös tuo bändin nimi, joka on mitä ilmeisimmin ottanut inspiraationsa George Orwellin romaanista "Vuonna 1984", jossa esiteltiin totalitaristinen maailma sisältäen mm. ns. uuskielen nimeltään "newspeak", jolla kontrolloitiin diktatuurillisesti ja kaventavasti sen maailman väestöä, ja josta ko. bändi siis ilmeisesti väänsi itselleen vastaavan yhtyenimen korostavalla k-kirjainlopulla.

Nimivalinta olikin hyvin osuva, sillä bändin kappaleissa lyriikat käsittelivät hyvin paljon juurikin yhteiskunnallispoliittisia aiheita, ja etenkin tarkastellen niissä olevia sosiologisia ja muita ongelmia totalitarististen ja ismillisten muotojen ja tilanteiden valossa > Bändi olikin kuin se kriittinen kulttuuriälykköjen ääni, joka olisi voinut olla myös tuossa Orwellin romaanissa "se joku" salaa toiminut kellaribändi...

Reaalimaailman suhteen New Musik sopi toki yhteiskunnallispoliittiseksi kriitikoksi myös silloisessa Thatcherin Britanniassa, mutta nyt olen itse havainnut juuri sen, kuinka bändin nämä lauluaiheet ovat itse asiassa tänä päivänä osuvampia ja tärkeämpiä kuin koskaan ennen niiden julkaisujen jälkeen, koska ne osoittavat hyvin sormella nykyistä globalistien promotoimaa salakavalaa totalitarismiaaltoa > Bändin pääasiallinen biisinkirjoittaja laulaja-kitaristi-kosketinsoittaja-tuottaja Tony Mansfield olikin näemmä hyvin kaukonäköinen ja sivistynyt; ei siis ihme, miksi bändi pian jäikin unholaan pikaisesta valtavirtavisiitistään...

Olen valinnut alle viisi parhaimpiin kuuluvaa esimerkkiä näistä New Musikin poliittisista kappaleista - Koska bändi oli Suomessa aikanaankin hyvin tuntematon, ja vaikka olen ollut innokas brittiläisen populaarimusiikin fani teinistä saakka, niin bändi on tullut minulle tutuksi vasta viime vuosina. Näihin esiteltäviin kappaleisiinkin olen siis tutustunut paremmin vasta hiljattain.

Mainittakoon vielä, että bändillä on hienot epäviralliset kotisivut - Sieltä olen lainannut alla esiteltävien kappaleiden lyriikat.


New Musik -yhtyeen tuotantoa 5 kappaleen verran >> 


Youtube-video - New Musik: "Straight Lines":

Tämä on se Frank Zappankin promotoima bändin debyyttisingle, joka ei kuitenkaan saanut vielä mainittavaa listamenestystä loppuvuonna 1979; ensimmäisen Top of The Pops -esiintymisen bändi kuitenkin tuossa vaiheessa sai. Kappaleen lyriikoissa käsitellään totalitaristisen yhteiskunnan "suoraviivaisia", "yksisuuntaisia", ehdottomia, hektisiä, teollisen yksioikoisia, yhtenevän ryhmäkurillisia ja "peruuttamattomia" toimintatapoja.

Lyriikat: "You're running in circles
Yet travelling in straight lines
You're racing around
You move at the speed of time
We're running together
We're moving along the way
Whatever the weather
You'll find there'll be no delay

Sure you can hit the beaten track
But you can never turn it back

One way

Moving on a straight line
Moving on a straight line

You're making decisions
You wonder which way to choose
There's this way, and that way
How could you ever lose
We're shifting together
We're on a production line
All drifting together
As a patent unique design

Yes you can hit the beaten track
But you can never turn it back

One way

Straight lines. Straight lines
Straight lines. Straight lines
Straight lines. Straight lines
Straight lines. Straight lines

Moving on a straight line
Moving on a straight line

It's part of the service
That carries you on ahead
There's only the one way
The ticket is in your head
With robot precision
We're gonna be doin' just fine
So here we are, here we go
Moving in one straight line

Sure you can hit the beaten track
But you can never turn it back

One way

Straight lines. Straight lines
Straight lines. Straight lines
Straight lines. Straight lines
Straight lines. Straight lines

Sure you can hit the beaten track
But you can never turn it back

One way

Straight lines. Straight lines
Straight lines. Straight lines".


Youtube-video - New Musik: "Living By Numbers":

Tästä toisesta singlestään muodostui yhtyeen suurin hitti heti alkuvuodesta 1980, kun se saavutti Britannian singlelistalla yllättäen sijan 13. Kappaleessa on otettu totalitaristisen yhteiskunnan toimintamuodoista esille numeromania ja numeroiden avulla pakkomielteisesti toimiminen, joka onkin erittäin osuva viite myös nykytilanteemme taloususkonnolliseen diktatuuriin ja sen näennäiseksakteihin kaikkivoipaisuuskuvitelmiin pörsseissä ja "markkinoilla"... Lisäksi osuva piikki tulee tästä myös viime aikaiseen Kelan toimeentulotukien myöntämisen ruuhkakriisiin, jossa tukiasiakkaat olivat "vain numeroita" kaaoksessa.

Lyriikat: "Living by numbers
Adding to history
And living by numbers
I guess was always meant to be

Living by numbers
Living by numbers now

We've been living a long time
Counted out in the rows of files
Such a digital lifetime
It's been by numbers all the while

Living by numbers
Living by numbers now

You count the days but does it all add up to you
Does it all add up to you
Why we're
Living by numbers
Living by numbers now

So you're living by numbers
And numbers you answer to
You can count all the numbers
You bet that someone's counting you

Living by numbers
Living by numbers now

Living by numbers
Living by numbers now

They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
Just your number

They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
Just your number

They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
Just your number

They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
They don't want your name
Just your number".


Youtube-video - New Musik: "This World Of Water":

Tämä yhtyeen kolmas single oli myös jonkinlainen hitti Britanniassa vuonna 1980, ja tällä kertaa kappaleen lyriikoissa on abstraktimmin vertauskuvallinen kannanotto totalitarismiin; nyt vesielementti on otettu kekseliäästi allegoriaksi totalitarismiksi muodostuvasta ja nimeltä mainitsemattomasta ideologiasta, josta on siis tullut kappaleen kuvailemana kaiken kattava ja kaiken hyvän tukahduttava haitta yhteisölle... Lyriikoissa viitataan myös salaliittoihin, kun mainitaan ko. allegorisen vesielementin "syvyydestä, josta jotkut eivät halua puhua"... 

- Nämä kolme tähän mennessä esiteltyä kappaletta löytyvät myös bändin debyyttialbumilta "From A To B".

Lyriikat: "These waters have frozen
Can't break the ice no more
It's raining so hard now
Can't seem to find a shore

World of water
Where you swim for the other side
World of water
But you're swimming against the tide

This all goes so much deeper
Than some would like to say
Soaked in this world of water
Until it's washed away

World of water
Where you swim for the other side
World of water
But you're swimming against the tide
World of water
You can drown but you still survive

No colour no feelings
No time to sit around
No living no dying
No one here to be found
No entry no exit
I like to be beside the sea

The tide comes in once more but
I'm safe on higher ground
The water here still rising
It's come to drag me down

World of water
Where you swim for the other side
World of water
But you're swimming against the tide
World of water
You can drown but you still survive

World of water
Where you swim for the other side
World of water
But you're swimming against the tide
World of water
You can drown but you still survive

World of water
Where you swim for the other side
World of water
But you're swimming against the tide
World of water
You can drown but you still survive

World of water
Where you swim for the other side
World of water
But you're swimming against the tide
World of water
You can drown but you still survive".


Youtube-video - New Musik: "Division":

Tämä neljäs esiteltävä kappale onkin jo yhtyeen toiselta albumilta "Anywhere", joka ilmestyi alkuvuonna 1981, mutta siltä ei enää tullut yhtään hittisingleä. Tämä on albumiraita, jota ei siis singlenä muutenkaan julkaistu. Sen lyyriikoissa on hienosti otettu kriittistä kantaa sosiologiseen vastakkainasetteluongelmaan ideologisten ajattelutapojen otettua diktatuurilliset ja kahtiajakavat roolit yhteisössä ja joukkopsykologiassa > Tämäkin on hyvin osuvaa nykyisen länsimaisen tilanteen keskellä, jossa vakavia ismillisiä / elämänkatsomuksellisia kahtiajakoja löytyy mm. valevasemmistolaisten ja kansallismielisten välillä, ja salaliittoteoreetikoiden ja valveutumattomien väleillä...

Lyriikat: "You've got your reasons
I've got mine
You've got your secrets
Well that's fine
Separation
Between friends
Is segregation
Between trends

Well you've got something
To say
Another message
To portray
You have a problem
You're confined
To one conclusion
One side

We're searching for the same thing but we move in different ways
Just because division wants it that's the way it stays
When everybody shares the same existence anyway

Division
Division
Division

Division
Division
Division

Without the labels
We'd agree
Without division
We'd be free
Is such a freedom
Really there
Without division
In the air

Was it the living
Or the dead
That put division
In our heads
You've got your secrets
Well that's fine
You keep to your side
I'll keep to mine

We're searching for the same thing but we move in different ways
Just because division wants it that's the way it stays
When everybody shares the same existence anyway

Division
Division
Division

Division
Division
Division".


Youtube-video - New Music: "Changing Minds":

Tämä on saman toisen albuminsa raita (ei singlejulkaisu), jossa osoitetaan innovatiivisen ja luovan mielen tärkeyttä yhteiskunnan rakentajana, ja missä sitä varten ajattelun on kyettävä kehittymään muutoksien ja uusien maailmankuvien omaksumisten kautta parempaan tietoisuuteen > vain siten voidaan luoda parantuvaa ja kehittyvää yhteiskuntaa, koska pysähtyvä nykyisyys estää tulevaisuutta muodostumasta hyvällä tavalla, tai jopa millään tavalla > Tämä on nykytilanteessamme erityisen tärkeää, kun nyt länsimaissa pitää mm. kyseenalaistaa omaan tilaansa sokeutuneiden ja jäykistyneiden valtamedian ja virallisten instituutioiden virheelliset maailmankuvat...

-- Vaan mitkä ovatkaan niitä uusia tapoja ajatella, jotka eivät johdakaan ojasta allikkoon!?... 

Kappaleen loppuosa on muuten hauskan älykästä musiikillista tehostekikkaa - en kerro sitä tarkemmin tässä, vaan saatte itse kokea sen kuuntelemalla kappaleen alusta loppuun.

Lyriikat: "Can you remember your intentions
Do you know who you should be
The future rests on someone
Changing
Changing
Changing minds

We're always searching for solution
We need a chance to decide
The future rests on someone
Changing
Changing
Changing minds

We move towards a situation
We take the world as we know
The future rests on someone
Changing
Changing
Changing minds

It's not too late to change opinions
On which this world must rely
The future rests on someone".


--- Aivan lopuksi omana kokonaisuutena paljastan yllättävän kytköksen tämän esitellyn New Musikin johtajan eli em. Tony Mansfieldin ja muutama vuosi myöhemmin arkkityyppiseksi 80-luvun suosikiksi muodostuneen erään toisen bändin välillä!...... 

>> Kytkös löytyy norjalaiseen A-ha -yhtyeeseen, jonka merkittävään suursuosioon nostaneen debyyttialbuminsa "Hunting High And Low" monet raidat ovat juuri tämän Tony Mansfieldin tuottamia - Tony on siis jatkanut uraansa musiikissa tuottajana tuon New Musikin jälkeen.

Itse noita New Musik -yhtyeen kappaleita ensimmäisiä kertoja kuunneltuani mietin, kuinka niissä on jotain kovin tuttua ja osasin jopa jo epäillä intuitiivisesti samuutta myös A-ha -yhtyeeseen ilman suoraa tietoa, ja kappas! > tuo yhteyshän sen sitten lopulta kertoi esille, kun sen mustaa valkoisella luin wikipediasta. 

Tuoreeltaan tuolloin 80-luvun puolivälissä A-ha:n ko. albumi oli minulle hyvin tärkeä ja tykkäsin kaikista sen biiseistä hyvin paljon, enkä siis vain niistä albumin kahdesta ykköshitistä "Take On Me" ja "The Sun Always Shines On TV". Vielä nykyäänkin kaikkien niiden kuuleminen sykähdyttää... 

Ilmeisesti osasyy joidenkin niiden kappaleiden viehättävyyteen on siis osaltaan Tony Mansfieldin tuotantotyyli ja on sanottava, kuinka luontevasti juuri myös siksi tykkään noista New Musikin kappaleistakin.

Laitan tämän wikipedia-artikkelin tuosta A-han albumista, mistä voitte itse "personnel"-osiosta luntata sen, mitkä raidat ovat niitä Tony Mansfieldin tuottamia, ja tämän Youtubessa olevan koko albumin kanssa voitte tekin viettää sekä nostalgisia että noita vertailevia hetkiä >> A-ha "HUNTING HIGH AND LOW" Complete Album.

Viimeiseksi A-ha -yhtyeeseen itseensä liittyen on vielä mainittava seuraavaa, joka on myös yhteiskunnallispoliittinen huomio! >> A-ha:n toisen albumin menestyssingle "Cry Wolf" on itse asiassa yllättävä nykypoliittinenkin kappale, vaikka esim. tuossa linkatussa wikipedia-artikkelissa sen sanotaan ottaneen inspiraatiota ikivanhasta The Boy Who Cried Wolf -tarinasta.

Kappaleen lyriikoissa hahmottuu kuitenkin "hän, joka tulee kylmien tuulien maailmasta, ja jossa totuus nähdään avaimenreikien kautta", sekä kuinka "hän tulee sieltä, jossa sydämet eivät lyö"... Selvästi siinä on haettu allegoriaa johonkin yhteiskunnalliseen pahaan ilmiöön myös, kuten juuri totalitarismin nousuun ja / tai rappioon sekä sen edustamaan jonkinlaiseen diktaattoriin / anti-kristukseen... 

Laitan linkin kappaleen lyriikoihin ja Youtubeen ladattuun musiikkivideoonsaA-ha - Cry Wolf, niin pääsette heti niistä noitakin seikkoja tutkimaan.

Tämä myös huomautuksena taas siitäkin, kuinka vielä 80-luvulla näennäisen pinnalliset listahititkin saattoivat välillä sisältää vähintään puolipiilotetusti myös ajankohtaista tai tulevaisuusvisioivaa yhteiskunnallispoliittista kommentointia, ja kuinka A-ha itse asiassa oli tämänkin valossa paljon enemmän kuin vain 80-luvun teini-idoli - Kuulin sen itse jo tuon debyyttialbumin sisällöstä aikoinaan...

Lisäksi A-ha on osoittanut kunnianhimonsa siinäkin, kun se on jatkanut uraansa pienien taukojen kera tähän päivään saakka > heidän viimeisin albuminsa "Cast In Steel" ilmestyi ihan vasta toissa vuonna.

No comments: