Sunday, January 02, 2011

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Sigue Sigue Sputnik

Tällä kertaa tarjoan kenties popmusiikin historian kummallisimman tapauksen esittelyn ja analyysin, joka on yllättäen myös NWO:n havainnollistamisen suhteen tosi paljon puhuva ja siinä eri elementeiltään päin näköä tuleva... Kyseessä on brittiläinen rockbändi Sigue Sigue Sputnik, joka vuonna 1986 oli vuoden ylivoimaisesti kohutuin pop-tähdenlehto ja varmasti jopa koko 1980 -luvun eniten hämmennystä ja ihmettelyä aiheuttanut bändiluomus. Kukaan ei osannut silloin täysin tyhjentävästi kertoa, mistä ko. bändin mediaräjähdyksessä oli kyse; oliko kaikki vain pelkkää häikäilemätöntä vedätystä ja naurattamista vai sisältyikö ilmiöön jotain syvempääkin...?

Nyt näiden NWO -asioiden tultua monella rintamalla päälle, voimme näin jälkikäteen löytää bändin vuoden 1986 hyper-näytöksestä paljonkin jotain sellaista, mikä saattoi ollakin myös vakava varoitus tulevaisuuden maailmasta... Aluksi vaikkapa näistä bändin wikipedia-artikkeleista (suomeksi ja in english) pääsemme käsiksi yhtyeen julkisuuskuvan luonteeseen ja merkitykseen tuolloin 80 -luvulla ja itsekin muistan oikein hyvin, kuinka erikoiselta ja rohkealta bändin esiinmarssi silloin aikanaan tavallaan vaikutti ja hetken se tuntuikin hulvattoman hauskalta ja jännittävältä kuin jokin sci-fi -leffa tms.

Bändin imago itse asiassa olikin hyvin tarkkaan ja provosoivasti harkittu sci-fimäinen näytelmä ja dystopia, jossa jokainen ulkomusiikillinenkin piirre oli kiinteä osa kokonaisuuden hulluttelua. Bändille kehitettiin mm. suuri mystinen tarina taustaksi, jossa he muka olivat ikään kuin tulevaisuudesta tulleita uuden sukupolven rocktähtiä; ns. "The fifth generation of rock n' roll". He olivat muka tulleet 1990 -luvulta Sputnik -nimisestä kaupungista takaisin menneisyyteen 80 -luvulle muuttamaan popmusiikin tulevaa historiaa mukanaan bändärityttöryhmä Ultravixens...

Musiikillisesti ja ulkonäöllisesti bändi oli hyvin sekametelisoppainen sekoitus kaikkea siihen mennessä ilmennyttä poppia ja rockia; eräänlainen tahallisen yliampuvasti shokeeraava postmoderni kooste mm. 50-luvun rock n' rollista, 70 -luvun glamrockista ja punkista sekä 80 -luvun uusromantikoista, goottirockista ja tukkahevityylistä. Myös dystooppisista elokuvista he imivät vaikutteita tyyliin Kellopeliappelsiini, Arpinaama, Terminaattori ja tv-sarjoista, kuten Miami Vice.

Muusiikillisena ideana bändillä oli se, että biisien ei välttämättä tarvitse olla "lauluja", vaan ne voivat olla kollaasinomaisia ääni- ja melusommitelmia ilman kertosäkeitä yms. perinteisiä laulurakenteita, joihin ääni-ideoita haetaan kaikesta mediasta ja urbaanista miljööstä hälyäänineen (Tosin oli heillä ns. normaalempiakin biisejä). Siihen aikaan vielä uusi ns. sämplääminen olikin heidän biiseissään äärimmilleen hyödynnettyä ja tuloksena olikin pahimmillaan ns. äänitehostesilppua (Korostui bändin musiikkivideoilla, joissa oli kaikkein eniten tehostesilppua). Erikoispiirteenä bändillä oli myös se, että jäsenistö käsitti kaksi rumpalia ja se, että bändi sai palkattua debyyttialbuminsa tuottajaksi syntikkapop- ja elokuvamusiikkiguru Giorgio Moroderin.

Heidän keksitty tarinansa ja mediahypensä vilisi järjettömiä ja provokatiivisia sloganeita ja mielipiteitä, kuten; "Olemme kuuluisampia kuin Coca Cola tai kuningatar Elisabeth II!", "Kenelläkään muulla bändillä ei ole yhtä fiksuja ja innovatiivisia ideoita kuin meillä!", "Meillä on 4 miljoonan punnan edestä ideoita!" tai "Olemme äärimmäisin rock n' roll -unelma!". Tulevaisuuden visioista he sanoivat mm., että "1990 -luvulla ja 21. vuosituhannella bändit tulevat olemaan meidän tapaamme tarkkaan brändättyjä ja suunniteltuja tuotteita!".

Suoraakin politiikkaa bändi puhui, sillä muistan silloin aikanaan vuonna -86 lukeneeni Suosikki -lehdestä mm. bändin laulajan provosoineen jollain Britannian keikalla yleisöä kysyen ja itse kysymykseensä vastaten: "Mitä tapahtuu, kun pommi putoaa Afganistaniin (Oma huomioni; Muistaakseni joku Lähi-Idän maa, josta tuli silloinkin pakolaisia Eurooppaan...)?" Laulaja Martin Degvillen vastaus; "Ei mitään, sillä he ovat jo kaikki täällä!". Suosikki -lehden mukaan laulaja sai tuon jälkeen välittömästi kaljapullosta päähänsä...

Puolivakavissaan silloiset rock-kommentoijat saattoivatkin ihmetellä mm. näitä tulevaisuushypetyksiä, että ok; ehkä 1990 -luvulla voi sitten olla olemassa joku "Sputnik city", mutta sellaista TÄYSIN utopistista ja mielipuolista skenariota ei vaan MITENKÄÄN voi tulla, että pop- ja rockmusiikki olisi muka joskus tarkasti brändättyä liiketoimintaa! E-I M-I-T-E-N-K-Ä-Ä-N!! No, mites sitten kävikään!... ;) Katsokaapa vain esim. Lady Gagaa ja verratkaa häntä Sigue Sigue Sputnikin laulajaan Martin Degvilleen esim. juuri ulkonäöllisessä mielessä (Martin Degville kuvahaku)... Hyvänä syventävänä artikkelina tässä yhteydessä on äskettäinen analyysini; Popmusiikki osana Illuminatin NWO -projektia: Yhteenvetoa vuoden 2010 päätteeksi.

Miten tämä kaikki liittyy sitten tähän nykyiseen NWO -vyörytykseen maailmassamme. No, tietenkin niin, että tuo Sigue Sigue Sputnikin dystooppinen visio sisälsi itse asiassa hyvin paljon sitä kaikkea, miksi maailmamme on jo osittain mennyt yhä enemmän 80 -luvun jälkeen NWO:n alkuvaikutuksesta ja voi mennä tulevaisuudessa kahta kauheammin, jos NWO etenee pahimpien skenarioiden mukaan...

Bändin biisien sanoituksista ja heidän debyyttialbuminsa "Flaunt it" pakkauksen sisälehdiltä löytyvistä bändin jäsenten kieli poskessa tehdyistä henkilökuvauksista paljastuu paljon tämän NWO -varoittamisen suhteen; ne kertovat mm. äärimmäiseen hedonismiin uppoamisesta, radikaalista kulttuurin tuotteistamisesta rahanvaltamaailmankuvan tyranniaan, teknologian kaiken kattavaksi olemisen haarniskaksi ja kontrolliksi tulemisesta (Osaltaan poliisivaltiodystopia ja toisekseen ultrahedonismin apu; "sci-fi -seksi" eli "nettiseksi"), sotateollisuuden ja sotimisen muodostumisesta "rakkauden teoiksi" eli "sota on rauhaa" ja maailman yhtäältä pirstoutumisesta etäännyttäväksi kollaasisilpuksi ja toisaalta yhdentymisestä globaaliksi perversioiden ja mielisairauksien "leikkikentäksi", jossa vain "hyvännäköiset" ja "voimakkaimmat" pärjäävät ja pitävät showta sekä jöötä yllä muiden päällä hyppien. Jopa UFOtkin ovat liemessä mukana...

Vaikea on mennä sanomaan tarkasti tai vedenpitävästi sitä, että oliko bändillä oikeasti mielessään tällaisesta tulevaisuusdystopiasta nimenomaan varoittaminen vai oliko heidän shownsa lähinnä vain sellaista lapsenomaista heittäytymistä viihdyttämiseen ja hullutteluun tai jopa tuollaisen dystopian ihannoimista ja siten sillä brassailua... Tulevaisuus kuitenkin oli heidän hypettämisen yksi keskeinen teema. Bändin nokkamies ja ko. hypetysidean pääarkkitehti oli kitaristi-basisti Tony James ja hänen taustansa tietäen jotain pelkkää showta syvempää ilmeisesti taisikin olla koko ilmiön takana...

Tony James vaikuttaa nimittäin olevan hyvinkin älykäs ja oppinut mies taustaltaan, sillä ennen popmuusikon uraansa hän ehti 1970 -luvulla opiskella yliopistossa matematiikkaa ja tietokoneita "korkeimman luokan arvosanoin" eli hän oli hyvinkin vahvasti älykkö- ja nörttityyppinen lähtöasetelmiltaan ja siis sopiva luomaan jotain tällaista fantasiamaailmaa... Tony Jamesin taustasta vielä sen verran, että hänen popmuusikon uransa alkoi Billy Idolin kanssa Generation X punk-bändissä 1970 -luvun lopulla.

Lisäksi, kun olen nyt jälkikäteen katsonut netistä mm. näitä (Sigue Sigue Sputnik Tube Interview ja Sigue Sigue Sputnik ( Tony James ) - Interview 1988) Tony Jamesin haastatteluja 80-luvulta Sigue Sigue Sputnikin ajoilta, niin kyllä Tonyn huulilla näyttää olevan usein hyvin ilkikuriselta vaikuttava virne; tyyliin "Nyt me (minä) onnistuttiin kusettamaan teitä kaikkia ja etenkin levy-yhtiöitä ja kertomaan samalla siitä likaisesta maailmasta, joka musiikkiteollisuudessakin vaikuttaa ja johtanee lopulta näyttämäämme dystopiaan..." Ehkä, ehkä ei, mutta yhtäläisyyksiä on yllättävän selvästi nähtävissä NWO -dystopian ja tämän Sigue Sigue Sputnikin tulevaisuusmaailman välillä! Oikeastaan tähän mennessä tässä musiikkisarjassani tätä voidaankin pitää suorasukaisimpana NWO -kommentointina. Onko se taidetta vai viihdettä vai molempia?...

Lopuksi tarjoan sitten analyysini havaintoaineistoksi tekstejä biisiensä sanoista ja tuosta debyyttialbumin "henkilökulttitarinoinnista". Ensin suorat lainaukset englanniksi tuosta albumin sisälehtiesittelyistä kaikkien bändin jäsenten osalta:

Martin Degville (Laulu) -->

"I'm fur with feathers - Pink rubber deluxe,
with heels and hair transformer looks,
I'm she-male Elvis Bolanescue
Style-beauty glamour n' sexiness
I'm media whore king 1990
The ace, the fool, alrighty - righty
I'm Frankinstein or Jeckyll or Hyde
or Batman superhero
I'm the space cowboy, the neon high,
The king of camp - The pleasure boy
So turn me on and turn me up
I'm your future,
..........Pleasure product!"

Tony James (Bassokitara) -->

"He came in search of the ultimate rock n' roll dream
He found it!....

His passion turned that dream into obsession
That obsession built an empire in a world where
free enterprise can be the deadliest weapon
of all!"

Neil X (Kitara) -->

"Codename "the Barbarian",
Solid gold total action
Chromium global love attraction
Hollywood to Miami Vice
Supersonic twice as nice
Love and rockets, pink guitars
Here's your passport to the stars
Strip pink neon virgin white
Gonna rip it up and ball tonight
Modesty does not enter into it"

Ray Mayhew (Rummut) -->

"Cy-borg neon-styled laser killing machines,
synchronise your ambitions now,
be the first to score!
For the outlaw always wins
Vega/Idolistic/'Rex
Elvis press on!"

Chris Kavanagh (Rummut) -->

"He began life as a wretch in a blighted power hungry land,
growing towards manhood, complying with no-ones
rules but his own...

Born half-human half-sputnik in time factor Sigue,
No authority could control his relentless fight to be free or
keep him from his ultimate destination.....

Now for the first time in the history of man, the Sputnik corps
proudly presents the ultimate rock n' roll superstar -
Chris Cavanagh..."

Yana Ya Ya (Efektit) -->

"Yana Ya Ya, the mystery dub queen. Yesterday revealed she was
the sixth member of outrageous popsters Sigue Sigue Sputnik

Blonde bombshell Yana, size 10, said that her one year relationship
with the other atari babies has been a titillating twelve months
of torrid tv, video, travel, trauma and trouble

Sensationalising the unique sound of the rock n' roll rockateers
with her stylish sci-fi sound fx the glamorous goddess claimed
"It was all my idea" (- Of course it wasn't!)".

Aivan lopuksi tuttuun tämän kirjoitussarjan tyyliin bändin musiikkivideo(t) ja ko. biisi(e)n lyriikat. Tässä tapauksessa tarjoan poikkeuksellisesti kaksi biisiä eli ko. bändin kaksi ensimmäistä singleä, jotka olivat heidän isoimmat hitit ja ne löytyvät myös ym. debyyttialbumilta; eli "Love Missile F1 - 11" ja "21st Century Boy".


Sigue Sigue Sputnik - Love Missile F1 - 11 (Video)

Lyriikat:

"US bombs cruisin' overhead
There goes my love rocket red
Shoot it up....
Shoot it up....

Blaster bomb bomb bomb ahead
Multi millions still unfed
A mondo teeno givin' head
Shoot it up....
Shoot it up....

Hold me shake me, I'm all shook up
Psycho maniac interblend, shoot it up
Now shoot it up

Shoot it up
Shoot it up
Shoot it up....

Teenage crime now fashion's dead
Shoot it up
There goes my love rocket red

Shoot it up
Shoot it up
Shoot it up
Shoot it up
Shoot it up
Shoot it up
Shoot it up

A mondo teeno givin' head
Shoot it up
There goes my love rocket red

Shoot it up
Now shoot it up

Shoot it up

Ultraviolence in Japan
Whambabaloopa! Thank you mam

Shoot it up
Shoot it up
Shoot it up
Shoot it up


(Soon the whole world will know my name!)".


Sigue Sigue Sputnik - 21st Century Boy (Video)

Lyriikat:

"Oh oh stereo, video, sci-fi sex
Let's go go go - let's go
Saturn dreams, laser beams
21st century sex machine
Can the Cartier, toss the Tissot, Timex Kid
time to go go

Chorus: I'm a space cowboy
I'm a 21st century whoopee boy

Siamese, Lebanese, Chinese speaking strip TV's
Singapore, El Salvador, Coca-Cola….
Mercury, luxury, shove that Fender fist at me

Chorus

Embryo, UFO, freako psycho horror show
Hips n' lips n' beauty queens
Venus ramp, sexy tramp, make up muck
My vegas vamp

Chorus

I'm a space cowboy
G.. g.. g.. generation whoopee boy
Let's go go go let's go let's go".

No comments: