Musiikkisarjaani tulee nyt erittäin ajankohtaista sisältöä Depeche Moden biisin New Dress myötä. Tämä laulu on peräisin "deppareiden" vuonna 1986 julkaistulta albumiltaan Black Celebration, joka on tavallaan teema-albumi maailmanlopusta kuvaannollisesti ilmaistuna muutama tunti - minuutti ennen sen toteutumista. Monet albumin lauluista ovatkin erittäin synkkiä (Kuten kenties synkimmillään albumin nimibiisi ja tämä; Fly on the windscreen), missä lyriikoiden henkilöhahmot kokevat voimakasta epätoivoa, vainoharhaisuutta, kuoleman pelkoa - jopa toivoakin, korostuneita ja ylieläimellisiä intohimoja sekä ristiriitaisia ajatuksia hyvän ja pahan välillä, mutta kuitenkin ehkä pienen pilkahduksen verran myös toivoa paremmasta kaikesta huolimatta... Tämä siis on jo yksi nykyhetkeemme siirrettynä varsin kuvaava piirre maailmastamme, mikä korostuu kriittisissä yhteiskunnallisissa tilanteissa, kuten vaikkapa tämän hetken presidentinvaalissamme Niinistö vs. Haavisto -kamppailussa intohimoisine kannattajineen - vastustajineen...
Poimin albumin biiseistä eniten tällaista ajankohtaisuutta kuvaamaan juuri tuon New Dress -biisin ja se käy hyvin ilmi sen lyriikoista: Väliosien ja lyhyesti ytimekkään kertosäkeen väleillä korostetaan vastakkainasettelua maailman rapautuvan ja tuhoutuvan kierteen sekä eliitin glamourin ja etuoikeutetun hyvinvoinnin välillä. Kauhistuttavat ja vaaralliset maailmantuhon elementit laitetaan käytännössä vertailuun silloisen julkkisten ja eliitin kuningattaren prinsessa Dianan kanssa. Niinpä nykyhetkeen siirrettynä lyriikoita ei tarvitse muuttaa kuin vain laittamalla prinsessa Dianan tilalle Lady Gaga.
Ilmeisesti itse prinsessa Diana ei ole pääkritisoitava kohde tässä, vaan hänen symboloima eliitti- ja kerskakulttuuri, mikä ilmentää sitä kaksinaismoralismin ja sosiaalisten vastakkainasettelujen huipennusta rikkaat vs. köyhät -ikeessä, joka on ollut vääjäämättä tulossa jo tuolloin transatlanttisessa maailmassa. Nykyään tämä on entistä radikaalimmin kärjistynyt suorastaan loogiseen päätepisteeseensä saakka yhä yleistyvämmin ja sen seuraukset ovat jo varsin yleisesti tiedossamme. Siksi nämä osat biisin lyriikoista eivät sinänsä ole se mielenkiintoisin ja tärkein anti tällä kertaa.
Sen sijaan erityisen mielenkiintoista on juuri se nykyäänkin, että miten voisimme muuttaa maailmaa paremmaksi tästä jopa yli ymmärryksen menevästä pahan ja sairaan kierteestä? Martin Goren ko. biisiin kirjoittama väliosa antaa siitä yllättävän hedelmällisen mekanismi- ja toimintaehdotuksen, jonka lainaan vielä tähänkin suomennettuna --> "Et voi muuttaa maailmaa, mutta voit muuttaa faktoja, ja kun muutat faktoja, muutat näkökulmia, jos muutat näkökulmia, saatat muuttaa vaaliäänestystä, ja kun muutat vaaliäänestystä, niin saatat muuttaa maailmaa."... Hmmm., yllättävän kypsää ajattelua ja päättelyä tuolloin vain n. 25 -vuotiaalta Gorelta! Ja sopii tosi hyvin presidentinvaalien ajankohtaan niin Suomessa, Venäjällä kuin Yhdysvalloissakin tänä vuonna 2012.
Yritetäänpä avata tuota päättelyketjua hieman lisää: Näyttää ensinnäkin siltä, että maailmanparantamista pitää ajatella prosessina, missä epäkohtiin ja varsinkin epäkohtien aiheuttajiin ei voida juurikaan puuttua suoraan ja selkeinä kohteina toimintaan, vaan on ajateltava kiertoteitse ja eri vaiheisina väliprosesseina pääsemistä toivottuun tulokseen... Ja silloinkin voi olla vain osittainen menestys mahdollista. Niinpä, tällaista prosessiajattelua olen minäkin näissä pohdinnoissani ja kritisoinneissani vähitellen oppinut eri lähteiden avulla eli eipä tästä voi olla eri mieltä.
Toisaalta juuri tällainen prosessinen, dynamiikkainen ja metafyysinen ajattelu ja toiminnoiksi synnyttäminen tarjoaa puolestaan entistä avarampia, voimakkaampia, tehokkaampia ja sisältörikkaampia mahdollisuuksia vaikuttaa. Kyse on siinäkin paljon siitä, kuinka hyvin ajatuksissamme ja toiminnoissamme individuaalina subjektina tiedostamme itsemme osana kollektiivista subjektia ja miten ajattelumme ja toimintamme olisi (uudelleen)järjestettävä optimaalisen yhteisön aikaansaamiseksi siinä mielessä. Varmasti eri vaihtoehtoja on paljon, mutta tietyt parametrit on omilla tavoillaan kuitenkin täytyttävä, mikä onkin jo oma iso aiheensa ja en tässä vaiheessa puutu vielä siihen...
Tuohon päättelyketjuun enemmän pureutuen voidaan todeta, että faktojen muuttaminen on juuri pitkälti sitä, kuinka yksilöiden itsensä kautta - oman tahdon ja halun vaikutuksesta - tapahtuu muutosta katsoa maailmaa eri tavalla ja kuinka voimme toinen toisillemme selittää ja avata näitä muuttavia ja rikastuttavia asioita entistä enemmän ja paremmin. Tässä mielessä internetissä kirjoittamisestakin voi olla paljon sellaista apua, mikä ei ole ollut ennen internetiä mahdollista...
Näkökulmien muuttuminen mahdollistuu sitten eri yksilöiden tuollaisissa vuorovaikutuksissa suhteessa sekä toisiinsa että kollektiiviseen subjektiin, jota he yhteisönä asuttavat eri tasoilla ja eri aikajatkumoissa, eri kollektiivisen tietoisuuden tasoilla ja laaduilla jopa... Muutokset tässä konstruktiossa heijastuvat sitten väkisinkin parhaimmillaan kenties kaikkeenkin käytännön toimintaan yhteisössä - jopa eri yhteisöjenkin väleillä, mihin kuuluu myös vaalikäyttäytyminen sekä vaalien ehdokkaiden että äänestäjien keskuudessa. Se muuttaa maailmaa!...
Nyt tietenkin kiinnostaa paljon se, kuinka käytännössä eri elementein, ajatusmallein, ihmisyksilöin, yhteisötyypein jne. maailman muuttaminen voisi toteutua tuollaisen mekanismin - kaavan puitteissa; onko siinä vaarojakin ja minkälaiset hyvät mahdollisuudet voisivat toteutua?... Jätänkin sen sekä itseni että teidän pohdittavaksi ilman selittelyä, mutta palaan varmaan jossakin vaiheessa tuonnempana itse jossain välissä hyödyntämään tätäkin oivallusmahdollisuutta kirjoituksissani. Minusta tuntuu nyt, että on hyvä sulatella tätä rauhaisan pohdiskelun merkeissä ajan kanssa.
Vielä lopuksi biisiin liittyvää nippelitietoa ja populaarikulttuuritaustaa, kuten aina olen näissä musiikkisarjani osissa viljellyt. Depeche Modesta olenkin jo kertonut aikaisemmin mm. tässä osassa (Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Depeche Mode - Everything Counts), mutta kerrotaanpa vähän lisää esim. tuon Black Celebration -albumin aikaisesta bändin suosiosta.
Albumilta lohkaistiin singleiksi Euroopassa kolme biisiä; Stripped (video), A Question Of Lust (video) ja A Question Of Time (video). Bändin kotimaassa Britanniassa ne menestyivät melko keskinkertaisesti (Ensimmäinen ja viimeinen nippa nappa top 20 -hittejä), mutta tuossa vaiheessa "depparit" olivat nousseet erityiseen suursuosioon Saksassa (silloinen Länsi-Saksa) jopa lähes listakärkeen. Albumi tosin menestyi myös Britanniassa kohtuullisen hyvin sijoittuen albumilistan top 5 joukkoon. Yhdysvalloissa bändin menestyminen oli alkanut nousta jo edellisen albumin Some Great Reward myötä, mutta ei ollut vielä tuolloinkaan kunnolla saavuttamassa ns. suuren yleisön suosiota.
Tuohon aikaan bändin musiikilliset kokeilut ns. industrial -tyylin ja sämpläystekniikan parissa olivat saavuttamassa loogista päätepistettään ja jatkossa heidän soundinsa muuttui vähän yleisöystävällisemmäksi eli "normaalimmaksi" syntikkapopiksi kahden seuraavan albumin ajaksi, mitä soundia he hioivatkin timantin muotoon vuoden 1990 albumiinsa Violator mennessä. Tätä vuoden 1986 albumiaan kritisoitiin sen sijaan mm. juuri liiasta synkkyydestä ja kovuudesta, mutta se oli toisaalta kovastikin joidenkin ns. vaihtoehtomusiikista pitävien rockjournalistien - kriitikoiden mieleen, mikä viimeistään tuossa vaiheessa karisti Depeche Moden harteilta heidän ensimmäisen albuminsa aikaista teinipopmielikuvaa. Yhtymäkohtia myös Kraftwerk -tyylisesti kokeelliseen konemusiikkisuuntaan oli nähtävissä tässä vaiheessa heidän uraansa.
Itselleni juuri tämä Black Celebration -albumi oli ensimmäinen kunnon tutustuminen ko. bändiin. Heidän tuo edellinen albuminsa Some Great Reward oli jäänyt minulla vielä suht koht "väliin" sen hittibiisejä lukuun ottamatta, mutta tämän albumin menin varta vasten ostamaan 15 -kesäisenä kloppina ja tykästyin heti tosi lujaa sen soundimaailmaan ja melodioihin, mikä kait kuvaakin aika hyvin sitä pessimististä puoltani, mikä täällä blogissanikin ajoittain käy ilmi ;) Albumin lyriikat olivat yksi osa viehätystä, mutta niillä ei ollut kuitenkaan vielä tuolloin kovin kummoisesti konkreettista kiinnekohtaa elämääni paitsi tietysti silloisen varsin yksinäisen ja epävarman teinipojan elämäni synkistelyhetkien itsesäälisparraukseen.
Eipä nyt muuta ja kun tähän esiteltävään biisiin ei ole olemassa musiikkivideota vain albumiraita kun se on, niin pidemmittä kirjoituksitta viimeisenä biisin ääniraita Youtube -videona ja biisin lyriikat:
Depeche Mode - New Dress (Äänivideo)
Lyriikat:
"Sex jibe, husband murders wife
Bomb blast victim fights for life
Girl, thirteen, attacked with knife
Princess Di is wearing a new dress
Jet airliner shot from sky
Famine horror, millions die
Earthquake terror figures rise
Princess Di is wearing a new dress
You can't change the world
But you can change the facts
And when you change the facts
You change points of view
If you change points of view
You may change a vote
And when you change a vote
You may change the world
In black townships fires blaze
Prospects better, premier says
Within sight are golden days
Princess Di is wearing a new dress
You can't change the world
But you can change the facts
And when you change the facts
You change points of view
If you change points of view
You may change a vote
And when you change a vote
You may change the world
Princess Di is wearing a new dress
Princess Di is wearing a new dress
Princess Di is wearing a new dress
Princess Di is wearing a new dress".
Saturday, January 28, 2012
Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Depeche Mode - New Dress
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment